تاکید مدیر کل استاندارد استان مرکزی بر استاندار سازی مصالح ساختمانی

مدیر کل استاندارد استان مرکزی ضمن تاکید بر اخذ پروانه تولیدی گفت: لزوما نداشتن پروانه استاندارد در واحد های تولیدی مصالح ساختمانی به معنای بی کیفیت محصول نیست اما این مسئله جدی گرفته نمی شود.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، سید سعید میرنظامی مدنی در نشست کارگروه استاندارد سازی مصالح ساختمانی استان مرکزی ظهر روز چهارشنبه  افزود: استان مرکزی استانی صنعتی است و درخصوص  استاندارد سازی مصالح ساختمانی باید اقدامات مهمی صورت گیرد.

وی نداشتن پروانه تولیدی را از جمله مشکلات حوزه استاندارهای ساختمان عنوان و اضافه کرد: برای حل مشکل تولید کنندگانی فاقد پروانه استاندارد، ابتدا باید این واحدها شناسایی شده و با استفاده از آئین نامه هایی که در اختیار ماست مشکل کسب پروانه های استاندارد واحد های تولیدی را مرتفع نمائیم.

وی خاطر نشان ساخت: تسریع در اعطای پروانه استاندارد به تولید کنندگان گام کوچکی در جهت افزایش عمر مفید ساختمان سازی در استان می باشد.

یکی از مشکلات ساخت و ساز  ،پایین بودن عمر مفید ساختمان ها

مدیرکل استاندارد استان مرکزی یکی از مشکلات ساخت و ساز  را پایین بودن عمر مفید ساختمان هابرشمرد و گفت: در کشورهای توسعه یافته عمر مفید ساختمان سازی بیش از ۱۰۰ سال ولی متاسفانه در کشورما کمتر از ۳۰ سال می باشدکه فرق بین ۷۰ سال عمر مفید یعنی هزینه کلی منابع و هدر رفت سرمایه های انسانی می باشد.

وی ادامه داد: در راستای استاندارد سازی مصالح ساختمانی و مطابق با قوانین و مقررات و بر اساس استاندارد ملی ایران، بلوک و صفحات ساخته شده از دانه‌های پلی استایرن منبسط شونده، تولید و استفاده از بلوک‌های سقفی پلی‏استایرن با نشان استاندارد در صنعت ساختمان الزامی می‏باشد.

وی افزود: بر اساس تصویب نامه سال ۸۴ هیات وزیران سازمان استاندارد متولی مستقیم کار استاندارد سازی و نظارت بر کیفیت مصالح ساختمانی و ساخت و ساز است و تمامی واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی تکلیف دارند که پروانه استاندارد اجباری محصول دریافت کنند.

وی اضافه کرد: استاندارد استان مرکزی علاوه بر فعالیت های آزمایشگاه هاکنترل مواد و مصالح ساختمانی با کمک آزمایشگاه های همکار در حوزه کیفیت سنجی و نظارت محصولات وارد شده است.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی اضافه کرد: به دلیل گستردگی دربخش ساخت و ساز و مصالح ساختمانی استاندارد نیاز جدی به همکاری سازمان های صنعت، معدن و تجارت، سازمان نظام مهندسی ساختمان، راه و شهرسازی و شورای فنی استانداری است.

معاون فنی اداره کل استاندارد استان مرکزی نیز در این نشست گفت: یکی از دغدغه های جدی و نواقص موجود مصالح ساختمانی استان در بخش محصولات سنگدانه، بتن آماده، بلوک های پلی استایرن و آسانسور است که به صورت اولویت باید در دستور کار کارگروه قرار بگیرد.

تنها یک واحد بتن پروانه استاندارد دریافت کرده است

محمد جعفری زاده افزود: هم اکنون ۴۲ واحد فعال تولید شن و ماسه، ۲۲ واحد بتن های آماده و ۱۸ واحد تولید بلوک های پلی استایرن در استان مرکزی وجود دارد که از این مجموعه تنها یک واحد بتن آماده پروانه استاندارد دریافت کرده است.

