موج نمایش مد در خیابان ها به بهانه عزاداری/خودنمایی در لباس عزا

هفته نامه وقایع استان : یادش بخیر محرم و عزاداری هایش، با شروع ماه محرم خیابان ها و کوچه و شهر به پرچم های سیاه مزین می شد، روضه خوانی، نوحه خوانی، سینه زنی و تعزیه خوانی در مساجد برگزار می شد.
نوحه خوان با یک بلندگوی فکستنی دلها را می برد به حرم اباعبدالله همه لبریز عشق حسین بودند، از سر شب تا آخر شب روضه بود و اشک، سوز بود و گداز.
همه توی مسجد محل جمع می شدند و هماهنگ سینه می زدند، تعزیه می خواندند و شور و تکاپوی برای برپایی عزای سرور و سالار شهیدان بود، علم ها یک تیغه به نام علمدار داشت، از طبل و سنج های چینی خبری نبود.
اما این روزها در کنار رواج چلچراغهای سنگین و طبل های قول پیکر و گم شدن مظلومیت حسین در هیاهو، ناهنجاری به نام فشن شو محرمی شکل گرفته و لباس ویژه محرم، مدل موی محرمی، شال و آرایش های ویژه محرمی تبلیغاتی است که در فضای مجازی رونق دارد و آرایش مو با خاک رس، خط انداختن روی سر و حک کردن طرح هایی با نام ائمه بر روی سر، آخرین و جدید ترین مدلهای روز هستند که متاسفانه زیر سایه عدم نظارت متولیان در این شبها به شدت خودنمایی می کند.
رو کم کنی در عزاداری ها
نخستین موضوعی که این روزها در بحث عزاداری سیدالشهدا به چشم می خورد، نوعی چشم و هم چشمی در مراسم های عزاداری است، در این ایام گرچه همواره یکی از تاکیدات علما پرشور برگزار شدن مراسم عزاداری محرم بوده است اما متاسفانه در سال های اخیر این رویه به سمت و سویی رفته که هیات ها و مجالس عزای امام حسین(ع) به تجمعاتی برای کل کل و رو کم کنی تبدیل شده است .
در همین راستا نیز موج نمایش مدل های مو و آرایش های غیرفرهنگی و حضوری جذاب در این مهمانی خیابانی در میان برخی مردم باب شده است.
یکی دیگر از چشم هم چشمی ها در تعداد تیغه های علامت، قطر طبل، طول دسته عزاداری، زور بازوی علم کش ها ، سنگینی چلچراغ و … و مداحی هایی با تقلید از ترانه ها و ملودی ها است.
مساجد خالی خیابانهای پر
البته از سوی دیگر به دلیل اینکه اغلب هیات امنا مساجد پیرمردانی هستند بی حوصله و به جذب جوانان در مساجد کمتر اهمیت می دهند، جوانان به جای جمع شدن در مساجد و عزاداری ترجیح می دهند تکیه ها و ایستگاه هایی را با داربست در نقطه نقطه شهر ایجاد کنند و عزاداری کنند که در این مهم بایستی با برنامه‌ریزی مناسب، زمینه حضور جوانان در مساجد فراهم شود.
اگر چه این روزهـــا شلوغ شدن خیـــابان ها و صعب العبور شدن شان و مشاهده عزاداری حسینی در آن ها رویه عادی شده و مساجد به عنوان اصلی ترین مکان تجمع، تنها محلی برای خطابه های روحانیون و خالی از عزادار شده است؛ ولی در مکتب ایران اسلامی مساجد به عنوان پایگاه اصلی تجمع مردم و به مثابه محلی برای آغاز فعالیت های دینی و سیاسی در شرایط کنونی باید برای اعلام وحدت امت اسلامی پر شدن مساجد جزو اصول اساسی به شمار آید و متولیان در این امر تلاش بیش از پیش داشته باشند.
شور عزاداری نواده رسول خدا گرچه عالم را گرفته است اما شعور نیز چاشنی لازم آن است که چون دوبال پرنده عزادار اهل بیت را به آنــــان نزدیک می کند.
ضرورت نهادینه کردن آیین و رسوم
مراسم عزاداری در برخی از روستاها و شهرهای کوچک به سبب آداب و رسوم گذشته همچنان در برخی از محلات معروف شهرها به همان سبک برگزار می شود به عنوان مثال در استان مرکزی رسومی چون تعزیه سیار اراک، تعزیه وفس، گرکان و تفرش، نخل گردانی شهرهای خمین، تفرش و نراق، مراسم علم گردانی روستاهای هزاوه اراک و عزالدین تفرش، آئین علم بران تفرش و نخل بران منطقه ترخوران تفرش و همچنین مراسم جغجغه زنی روستای انجدان به طور نمادین برگزار می شود.
به نظر می رسد اگر متولیان فرهنگی استان در راستای احیا و معرفی این آئین ها به جوانان تلاش بیشتری کنند شاید دیگر شاهد حضور جوانان و نوجوانان در تکیه ها و خیابان ها نباشیم.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.