استحکام بنیان خانواده، مهم‌ترین دلیل ضرورت حجاب و عفاف

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه مرکزی، حجت‌الاسلام سید احمد میرمهدی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک، ظهر امروز، ۷ خردادماه در نهمین نشست از سلسله نشست‌های درس اخلاق که با حضور اعضای معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان در دفتر خبرگزاری ایکنا برگزار شد به تشریح چرایی لزوم رعایت حجاب و عفاف پرداخت.

وی با بیان اینکه قبل از ظهور اسلام نیز حجاب و عفاف مورد توجه اقوام و ملت‌ها بوده است، تصریح کرد: به‌طور مثال در قوم یهود قوانین خاصی در راستای رعایت عفاف و حجاب برای زنان لحاظ می‌شد و اگر زنی این قوانین را نقض می‌کرد از جمیع حقوقی که در خانواده برایش تعیین شده بود محروم می‌شد و همسرش حق داشت او را بدون پرداخت مهریه طلاق دهد.

حجت‌الاسلام میرمهدی در ادامه با بیان اینکه برخی با نگاهی فلسفی به مقوله حجاب، آن را نوعی میل به ریاضت و رهبانیت می‌دانند، گفت: به عقیده این افراد کسانی که میل جدایی از اجتماع داشته، حجاب را اختیار کرده تا از هرگونه بهره‌‌برداری جنسی که مخالف رهبانیت است در امان بمانند.

وی افزود: برخی افراد نیز عدم امنیت اجتماعی زنان را علت لزوم رعایت عفاف و حجاب می‌پندارند و به عقیده برخی دیگر نیز مردسالاری و یا حسادت و خودخواهی مردان، زنان را به رعایت حجاب و عفاف وا‌می‌دارد.

حجت‌الاسلام میر مهدی با تأکید بر اینکه هیچ یک از دلایل مذکور باعث لزوم رعایت عفاف و حجاب در اسلام نیست، تصریح کرد: به‌طور مثال رهبانیت در اسلام نفی شده و تمامی افراد می‌توانند از نعمت‌های دنیوی از راه صحیح استفاده کنند.

وی افزود: مسئله ناامنی و استثمار زنان نیز مربوط به دوران قبل از ظهور اسلام است و استثمار زن در اسلام جایگاهی ندارد.

حجت‌الاسلام میرمهدی در ادامه با اشاره به اینکه حجاب تنها به‌منظور پوشیدن چادر نیست؛ بلکه به معنی داشتن ستر و پوشش است، گفت: حجاب باعث آرامش روانی فرد می‌شود.

وی افزایش آمار آزار و اذیت جنسی در محیط‌های اجتماعی جوامع غرب را یادآور شد و تصریح کرد: در جوامع غربی به زن به‌عنوان یک کالا نگریسته می‌شود؛ ولی اسلام برای زن ارزش و جایگاه والایی قائل بوده؛ لذا با دستور لزوم پوشش مخصوص به زنان به‌دنبال ایجاد آرامش روانی برای آنان است.

حجت‌الاسلام میرمهدی افزود: حجاب نه‌تنها هیچگونه محدودیتی برای زنان به همراه ندارد؛ بلکه وسیله‌ای برای مصون ماندن آنها از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است.

وی استحکام بنیان خانواده را مهم‌ترین دلیل ضرورت رعایت عفاف و حجاب در جامعه عنوان کرد و افزود: گوهر وجودی زن با رعایت حجاب و عفاف از گزند آفات محفوظ می‌ماند.

حجت‌الاسلام میرمهدی با اشاره به اینکه مراد از رعایت عفاف و حجاب تنها برخورداری از پوششی مناسب نیست، گفت: در اسلام نوع رفتار و صحبت کردن زنان نیز بسیار مورد توجه است؛ از این رو زنان باید در محیط اجتماعی وزین و باوقار حاضر شده تا از گزند آسیب‌های اجتماعی در امان بمانند.

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک در پایان، خاطرنشان کرد: رعایت عفت و حجاب نه‌تنها سلامت روانی و اجتماعی را برای زنان به ارمغان می‌آورد؛ بلکه مانع آلوده شدن مردان به گناهان و رذائل اخلاقی می‌شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.