“گوشفیل”، “فتیر” و “شیره انگور” سوغات شیرین سفره‌های رمضان در استان مرکزی

“گوشفیل”، “فتیر” و “شیره انگور” سوغات شیرین استان مرکزی است که در ایام ماه مبارک رمضان در سفره‌های رمضان مردم این استان جای دارد.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک، در عصر حاضر که رفته رفته تکنولوژی و زندگی ماشینی جای سنت‌ها و زندگی سنتی را می‌گیرد، آداب و رسوم و شیوه‌های سنتی در جوامع مختلف ایرانی را باید از نقاط درخشان و ماندگار زندگی ایرانی-اسلامی به حساب بیاوریم.

این درحالی است که عرضه مصنوعات، تولیدات فست‌فودی و ماشینی از سنت‌ها و آئین‌ها پیشی گرفته هر چند که این دستاوردهای ماشینی هیچگاه نمی‌تواند جای سنت‌های خاطره‌انگیز را بگیرد.

آداب و سنت‌ها مجموعه‌ای از رفتارها و عرف یک جامعه به شمار می‌رود که در طول دوران متمادی به عنوان یک رفتار قدیمی و گاهی موروثی در یک منطقه، بخش و محل جریان داشته است.

از سویی ره‌آورد یا همان سوغات چیزی است که از یک شهر، روستا یا منطقه‌ معمولاً از سوی مسافران و گردشگران تهیه می‌شود تا پس از بازگشت مسافر به نزدیکان، دوستان و آشنایان هدیه داده شود.

سوغات‌ها به طور معمول صنایع دستی، محصولات صنعتی و مواد غذایی ساخته شده در نواحی مختلف را شامل می‌شوند و البته تلفیق سوغات و آداب و سنن یک منطقه در ایام خاص سال یک نوستالژی و جریان خاطره‌ساز زندگی شهروندان و حاضران در یک منطقه و بخش است.

ماه میهمانی خدا، ماه مبارک رمضان از جمله ایام سال به شمار می‌رود که مردم سرزمین آفتاب، مهد مفاخر و بزرگان، زادگاه اندیشه و تفکر استان مرکزی در سحرگاهان و نیز افطارها آن چه سوغات دلچسب استان است را میهمان سفره‌های گرم و پر از معنویت و محبت افطاری و سحری خود می‌کنند.

این روزها چه مسافران و چه شهروندان با رفتن به بازار سرپوشیده اراک که یکی از زیباترین بازارهای ایران است نه تنها از خنکای بازار که از خرید اجناس و سوغات‌های شهر اراک و استان مرکزی نیز بهره‌مند می‌شوند.

از معروف‌ترین سوغات‌های استان می‌توان به نان فتیر اشاره کرد که از طعم بسیار فوق‌العاده‌ای برخوردار است، همچنین شیرینی گوشفیل، انگور و کشمش استان مرکزی زبانزد خاص و عام است.

انار، لبنیات، گردو، بادام، شیره انگور، باسلوق، صابون محلی از جمله دیگر سوغات معروف استان مرکزی به شمار می‌روند، در این میان فتیر از نان‌های سنتی استان مرکزی و شهر اراک است که در سفره‌های افطار این شهر از دوران گذشته جایگاه ویژه‌ای داشته و هنوز هم موقعیت خود را حفظ کرده است.

نان شیرین فتیر سوغات گرم اراک

فتیر از آرد، شکر، تخم مرغ و مواد دیگر تشکیل شده و مانند نان آن را در تنور پخت می‌کنند و البته انواع مختلفی از جمله کسمه و شیرمال دارد.

نوع گوناگونی از این نان شیرینی محلی در بخش‌های مختلف ایران پخت می‌شود اما معروف‌ترین آنها فتیر اراک است و البته یکی از این انواع فتیر، نان شیرینی به نام توتک بوده که در ساوه، و مامونیه شهرستان زرندیه در استان مرکزی پخت می‎‌شود.

البته انواع مشابهی از این نان شیرین که یکی از نان‌های تنوری و سنتی است را در سرزمین آفتاب، استان مرکزی  می‌توان با اسامی مختلف یافت به هرحال باید دانست فتیر اراک بدون هیچ خمیر مایه‌ای عمل می‌آید و به روش‌های سنتی و در اندازه‌های کوچک و بزرگ در تنور پخت می‌شود.

“گوشفیل” طعم شیرین افطار روزه‌داران

شیرینی گوشفیل یکی از شیرینی‌های محبوب شهر اراک و استان مرکزی به شمار می‌رود که به سبب نوع پخت و مواد اولیه آن بسیار ترد بوده و خوردن آن در کنار چای و در هنگام افطار بسیار دلنشین است.

این شیرینی سوغات استان مرکزی، همان‌گونه که از اسمش مشخص است بی شباهت به گوش فیل نیست و به طور قطع طعم دلنشین این شیرینی در کنار سفره‌های گرم و معنوی افطار فراموش نشدنی است.

مواد گوشفیل، شیرینی خوش طعم استان مرکزی را زرده تخم مرغ، شیر یا ماست، روغن و بیکینگ پودر تشکیل می‌دهند.

شیره انگور فراورده‌ای از دستچین‌های کشاورزان زحمت‌کش استان مرکزی

تاکستان‌های بسیاری در مناطق اطراف اراک و شهرهای استان مرکزی وجود دارد که سالانه درصد بسیاری انگور در انواع متفاوتی یعنی بیش از ۲۰ نوع تولید می‌کنند که البته روستای هزاوه استان مرکزی در این زمینه پیش‌رو است.

فرآورده‌های مختلفی مانند کشمش، شیره، شربت رب انگور، سرکه انگور، مویز و سرکه شیره را می‌توان از انگور به دست آورد که البته شیره انگور این روزها چه در سفره افطار و چه در سفره سحری یکی از اقلام ویژه ماه مبارک رمضان به شمار می‌رود.

شیره انگور ماده‌ای است بسیار شیرین که از آب انگور تولید می‌شود که البته برای تولید آن ابتدا آب انگور را از انگور جدا می‌کنند و سپس نوعی خاک قلیایی به آن افزوده شده که سبب ته‌نشین شدن تفاله انگور به همراه خاک می‌شود و بعد از آن آب انگور را داخل دیگ‌هایی ریخته و می‌جوشانند تا به رنگ طلایی نزدیک به سرخ درآید و آن را شیره می‌نامند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.