امضاء تفاهم نامه همکاری شهرداری اراک با پژوهشکده ملی گل و گیاه محلات

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از ایرنا ، رییس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی در این کارگروه گفت: این تفاهم نامه به منظور بهره گیری از مشاوره فنی و توسعه فضای سبز شهر اراک در ۱۲ موضوع همکاری بسته شده و پیش نویس آن در خرداد ماه سال جاری در نشست شورای اسلامی کلانشهر اراک به تصویب رسیده بود.
پژمان آزادی افزود: طراحی فضای سبز، معرفی گل و گیاهان زینتی مناسب با اقلیم شهر اراک و کشت گیاهان مقاوم به خشکی از مهمترین مفاد این تفاهم نامه و طراحی فضای سبز، برگزاری کارگاه های آموزشی در موضوعات تغذیه، آفات، بیمار یها، انجام پژوهش های مشترک، راه اندازی نمایشگاه گل و گیاه و مشاوره علمی از دیگر اولویت های تفاهم نامه همکاری شهرداری اراک با پژوهشکده ملی گل و گیاهان محلات است.
وی اظهار کرد: در این تفاهمنامه مقرر شده که گونه های گل، درختچه و درخت مقاوم به خشکی، سرما و آلودگی هوا و گونه های بومی اراک معرفی شوند.
وی بیان کرد: بررسی تاثیرات آلودگی هوا بر فضای سبز کلانشهر اراک، مبارزه با آفات و بیماری های فضای سبز در راستای کاهش مصرف سموم متداول و استفاده از شیوه های بیولوژیک و تلفیقی، مشارکت در پروژه چمن ملی و بومی اراک و مدیریت بهینه مصرف آب در فضای سبز از دیگر موراد این تفاهم نامه است.
رییس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی گفت: تاکنون تفاهم نامه همکاری بین این پژوهشکده با شهرداری و سازمان پارک ها و فضای سبز در اصفهان و مشهد منعقد شده و اخیرا نیز شهرداری تهران، کرج و بابل در این زمینه همکاری با پژوهشکده داشته است.
آزادی گفت: رویکرد پژوهشکده ملی گل محلات مشتری محور است و این مرکز علاقه مند است فعالیتی را به انجام برساند که دامنه اشتغالزایی داشته باشد.
وی اظهار کرد: در این مجموعه علمی، ارقام گیاهی تولید می شود که مناسب اقلیم و شرایط آب وهوایی و سازگار با تغییرات جوی ناشی از خشکسالی در سال های اخیر است.
آزادی گفت: متاسفانه در حال حاضر اقلام گل و گیاهان زینتی از اروپا و ژاپن به کشور وارد می شود که مناسب شرایط کشور نیستند و از گونه های آب دوست و استرسی در برابر استرس خشکی می باشند و به دلیل آستانه تحمل پایین ناملایمات محیطی، ضایعات زیادی به همراه دارند.
رییس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی افزود: این پژوهشکده می کوشد ارقام گیاهی شامل گل شاخه بریده و فضای سبز را تا سال یک هزارو ۴۰۰ برای کشور تامین کند که از ضایعات و ارزبری کشور جلوگیری کند.
آزادی اظهار کرد: یکی از برنامه های این پژوهشکده ، ارتباط با شهرداری ها و سازمان پارک ها و فضای سبز است تا از مشاوره کارشناسان و راهنمایی آنان در بهره گیری از دانش و علم روز برای توسعه کمی و کیفی فضای سبز استفاده کند.
وی با بیان اینکه، شرایط خشکی کشور موجب شده مباحث جدی در تغذیه ایجاد شود و موضوع آفات گیاهی با پیچیده ای خاص مواجه باشد،گفت: نگاه علمی در این حوزه لازم است تا مشکلات با کمترین هزینه حل شود.
