ثبت جهانی قنات تاریخی ابراهیم آباد اراک

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: قنات ابراهیم آباد اراک به عنوان نخستین اثر تاریخی استان مرکزی که در فهرست آثار جهانی قرار می گیرد، تیرماه سال جاری ثبت جهانی خواهد شد.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی، سیدمحمدحسینی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از دو سال پیش پیگیری برای ثبت جهانی قنات روستای ابراهیم آباد اراک آغاز شده و سال گذشته نیز بازرس و نماینده سازمان یونسکو در استان حضور پیدا کرد تا اقدامات اولیه برای ثبت جهانی این اثر تاریخی آغاز شود.

وی افزود: با ثبت قنات ابراهیم آباد در سازمان یونسکو اولین میراث تاریخی این استان به ثبت جهانی می رسد و در صورت موافقت با ثبت جهانی، این بیستمین آثار تاریخی کشور است که در فهرست آثار تاریخی جهانی قرار می گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اظهار داشت: تاریخچه این قنات به قرن ششم و هفتم هجری قمری و در واقع ۸۰۰ سال پیش بازمی گردد.

حسینی بیان داشت: پرونده این قنات سال گذشته برای قرار گرفتن در فهرست آثار مورد نظر برای ثبت جهانی ارسال شده و طبق روال حضور نماینده سازمان یونسکو برای بررسی وضعیت و آماده سازی آثار تاریخی برای ثبت جهانی از مراحل این فرایند بود که انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی یادآور شد: در حال حاضر پیگیر آماده سازی و اقدامات اولیه برای ثبت جهانی سه اثر تاریخی دیگر استان شامل بازار تاریخی اراک، مسجد جامع ساوه و خانه تاریخی امام خمینی(ره) در خمین نیز هستیم.

وی اظهار داشت: از سه سال قبل ارسال پرونده قنات های ایران برای ثبت جهانی به یونسکو آغاز شد و در این راستا یازده قنات از میان ۳۲ هزار رشته قنات در ایران به عنوان قدیمی ترین قنات ها شناسایی شده اند.

حسینی بیان داشت: قنات ابراهیم آباد جزو قدیمی ترین قنات های کشور است و وجود تپه مربوط به دوره اشکانی و پیشینه روستاهای اطراف این قنات نشان از قدمت بالای آن دارد.

گفتنی است قنات ابراهیم آباد به طول یازده کیلومتر از کوه های هفتادقله اراک سرچشمه گرفته و تا روستای ابراهیم آباد ادامه می یابد و وجه ممیزه آن از سایر قنات ها پیشینه و قدمت تاریخی بالای آن است.

قنات ابراهیم آباد اراک در سال ۱۳۹۳ به عنوان اثر تاریخی ملی به ثبت رسیده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.