پرونده بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان مرکزی بالاخره باز شد

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از وقایع استان ، پرونده بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان مرکزی پس از اما و اگرها در برگزاری اش بالاخره باز شد. با توجه به تمامی حرف ها مبنی بر برگزار نشدن جشنواره به دلیل کمبود اعتبار و گلایه های اینجا و آنجا اهالی تئاتر استان برای عدم برپایی مهم ترین رویداد تئاتری استانشان ، بالاخره نگرانی ها به پایان رسید و با اعلام ایام بازبینی دوباره شور و هیجان به نمایش استان بازگشت. این جشنواره در اولین قدم با بازبینی ۱۵اثر نمایشی از سراسر استان در روز هشتم مهرماه کلید خورد تا پس از ارزیابی آثار در طی سه روز توسط هیئت بازبین آثار منتخب برای حضور در رقابت نهایی معرفی شوند.
در این خصوص وقایع استان گفتگویی با حمیدرضا صالحی سرپرست انجمن نمایش استان مرکزی داشته است.
صالحی گفت: جشنواره تئاتر استان مرکزی یکی از مهم ترین اتفاقات هنری این شهر است و به جرئت می توان گفت تنها جشنواره ای است که استمرار خود را در بیست و شش سال گذشته حفظ کرده است.
وی افزود: متاسفانه امسال به دلیل مشکل کمبود اعتبار برگزاری این جشنواره با چالش روبرو شده بود و حتی زمزمه های برگزار نشدن آن به گوش می رسید.
صالحی ادامه داد: ولی با توجه به رایزنی های صورت گرفته با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به این نتیجه رسیدیم که این جشنواره برگزار شود البته هنوز هم مشکلاتی در تامین اعتبار است؛ ولی در این خصوص راهکارهایی اندیشیده شده است تا هزینه برگزاری کمتر شود.
وی توضیح داد: خوشبختانه توانستیم جشنواره را قبل از محرم و صفر برگزار کنیم تا گروه های برگزیده برای حضور در جشنواره فجر آمادگی داشته باشند.
صالحی در خصوص تعداد آثار شرکت کننده در بخش بازبینی جشنواره گفت: در مرحله بازبینی ۱۴ اثر از شهرستان های مختلف استان حضور دارند که در روزهای هشتم، نهم و دهم مهرماه توسط هیئت بازبینی متشکل از علیرضا گلستانی عراقی از اراک، مهدی محمدی از خمین و محمد قاسمی از ملایر ارزیابی شدند.
وی ادامه داد: برای حضور در جشنواره شش یا هفت کار انتخاب خواهد شد، از آنجاییکه بیشتر تمرکز بر راهیابی آثار با کیفیت به جشنواره است ، تعداد آثار انتخابی را کمتر در نظر گرفته ایم.
صالحی با بیان اینکه تعداد آثار حاضر در بازبینی نیز کم است، گفت: طبق شیوه نامه برگزاری جشنواره استانی تئاتر، گروه های نمایشی که برای شرکت در جشنواره اعلام آمادگی کردند باید تا تاریخ مقرر شده اجرای عموم می رفتند و همچنین اثر نمایشی شان در هیچ جشنواره دیگری شرکت نمی کرد.
وی تصریح کرد: متاسفانه برخی از گروه های نمایشی علی رغم دانستن شیوه نامه اجرایی با وجود اجرای عموم و تاکید دبیرخانه جشنواره در جشنواره های دیگر حاضر شدند و متاسفانه حضور در جشنواره استانی را از دست دادند.
صالحی اظهار کرد: اجرای عموم یکی دیگر از شرایط شرکت در جشنواره است متاسفانه برخی از گروه های نمایشی به دلیل پایین بودن کیفیت آثار تولیدی در مرحله بازخوانی و بازبینی اجرای عموم موفق نبودند و همین باعث شد که خود بخود تعداد آثاری که اجرای عموم رفته و شرایط شرکت در جشنواره را دارند، کمتر شد.
سرپرست انجمن نمایش استان مرکزی گفت: با توجه به کمبود اعتبار ممکن است مرحله بعدی جشنواره به صورت غیرمتمرکز برگزار شود و البته این سیاست ما در راستای کاهش هزینه هاست که امیدواریم اعتبارات تامین شود و بتوان همچون سال های گذشته جشنواره را برگزار کرد.
صالحی تاکید کرد: گاه باید از سیاست ها و راهکارهای مختلف در راستای اجرای برنامه ها استفاه کرد، زیرا برپایی این جشنواره برای اهالی تئاتر استان خیلی مهم بود.
وی گفت: از بین آثار راه یافته به جشنواره پس از داوری یک یا دو اثر انتخاب و به تهران معرفی شده و بازبینی برای ورود به جشنواره تئار فجر توسط مرکز هنرهای نمایشی انجام خواهد شد. در واقع امسال مرحله منطقه ای حذف شده است.
در مرحله بازبینی بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان مرکزی ۱۵ اثر نمایشی حضور داشتند. از این تعداد شش نمایش با عنوان های «بوتیک» به کارگردانی شهرام سلطانی، «بازی بازی منم بازی» به کارگردانی حسین اقبالیان، «شهر شکلاتی» به کارگردانی حمیدرضا صالحی، « آری زن ها همیشه منتظرند» به کارگردانی امیر زاوش، «زائر عشق» به کارگردانی رضا یونسفرد ، «بگذار بخوابم اگر مردم» به کارگردانی افق ایرجی، پنج نمایش با عنوان های ساوه «عاشقانه ای به روایت دف زن مست» به کارگردانی محسن کمرخانی، «دیبار» به کارگردانی مهدی ملکی بیگدلی، «ده اپیزود در جهنم» به کارگردانی «مهدی ذره»، «واگویه های ذهن پریشان» به کارگردانی جواد روستایی، «دردسرهای مرد مرده» به کارگردانی حجت رحیمی از ساوه، دو نمایش «عاشقانه های دو بازمانده از یک جنایت جنگی» به کارگردانی سید محمد میرحسینی، « ۲۰ روز، چند ساله» به کارگردانی مرجان کرمی از تفرش و نمایش های «آجر» به کارگردانی میثم کرمی از محلات و «رود در نیستگاه ۸۹۵ » به کارگردانی بهروز رحیمی از دلیجان در مرحله بازبینی حضور داشتند.
بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان مرکزی هفدهم تا بیستم مهرماه برگزار خواهد شد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.