ارائه پیشنهاد اعمال محدودیت‌های سختگیرانه در استان مرکزی به ستاد ملی مبارزه با کرونا

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی گفت: برای اعمال محدودیت های سختگیرانه در استان پیشنهاداتی به ستاد ملی مقابله با کرونا داده شده است، اما هنوز مجوزی صادر نشده و بدون مجوز ستاد، امکان اعمال محدودیت سختگیرانه وجود ندارد.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی، بهروز اکرمی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به وضعیت نامناسب استان مرکزی در حوزه شیوع بیماری کووید ۱۹ اظهار کرد: کرونا یک مسئله علمی است و باید برای مقابله و مواجهه با آن علمی رفتار کرد و مسلما رفتار غیرعلمی در قبال این ویروس نتیجه ای در پی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه عوامل مختلفی در گسترش این بیماری دخیل هستند و هر کدام از این عوامل نیز وزن و تاثیر خاص خود را به همراه دارد، افزود: دورهمی ها و تجمعات وزن خاصی در گسترش بیماری دارد و براساس این وزن باید رفتار کرد و پادزهر تولید کرد.

اکرمی در خصوص تعطیل نشدن ادارات استان مرکزی در بحران کنونی و وضعیت قرمز بیان کرد: باز بودن یا بسته بودن ادارات خیلی در گسترش کرونا اثر ندارد، روز گذشته بازدیدی سرزده از چندین اداره و اماکن عمومی و سطح شهر داشتم، اما آنچه بیش از همه به چشم خورد نگاه عادی مردم به شرایط بود که این عادی انگاری وزن زیادی در گسترش بیماری دارد و علت این رفتار را نمی دانیم.

وی با اشاره به اینکه عمدتا زنان خانه دار و افراد مسن برای کوچکترین خرید به مرکز شهر مراجعه می کنند و هنوز شرایط و بحران کنونی را نپذیرفته اند، گفت: هیچ ضرورتی ندارد که برای خرید به مرکز شهر مراجعه کنند، خرید اینترنتی یا خرید از محل هم امکانپذیر است، اما متاسفانه به مرکز شهر مراجعه می کنند.

معاون استاندار مرکزی با گلایه از ماسک نزدن برخی از جوانان، افزود: مسلما این رفتارها، حتی اگر ادارات تعطیل هم باشند تاثیری در کاهش و کنترل بیماری نخواهد داشت. بیشترین مسئله ای که در گسترش این بیماری نقش دارد بی تفاوتی، سهل انگاری و عادی انگاری مردم است.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی مردم باید تنها برای امور حیاتی از خانه خارج شوند، گفت: روز گذشته به یکی از شعب بانک در اراک جهت بازدید مراجعه کردم، تمامی پرسنل بانک سر کار بودند و اتفاقا بانک هم شلوغ بود، هنوز برای مردم نهادینه نشده است که فقط دو هفته دندان بر جگر بگذارید و کار معمول و عادی را انجام ندهید تا بتوان بیماری را تحت کنترل درآورد، متاسفانه مردم برای غیر ضروری ترین کارها هم از خانه خارج می شوند، مسلما انجام اموری که انجام ندادنش ممکن است عواقب خاصی برای افراد به همراه داشته باشد ضروری است و باید انجام شود، اما اموری که امکان انجام آن برای چند روز آینده وجود دارد را باید به تاخیر انداخت و از خانه خارج نشد.

اکرمی با بیان اینکه افرادی که برای انجام امور خود ناچار و مجبور به حضور در بیرون از منزل هستند، حداقل ماسک بزنند، افزود: طبق قانون افرادی که ماسک نزنند باید ۲۰ هزار تومان جریمه شوند، اما متاسفانه این الزام اجرایی نمی شود، چقدر می توان از نیروی انتظامی در سطح شهر استفاده کرد که رفتار مردم را تحت کنترل بگیرد و با افرادی که ماسک نمی زنند برخورد کند؟

وی اظهار کرد: اگر می خواهیم بیماری کنترل شود یا باید به مانند ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ عمل کنیم و همه اماکن و فعالیت ها را تعطیل کنیم یا اگر قرار است که فعلا ادارات با ۳۰ درصد و مشاغل گروه یک فعال باشند، حداقل استفاده از ماسک را مدنظر داشته باشند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی اظهار کرد: در بازدید از یک اداره، شاهد رعایت کامل پروتکل های بهداشتی، فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک بودم، اما چرا در این هوای مناسب پنجره برای تهویه هوا باز نیست؟ این مسائل و نکات بدیهی را که من به عنوان معاون استاندار نباید متذکر شوم یا برای انجام آن دستورالعمل صادر کنم. زمانی که در یک اتاق دو کارمند مشغول به فعالیت هستند باید امکانی برای تهویه هوا وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: اختیارات استان محدود است، برای اتخاذ تصمیمات سخت تر و محدودیت های بیشتر باید ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه بدهد و این ستاد نیز اعلام کرده است که فعلا مشاغل گروه یک می توانند فعالیت کنند و تنها می توان زمانی که پروتکل های بهداشتی توسط این گروه های شغلی رعایت نشد پلمب انجام شود یا با مدیر اداره در صورت رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی برخورد کرد.

وی گفت: در مجموع، اگر می خواهیم این موج سهمگین را کنترل کنیم باید به مانند ۱۳ فروردین ماه ۹۹ کل استان را ببندیم و یک نفر از خانه خارج نشود، در این صورت قطعا می توان ظرف دو هفته بیماری را تحت کنترل درآورد ولی اگر گروه هایی شغلی یک فعال باشند و مردم تجمعات خود را ادامه دهند، اتفاقات خاصی نمی افتد.

اکرمی افزود: برای اعمال محدودیت های سختگیرانه پیشنهاداتی به ستاد ملی مقابله با کرونا داده شده است، اما هنوز مجوزی صادر نشده و بدون مجوز ستاد، امکان اعمال محدودیت سختگیرانه وجود ندارد.

معاون استاندار تاکید کرد: آنچه در شرایط کنونی اثرگذار است، رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک است . امیدواریم خداوند هم رحم کند در غیر این صورت روزهای سخت تری پیش بینی می شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.