نراق شهری تاریخی و باستانی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از پانا،عبور از کوچه های شهر نراق، گویی عبور از کوچه هایی در ۵۰۰ تا هزار سال پیش است، هوای دلچسب خنک، سکوت و آرامش کوچه ها، شاخه های درخت هایی که از حیاط ها به دیوارهای کاهگلی بیرون زده و به رهگذران و میهمان های نوروزی سلام می کنند.
له های بلندآب انبارهایی که تا عمق زمین می رود و خنکای آب را میهمان برق چشم ها می کند، مردم صمیمی و ساده و همه و همه خبر از گذشته گمشده ای است.
نراق از سه محله تشکیل شده که هر کدام دارای مرکزیت خاص خود بوده و در این مراکز مسجد، حسینیه، حمام و آب انبار مجزا وجود دارد.
در حال حاضر آب انبار هر سه محله شهر نراق پائین، بالا و بازار پا برجا است و اکنون آب انبار محله بالا آبگیری و مردم از آب بسیار خنک و گوارای آن در ایام تابستان استفاده می نمایند.
آب انبار محله بالا که در مجاورت حسینیه و مسجد جامع نراق قرار دارد، توسط یکی از تجار شهر نراق به نام حاج مهدی نراقی احداث شده است.
این فرد از خیرین و افراد با نفوذ شهر نراق بوده و مجموعه حسینه، کاروانسرا، مخزن، حوض آبگیری و دو عدد بادگیر و تاجر سرای دیدنی نیز از وی به یادگار مانده است.
آب انبار و حسینه حاج مهدی به شماره ۴۶۰۶ در فهرست آثار ملّی به ثبت رسیده است.
محله پایین از قدیمی ترین محله های شهر نراق است که مسجد امام حسن مجتبی (ع) به عنوان قدیمی ترین بنای شهر نیز در آن قرار دارد.
در مجاورت این مسجد فرد خیّری به نام حاج عبدالباقی نراقی نزدیک به ۱۸۰ سال پیش آب انبار و حسینه ای را احداث و برای حفظ و نگهداری آن مقداری زمین مرغوب کشاورزی خود را نیز وقف کرده است.
ر حال حاضر از مخزن آب این آب انبار به عنوان موزه آثار تاریخی شهر نراق استفاده می شود تا گردشگران و مسافران با معماری آب انبارهای قدیمی و نحوه کارکرد آنها آشنا شوند.
ب انبار محله بازار نیز در ورودی بازار احداث و از دو آب انبار دیگر شهر کوچکتر است.
طلاعات خاصی از بانی آن در دست نیست ولی به احتمال زیاد به هنگام ساخت مجموعه بازار و کاروانسرا، مرحوم شمس السطنه نراقی آن را برای استفاده مسافران و کاروان های تجاری احداث کرده است.
مخزن این مجموعه تخریب و از آن تنها سر در و ورودی به محل شیر آب باقی مانده است.
شهر نراق با وسعت ۷۰ کیلومتر مربع در ۱۵ کیلومتری دلیجان قرار دارد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.