دو گونه جانوری در استان مرکزی در معرض انقراض شدید

به گزارش مرکزی دیلی ، ‘امیر انصاری’ روز شنبه به مناسبت هفته تنوع زیستی (یکم تا هفتم خرداد) در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس اطلاعات این لیست، ۱۵ گونه جانوری ایران در طبقه بندی در معرض انقراض شدید است که دو گونه آن شامل ‘کرکس’ و ‘خروس کلی اجتماعی’ در استان مرکزی است.

وی توضیح داد: هر دوی این پرندگان از گونه های جانوری مهاجر هستند که بیشتر در پاییز و زمستان به استان مرکزی مهاجرت کرده و جمعیت آنان نیز سیال و در حال تغییر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: کرکس بیشتر در زیستگاه های هفتادقله، جاسب و الوند و خروس کلی اجتماعی در اقلیم های تالابی به ویژه تالاب میقان اراک مشاهده شده است.

وی عنوان کرد: برنامه های حفاظت زیستگاهی و اماکن جوجه آوری این دو گونه در استان تدوین شده و اقدامات پلاک گذاری آنها نیز طراحی و در دست انجام است.

انصاری خاطر نشان کرد: در لیست اتحادیه جهانی حفاظت از ۲۰ گونه در معرض انقراض ایران شش گونه در استان مرکزی معرفی شده که شامل گونه های پرنده ‘سسک’، ‘بالابان’ و ‘کرکس مصری’، دو گونه آبی ‘دوکفه رودخانه ای صدف ضخیم’ و ‘شگ ماهی’ و گونه ‘پلنگ’ است.

وی ادامه داد: گونه های طبقه بندی شده در معرض آسیب استان مرکزی نیز ‘عقاب تالابی’، ‘عقاب شاهی’، ‘پازن’، ‘هوبره’، ‘اردک دم دراز’، ‘ماهی کپور’، ‘آهوی ایرانی’، ‘باکلان گلوسیاه’، ‘آگاما’، ‘لاک پشت مهنیزدار’، ‘افعی کوهستانی ایران’ و ‘زرد بره’ است که در بین ۶۹ گونه جانوری و یک گونه گیاهی در معرض آسیب ایران در لیست اتحادیه جهانی حفاظت قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی خاطر نشان کرد: سه گونه در معرض انقراض گیاهی نیز در استان مرکزی ثبت شده که شامل گیاهان ‘موسیر’، ‘بادرنجویه’ و ‘آنقوزه’ است.

انصاری اظهار کرد: هیات دولت امسال مصوبه ای را در افزایش جرایم ضرر و زیان به حیات وحش و شکار غیرمجاز ابلاغ کرده که افزایش ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصدی جرایم آن عامل موثر بازدارنده است.

وی اظهار کرد: این اقدام دولت در حفاظت بهینه محیط زیست تاثیر مطلوبی دارد و در صورت هرگونه تعرض شکارچیان به گونه های جانوری و زیستی طبق این مصوبه با خاطیان برخورد قاطع خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: این استان سومین رتبه تنوع زیستی کشور را دارد و تاکنون ۵۳ گونه پستاندار، ۲۰۵ گونه پرنده، ۵۴ گونه خزنده، ۱۹ گونه ماهی، چهار گونه دو زیست و یکهزار و ۳۳۶ گونه گیاهی در این منطقه شناسایی و به ثبت رسیده است.

انصاری یادآور شد: گونه های گیاهی و جانوری استان مرکزی در سطح ۱۲ و ۲۵ صدم درصد مساحت این استان در قالب ۱۱ منطقه تحت حفاظت پراکنده هستند.

وی تاکید کرد: استان مرکزی با حدود یک و هشت دهم درصد از کل مساحت کشور ۲۷ درصد پستانداران، ۴۰ درصد گونه پرندگان و ۱۴ درصد گونه های گیاهی کشور را دارا است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.