کمپین پاسخ، سنگ محک منتخبین مجلس دهم در توجه به خواسته های مردمی

کمپین “پاسخ” جهت انتقال خواسته به حق سازمان‌های مردم‌نهاد مبنی بر وضع قوانین مربوط به این سازمان‌ها به منتخبین دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به راه افتاده است و امروز همزمان با شروع فعالیت مجلس دهم به نمایندگان ارجاع داده می‌شود.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، عنوان سازمان غیردولتی یا همان سازمان‌های مردم‌نهاد در سال ۱۹۴۵ با تاسیس سازمان ملل متحد به وجود آمد و البته عمر مشارکت‌های مردمی در اجتماع شاید بتوان گفت به درازای تاریخ زیست بشر بر کره خاکی بازمی‌گردد.

سازمان‌های مردم نهاد(سمن) شکل سازمان‌یافته همکاری‌های جمعی است، همکاری‌هایی که دامنه وسیعی دارد و شامل کمک‌های مردمی به فقرا، کمک به آزادسازی زندانیان، یاری کودکان کار، یاری بیماران ناتوان در تامین هزینه درمان و … می‌شود و اینگونه حرکت‌ها در کشور ما از دیرباز مرسوم بوده است.

امروز دامنه فعالیت این حرکت‌های مردمی با انسجام بیشتری شکل گرفته و نهادن نام سمن بر این تشکل‌ها وسعت بیشتری به خود گرفته است. از جمله فعالیت‌های سمن‌ها می‌توان به نظارت بر عملکرد دستگاه‌های دولتی در انجام وظایف اشاره کرد که سمن‌ها به عنوان بخشی از مردم به این طریق نقش مطالبه‌گری در خصوص حق مردم را ایفا می‌کنند.

سال گذشته قانونی به تصویب رسید که به موجب آن در راستای نظارت سمن‌ها بر عملکرد دستگاه‌های دولتی، حق شکایت از دستگاه‌ها به دلیل اهمال و کوتاهی در انجام وظایف به سمن‌ها داده شد که این قانون گام موثری در قدرت بخشی به این نهادهای مدنی محسوب می‌شود.

یکی از خواسته‌های سازمان‌های مردم نهاد به عنوان بخشی از مردم وضع قانون سازمان‌های مردم نهاد در مجلس شورای اسلامی است که به موجب آن وحدت، انسجام و اثربخشی مطلوب‌تری از سازمان‌های مردم نهاد در اجتماع دیده شود، همچنین این نهادهای مدنی با چارچوبی قانونی مقبولیت و مشروعیت بیشتری پیدا کرده و دامنه فعالیت‌های گسترده‌تری پیدا کنند.

وضع قانون می‌تواند به سمن‌ها کمک کند که با قدرت بیشتری در اجتماع حضور یابند و این حضور مقدمات همکاری و همراهی بیشتر مردم و دولت را فراهم کرده و حرکت به سمت توسعه را تسریع بخشد.

به همین منظور سازمان‌های مردم‌نهاد به عنوان بخشی از مردم با راه‌اندازی کمپینی از منتخبین مردم در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی خواستار توجه به این مهم شده‌اند و کمپین پاسخ را امروز به نمایندگان ارجاع خواهند داد.

در کمپین پاسخ آمده است: سازمان‌های مردم نهاد در راستای تحقق حمایت از سمن‌ها و حضور هر چه بیشتر مردم در صحنه‌های مشارکت شهروندی، همچنین پاسخ به اعتماد مردمی از منتخبین دهمین دوره مجلس شورای اسلامی انتظار دارند که با حمایت خود قانون سازمان‌های مردم نهاد را با مشارکت و حضور پررنگ نمایندگان سمن‌های کشور در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی تهیه و در این دوره به تصویب برسانند.

همچنین به منظور افزایش مشارکت سمن‌ها و گسترش تنگاتنگ مشارکت مجلس و سمن‌ها عنوان کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، به کمیسیون شوراها و سازمان‌های مردم نهاد و امور داخلی مجلس تغییر یابد و از طریق این کمیسیون زمینه ارتباط منسجم با نمایندگان سمن‌های کشور در حوزه‌های مختلف برقرار شود.

تا کنون ۱۸۱ سازمان مردم نهاد از اقصی نقاط کشور از جمله خانه سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی و نیز سمن‌های فعال این استان از این کمپین حمایت کرده‌اند.

توجه منتخبین دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به این خواسته مردمی در حقیقت شاید بتوان گفت اولین گام این دوره از مجلس در جهت توجه به خواسته‌های مردمی است و این امر می‌تواند به نزدیکی بیشتر مردم و مسئولین بویژه منتخبین مردم و آگاهی بیشتر آنها از نیازها و مشکلات مردم در اجتماع منتهی شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.