معاون استاندار مرکزی: کار مرمت بازار تاریخی اراک باید با مشارکت کسبه انجام شود

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، مهدی زندیه‌وکیلی شامگاه سه‌شنبه در کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اظهار کرد: برای مرمت و بازسازی بازار تاریخی اراک باید با استفاده از مشاورین و تدوین برنامه‌ای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برنامه‌ریزی صورت پذیرد.

وی با اشاره به اینکه مرمت کاروانسراها از اولویت‌های این طرح است، بیان داشت: باید در ابتدا نسبت به اولویت‌های بازار مانند احیای بناهای تخریب شده و بازسازی آنها با استفاده از تجارت مشاورین اقدام شود.

معاون امور عمرانی استاندار مرکزی با اشاره به اینکه حذف جرزهای بازار تاریخی اراک برنامه‌ای طولانی مدت را می‌طلبد، گفت: برای جرزهای بازار هم باید با استفاده از مشاورین و تامین نیازهای کسبه آنها برنامه‌ریزی شود.

زندیه‌وکیلی با بیان اینکه در این راستا مقرر شده شهرداری جایگاهی را برای صاحبان کسبه در جرزهای بازار در نظر بگیرد ادامه داد: باید برای برداشتن جرزها بررسی اساسی صورت گیرد، چرا که شاید این جرزها واقعا تاثیری در ثبت جهانی بازار تاریخی اراک نداشته باشند و حتی به نوعی نابسامانی هم تلقی نشوند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بحث جرزهای بازار از اولویت مرمت و بازسازی ‌این بنای تاریخی به شمار نمی‌رود و رفع این مسئله نیازمند زمان است و نیازی برای اقدامی ضربتی وجود ندارد اظهار کرد: اعتقاد بر این است که در بازار تاریخی اراک باید کارهای کلی صورت پذیرد و از کارهای کلی به کارهای جزیی رسیدگی برسیم.

وی اضافه کرد: برخی از آسیب‌های موجود در بازار مربوط به سال‌های پیش است که باید بررسی و جلوی اضافه شدن این آسیب‌ها گرفته شود.

معاون امور عمرانی استاندار مرکزی ضرورت اول برای اقدام در بازار را کاروانسراها اعلام و عنوان کرد: باید برای موفقیت در اجرای این طرح تمام ذینفعان در بازار حاضر به مشارکت باشند آنگاه می‌توان برای حضور گردشگران خارجی در بازار برنامه‌ریزی کرد.

وی با بیان اینکه در صورت ثبت جهانی بازار رونق اقتصادی کسبه نیز تامین خواهد شد و کسبه هم می‌توانند مایحتاج گردشگران را تامین کنند ادامه داد: بعد از مرمت بازار می‌توان بسیاری از فعالیت‌ها را به کاروانسراها انتقال داد تا این بناهای تاریخی همچون گذشته فعال باقی بمانند.

معاون امور عمرانی استاندار مرکزی خاطر نشان کرد: بازار اراک یکی از عوامل رونق اقتصادی شهر اراک و از عوامل جذب گردشگر است.

وی یادآور شد: مرمت بازار قرار است در راستای جلب رضایت مردم صورت پذیرد و اگر نارضایتی کسبه را به همراه داشته باشد کاری بی‌ثمر خواهد بود، بنابراین باید با تدوین برنامه‌ای مدون و در نظر گرفتن شرایط کسبه اقداماتی در این زمینه صورت پذیرد.

 

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.