وی گفت: براساس مقالات علمی متعددی که به چاپ رسیده، گیاهان می توانند ترکیبات سرطان زا مانند ‘بنزن ‘ را که در هوای شهر اراک وجود دارد کاهش دهند و با استفاده از بهترین روش طراحی فضای سبز، هم از نظر روحی و هم علمی میزان بیماری ها را با کاشت گیاهان مناسب کاهش داد.
وی افزود: آلودگی هوا اراک با اقدام پیشگیرانه در کاشت انواع گیاهان، آلاینده ها را جذب خواهد کرد، هرچه این اقدام دیر آغاز شده است.
رئیس شورای اسلامی شهر اراک نیز گفت: با توجه به وجود پژوهشکده ملی گل محلات در استان مرکزی، لازم است از این ظرفیت و پتانسیل ارزشمند برای توسعه فضای سبز مناسب در کلانشهر اراک استفاده لازم صورت گیرد.
اسماعیل تاج آبادی افزود: اراک کلانشهری صنعتی است که متاسفانه هوای آلوده و تراکم جمعیتی بالایی دارد و شهرداری وظیفه سنگینی برای کاهش آلودگی هوا برعهده دارد.
تاج آبادی گفت: ادارات و ارگان های مختلف در کاهش آلودگی سهیم هستند اما بخش عمده کاهش آلودگی هوا به شهرداری بر می گردد که یکی از ابزارهای مهم در کاهش آلودگی هوا، فضای سبز و درختان را شامل می شود.
وی افزود: در این تفاهم نامه کوشش شده از گل، گیاهان و درختانی در فضای سبز اراک استفاده شود که با شرایط اقلیمی، آب و هوایی و خشکی سازگاری دارند.
شهردار اراک نیزگفت: رویکرد جدید شهرداری در افزایش و حفظ کیفیت فضای سبز با توجه به پدیده خشکسالی برنامه ریزی شده است.
کیومرث محمودی افزود: با استفاده از دانش پژوهشکده ملی گل محلات تلاش می شود تا علم و دانش منحصر به فرد در این زمینه را سرلوحه کار در حوزه فضای سبز قرار گیرد.
وی اظهار کرد: مهار غول الایندگی در سایه فکر و اندیشه و داشتن برنامه هدفمند ممکن است و این الایندگی ها در دهه های اخیر بر اثر برهم خوردن توازن حوزه های اقتصادی و فرهنگی و رشد نامتوازن ایجادشده است.
وی افزود: یکی از کاربردهای کاهش آلودگی هوا توسعه فضای سبز متناسب با وضعیت اراک است تا از فضای سبز برای شهری عاری از آلودگی نهایت استفاده به عمل آید.
وی اظهار کرد: محدود بودن منابع آبی نیازمند توسعه فضای سبز سازگار با پدیده خشکسالی است و ایجاد تعادل در این دو حوزه ضروری است در غیر این صورت دچار زیان خواهیم شد.
وی افزود: پژوهشکده ملی گل محلات باید گونه های گیاهی را برای اراک انتخاب کند که ضمن سازش با اقلیم خشک و سرد اراک ، در جذب آلودگی هوا نیز کاربردی باشد.
مطالعه و تکثیر گیاهان برای افزایش تنوع در فضای سبز، مدیریت تغذیه گیاهان در فضای سبز، همکاری و مشاوره در طراحی فضای سبز، همکاری دوجانبه در هدایت پایان نامه تحصیلات تکمیلی، برپایی نمایشگاه دایمی گل و گیاه در اراک و کارگاه های آموزشی، همایش و دوره های آموزشی کوتاه مدت از دیگر محورهای این تفاهم نامه است.
شهر اراک با قدمت بیش از ۲۰۰ سال توسط یوسف خان گرجی بنا شده و سال گذشته با الحاق مناطق سنجان و کرهرود، به کلانشهر تبدیل شده است.
بر اساس آخرین آمار موجود بیش از ۶۵۰ هزار نفر در کلانشهر اراک زندگی می کنند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.