نگاهی به آئین‌ تعزیه در استان مرکزی

همزمان با ماه محرم و صفر، مجالس تعزیه در سراسر استان مرکزی برپا می‌شود.


به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، همزمان با ماه محرم و صفر، مجالس تعزیه در سراسر استان مرکزی برپاست.

اراک یکی از شهرهای دوره قاجار است. در این شهر هر ساله و در دهه محرم مراسم تعزیه‌خوانی برگزار می‌شده است. این آئین در شهر اراک و در بازار تاریخی آن صورت گرفته و برخلاف دیگر نقاط استان به‌صورت سیار است.

تعزیه سیار توسط مردم دو محله قدیمی قلعه و حصار و طی دهه اول ماه محرم توسط چند گروه برگزار می‌شده است. مخاطبان و مشاهدین ثابت و گروه‌های چند گانه با تمامی نقش‌های تعزیه در میانه راه به‌صورت سیار اجرای مراسم می کردند

مراسم تعزیه اراک یکی از دراماتیک‌ترین جنبه‌های نمایشی از یک مراسم آئینی است که در کمتر جایی از گستره ایران می توان از آن سراغ گرفت

تعزیه تفرش
تعزیه در تفرش از مراسم ریشه‌دار و کهن است. در این شهر و روستاهای پیرامون آن تکایائی ساخته شده که هر ساله و با فرارسیدن ماه محرم در آنها تعزیه با استقبال و اشتیاق خاص از طرف عموم برگزار می‌شود.

در تمامی تکیه‌های محله فم از روز اول محرم تعزیه های مرسوم دهه برگزار شده و هر محله (ششناو، خلچان و زاغرم) جداگانه به اجرای این مراسم آئینی می‌پردازند.

مردم شهر و مسافرینی که از بلاد اطراف می آیند مخاطبان تعزیه بوده و مهمان تکایاهستند. تعزیه میراث ماندگار گذشتگان در تفرش بوده و از دوره صفویه در این شهر برگزار می گردد.

تعزیه وفس
روستای وفس از روستاهای کهن استان مرکزی و شهرستان کمیجان است. این روستا به‌واسطه بافت تاریخی زیبا و گویش تاتی مردم آبادی از روستاهای در خور مطالعه و توجه است. مراسم تعزیه یکی از مراسمی است که هر ساله در این روستا و با حضور ساکنین روستا برگزار می‌شود.

تعزیه روستای گرکان
روستای گرکان یکی از روستاهای تابع شهرستان آشتیان است. در این روستا و در تکیه قدیمی این روستا هر ساله و در ایام شهادت ائمه(ع) تعزیه برگزار می‌شود. در داخل تکیه یاد شده با نام تکیه سر پل حجره‌هایی برای نشستن مردم و میانگاهی برای برگزاری تعزیه پیش‌بینی شده است.

نسخه‌های تعزیه در روستای یاد شده به گویش گرکانی و به خط خوشنویسان روستاست. برگزاری تعزیه دوطفلان مسلم، شام غریبان و فروختن پسر شیعه در کنار دیگر تعزیه‌ها از جنبه‌های برجسته این مراسم است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.