وی توضیح داد: محصول سنگدانه در حوزه مصالح ساختمانی اهمیت ویژه ای دارد و با توجه به اینکه شهرداری های استان در این حوزه فعالیت دارند ولی تا کنون هیچ گونه اقدامی در جهت دریافت پروانه استاندارد سازی محصولات خود را انجام نداده اند.

وی افزود: واحد های تولیدی بتن اماده به علت تقاضای زیاد عملا تمایلی برای استاندارد سازی محصولات خود نشان نمی دهند .

معاون فنی اداره کل استاندارد استان مرکزی عنوان کرد: ساماندهی خدمات آسانسور در زمینه نصب و تعمیرات نیز در استان نیازمند استاندارد سازی و ساماندهی ویژه است و لازم است اقدامات لازم در این مهم هر چه زودتر صورت گیرد.

قوانین کاربردی باید در استان عملیاتی و اجرایی شود

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی نیز در این نشست گفت: قوانین کاربردی مناسبی در سطح کلان برای استاندارد سازی حوزه ساخت و ساز وجود دارد و این مهم باید در استانها عملیاتی و اجرایی شود.

ˈغلامحسن الله دادیˈ افزود: مقاوم سازی ساختمانی با توجه به وضعیت زلزله خیز بودن کشور امری ضروری است و این مهم با مصالح مرغوب ساختمانی و نظارت های فنی قوی حاصل می شود.

وی یادآور شد: نظام مهندسی ساختمان استان از دو سال پیش کار تهیه دفترچه فنی مشخصات ساخت و تاسیسات را آغاز کرده اما نحوه پر کردن این دفترچه ها که ملاک کلاسه بندی کیفیت ساخت است  هنوز به صورت درست وارد نمی شود و باید با همکاری ناظران فنی و اداره استاندارد نظام مند شود.

وی هزینه های بالای تامین اجتماعی را یکی ازمشکلات ساختمان سازی مطرح کرد و افزود: تامین اجتماعی در خصوص بیمه هزینه های بالایی دریافت می کند و بر این مهم استوار می باشد که باید کارگران مهارت های لازم را داشته باشند و گرنه در لیست بیمه وارد نخواهند شد وبیمه کارگران ساختمانی در صورتی وارد لیست می گردد که کارگران ماهر و آموزش دیده باشند.

سالانه یک میلیون متر مربع ساخت و ساز ساختمانی در استان انجام می شود

رییس اداره نظام مهندسی سازمان مسکن و شهرسازی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: سالانه یک میلیون متر مربع ساخت و ساز ساختمانی و بیش از ۲۰۰ هزار متر مربع پروژه های عمرانی در این استان انجام می شود که حدود ۵۰۰ هزار متر مربع آن در شهرستان اراک است.

ˈمجتبی قادریˈ افزود: ارزش ریالی پروژه های عمرانی و ساختمانی استان بالغ بر ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است و کیفیت بخشی این ساخت و سازها به عنوان سرمایه زیربنایی استان امری ضروری است.

گفتنی است در پایان مصوبات کارگروه استاندارد سازی مصالح ساختمانی استان مرکزی به شرح ذیل می باشد: دستگاه های مسوول در کارگروه مصالح ساختمانی استان نماینده تام الاختیاری را در حوزه اجرایی کردن آیین نامه نحوه هماهنگی و الویت بندی و نمونه برداری اتفاقی از واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی استان مرکزی معرفی کنند.

تشکیل جلسه ویژه برای ساماندهی خدمات آسانسور و تیرچه در ساختمان، اولویت بندی مصالح و تجهیزات ساختمانی پرمصرف استان و هدفگذاری جدی برای صدور پروانه های استاندارد اجباری مصالح ساختمانی و تهیه سازو کار اجرای بند ۸ مصوبه واحد های ساختمانی نیز از مصوبه های این نشست بود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.