حضور بیش از ۲ هزار فارغ‌التحصیل بیکار بخش کشاورزی در استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، در کشور ما نیز علاوه بر بهره‌برداران سنتی، شاهد رشد قابل توجه تعداد فارغ‌التحصیلان کشاورزی در این بخش هستیم، اما به رغم وجود ظرفیت بسیار بالا برای به کار گیری نیروها، مشکل اصلی فارغ‌التحصیلان فراهم نبودن فرصت‌های شغلی است.

بخش کشاورزی به دلیل گستردگی شاخه‌های فعالیت و وجود زیر بخش‌های مختلف همچون دامداری، باغداری، طیور، آبزیان، پرورش زنبور عسل، تولید محصولات زارعی و… در صورت برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند، به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌ها برای اشتغال‌زایی مورد توجه قرار گیرد.

در صورتی که نگاهی به تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار در بخش کشاورزی و صنایع وابسته آن داشته باشیم، خواهیم دید که بیش از دو هزار نفر فارغ‌التحصیل جویای کار در استان وجود دارد که در صورت فراهم شدن شرایط اشتغال برای این افراد، به دلیل داشتن نگاه علمی می‌توان شاهد تغییر و تحول جدی در بخش کشاورزی بود.

به همین دلیل باید زمینه را برای ورود این افراد به فعالیت‌های اقتصادی بخش کشاورزی مهیا کرده و در نظر داشته باشیم در صورتی که از یک نفر فارغ‌التحصیل رشته کشاورزی در سال‌های ابتدای ورود به بازار کار با در اختیار گذاشتن تسهیلات حمایت لازم صورت گیرد، می‌تواند در آینده به عنوان یک تولیدکننده موفق به شمار رود.

حال این سوال پیش خواهد آمد که چه اقداماتی برای ایجاد فرصت‌های شغلی این افراد انجام شده و مسئولان تا چه میزان برای اشتغال‌زایی آنان تلاش و برنامه‌ریزی کرده‌اند؟

در همین زمینه نایب رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان مرکزی به خبرنگار ما گفت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی از سال ۸۰ در استان شکل گرفته و اکنون ۴ هزار و ۲۴۶ نفر در این سازمان عضویت داشته که از این تعداد هزار و ۴۹۴ نفر زن و ۲ هزار و ۷۵۲ نفر مرد هستند.

مجید آنجفی اظهار داشت: از تعداد کل اعضا اکنون ۳ هزار و ۸۴۶ نفر در مقطع کارشناسی، ۳۷۰ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و ۳۰ نفر نیز در مقطع دکترا مشغول به تحصیل هستند.

وی ادامه داد: اکنون فارغ‌التحصیلان در ۲۰ گرایش مهندسی کشاورزی در این سازمان عضویت داشته، که از تعداد کل اعضا ۸۱۰ نفر شاغل در بخش دولتی، هزار و ۲۰۰ نفر شاغل در بخش غیر دولتی و ۲ هزار و ۱۸۱ نفر جویای کار هستند.

*کاهش تصدی گری دولت راهکار اصلی در اشتغال‌زایی

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان مرکزی بیان داشت: یکی از راهکارها برای ایجاد فرصت‌های شغلی در بخش کشاورزی واگذاری امور تصدی‌گری بخش دولتی به بخش خصوصی است که در راستای اصل ۴۴ این مهم باید سرعت بیشتری به خود بگیرد.

آنجفی خاطرنشان کرد: خوشبختانه بخشی از وظایف سازمان‌های دولتی به بخش خصوصی واگذار و با این اقدام فرصت‌های شغلی مناسبی نیز ایجاد شده است، که در همین زمینه ۱۶۰ شرکت زیر پوشش سازمان نظام مهندسی استان قرار گرفته و اقداماتی از قبیل صدور مجوز در بخش‌های مختلف و نظارت بر فعالیت را عهده‌دار هستند.

*سرمایه گذاری در بخش کشاورزی اندک است

وی ادامه داد: تعداد دانشجویی که در دانشگاه‌های استان در رشته‌های کشاورزی جذب شده‌اند، متناسب با نیاز این بخش نیست، به همین دلیل باید هماهنگی بیشتری میان وزارت علوم و جهاد کشاورزی برای پذیرش دانشجو ایجاد شود.

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان از میزان کم سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی انتقاد کرد و اظهار داشت: به رغم اینکه بخش کشاورزی سهم ۱۴ درصدی در اشتغال و تولید ملی را دارد، اما سهم سرمایه‌گذاری در این بخش ناچیز بوده و حدود ۵ درصد است.

آنجفی یادآور می‌شود: بر اساس قانون، بانک مرکزی مکلف شده تا ۲۵ درصد از تسهیلات خود را در بخش کشاورزی هزینه کند، اما امسال تنها ۶ درصد از این میزان تحقق یافته است.

معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام مهندسی کشاورزی نیز گفت: این سازمان نگاه ویژه‌ای به آموزش فارغ‌التحصیلان کشاورزی داشته و در همین رابطه امسال بیش از ۲۰ هزار نفر ساعت، کلاس آموزش کاربردی توسط این سازمان برگزار شده است.

*ارائه تسهیلات و حمایت مهم‌ترین نیاز برای اشتغال‌زایی

در همین زمینه یک فارغ‌التحصیل رشته کشاورزی گفت: به رغم اینکه چند سالی است که فارغ‌التحصیل شده‌ام، هنوز بیکار هستم و تلاش‌های زیادی نیز برای پیدا کردن فرصت‌های شغلی انجام داده، اما تاکنون موفق نشده‌ام.

امین رضایی اظهار داشت: بخش کشاورزی به عنوان یکی از گسترده‌ترین بخش‌ها، در صورت حمایت می‌تواند زمینه اشتغال خصوصا برای بسیاری از فارغ‌التحصیلان این بخش که تجربه کاری لازم را نداشته‌اند، فراهم کند.

وی تصریح کرد: مسئولان باید علاوه بر اینکه زمینه را برای فعالیت علاقمندان و فارغ‌التحصیلان کشاورزی فراهم می‌کنند، زمینه شرایط دریافت تسهیلات دراز مدت، برگزاری دوره‌های آموزشی و تضمین خرید محصولات تولیدی این افراد را نیز ایجاد کنند.

*لزوم حمایت از فارغ‌التحصیلان

یکی دیگر از فارغ‌التحصیلان نیز به خبرنگار ما گفت: متأسفانه در حال حاضر با خیل عظیم فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی جویای کار مواجه هستیم، که به نظر می‌رسد این افراد می‌بایست به سمت فعالیت در مزارع کشاورزی سوق داده شوند.

محمد فراهانی با بیان اینکه جهاد کشاورزی هزینه‌های فراوانی در زمینه ارائه خدمات به کشاورزان متحمل می‌شود، بیان داشت: این در حالی است که همین مهندسین جوان جویای کار می‌توانند، با کم‌ترین هزینه‌ها این خدمات را به کشاورزان ارائه دهند، به همین دلیل مسئولان باید نگاه ویژه‌ای به اشتغال‌زایی در این بخش داشته باشند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.