تردد در محور ارتباطی شازند به ازنا لرستان و خطرات آن

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، محورهای مواصلاتی استان مرکزی به دلیل شرایط خاص جغرافیایی همواره شاهد حجم بالای تردد هستند، جاده شازند به ازنا نیز به دلیل نداشتن گردنه و مسافت کوتاه‌تر آن در سال‌های گذشته با رشد قابل توجه تردد خودرو مخصوصاً ماشین‌های سنگین روبرو شده است.

مسیر شازند به شهرستان ازنا در استان لرستان به طول ۷۰ کیلومتر از مسیرهای پر تردد و مهم تهران به خوزستان محسوب می‌شود، که بر اساس آمارها روزانه حدود ۱۲ هزار دستگاه انواع وسیله نقلیه از این جاده دو طرفه کم عرض و خطرناک عبور می‌کند که در نتیجه این رفت و آمدها، تاکنون صدها نفر در این جاده جان خود را از دست داده و هزاران نفر نیز مجروح شده‌اند که میلیاردها تومان خسارت نیز به بار آمده‌است.

متأسفانه به رغم اینکه مسئولان کشوری از تخصیص اعتبار و برنامه‌ریزی برای بهبود وضعیت این محور سخن به میان می‌آورند، اما تاکنون وضعیت این جاده بهبود نیافته و در صورتی که این مسیر ۲ بانده شود، بخش قابل توجهی از حجم ترافیک جاده اراک به بروجرد کاسته می‌شود.

در همین زمینه یکی از شهروندان به خبرنگار ما گفت: متأسفانه جاده شازند به ازنا به رغم اینکه روزانه تعداد بسیار زیادی تردد در آن صورت می‌گیرد، وضعیت مطلوبی ندارد و سوانح رانندگی زیادی نیز در این جاده اتفاق می‌افتد.

مظاهر معظمی اظهار داشت: اکنون این جاده به یکی از پرترددترین مسیرها تبدیل شده و بسیاری از رانندگان خودروهای سنگین و حمل بار به جای اینکه از جاده بروجرد به اراک استفاده کنند، به دلیل شرایط ویژه، این جاده را انتخاب می‌کنند.

این شهروند ادامه داد: به رغم تکرار این نکات، در این سال‌ها اقدامی خاص برای بهبود وضعیت این جاده انجام نشده و هیچ فعالیتی در زمینه تعریض جاده و بهبود وضعیت ایمنی این جاده نیز صورت نگرفته، این در حالی است که در سال‌های گذشته حجم ترافیکی خودروهای عبوری از جاده شازند به ازنا با رشد قابل توجهی مواجه شده است، به همین دلیل انتظار می‌رود، مسئولان اقدامات لازم را برای بهبود وضعیت این جاده در دستور کار قرار دهند.

*جاده ازنا به شازند یکی از محورهای حادثه‌خیز استان مرکزی

در همین زمینه فرمانده پلیس راه استان مرکزی گفت: در گذشته محور ازنا به شازند به عنوان یکی از محورهای فرعی استان محسوب می‌شده، اما در چند سال‌ گذشته رفت و آمد خودروها در این جاده با افزایش قابل توجهی مواجه شده است.

مهدی حسنی تصریح کرد: هر چند در ۲ سال گذشته وزارت راه و شهرسازی اقدام به انجام طرح روکش آسفالت این جاده کرده، اما با توجه به وضعیت این محور باید گفت که جاده کنونی پاسخگوی ظرفیت تردد این تعداد خودرو نیست.

وی بیان داشت: اکنون بسیاری از خودروهای سنگین این جاده را برای تردد انتخاب می‌کنند، این در حالی است که زیرساخت‌های محور کنونی، ظرفیت حجم تردد این میزان خودرو را ندارد.

فرمانده پلیس راه استان مرکزی ادامه داد: محور ازنا به شازند به عنوان یکی از محورهای حادثه خیز استان به شمار رفته و به همین دلیل مسئولان باید اقدامات لازم را برای بهبود وضعیت این مسیر در دستور کار خود قرار دهند.

حسنی خاطرنشان کرد: پلیس راه استان با استقرار واحدهای نظارتی به صورت منظم بر عبور و مرور این مسیر نظارت داشته و هیچ‌گونه کمبود نیروی پلیس در این جاده وجود ندارد.

*تأمین اعتبارات مهم‌ترین نیاز اجرای طرح تعریض این محور

در همین زمینه رئیس اداره ساخت و نظارت بر راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان با بیان اینکه عملیات روکش آسفالت محور شازند به ازنا به اتمام رسیده، گفت: با تلاش اداره کل راه و شهرسازی روکش آسفالت محور ازنا به شازند تکمیل شده و مشکلات تردد این محور کاهش قابل توجهی داشته است.

ناصر براتی اظهار داشت: طرح تعریض این جاده در دستور کار قرار دارد، به نحوی که مطالعات این طرح به پایان رسیده و امیدواریم که با تأمین اعتبارات بتوانیم، عملیات اجرایی این پروژه را آغاز کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: ۴۰ کیلومتر از این محور در استان مرکزی واقع شده و با تلاش‌های انجام شده عملیات خاک‌برداری قسمتی از این پروژه نیز آغاز شده و امیدواریم بتوانیم در سال آینده با تأمین اعتبارات ملی عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم.

براتی افزود: بر اساس برآوردهای انجام شده و اولیه برای اجرای طرح تعریض این جاده بیش از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

وی گفت: متأسفانه در حال حاضر ترافیک و حجم عبور و مرور در این محور بالاتر از حد مجاز بوده، به نحوی که بر اساس برخی از آمارها حجم ترافیک در این محور ۴۰ درصد بالاتر از استانداردهای تعیین شده است و به همین دلیل احداث باند دوم باید هر چه سریع‌تر در دستور کار قرار گیرد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.