۶ درصد جمعیت استان مرکزی فاقد پوشش بیمه‌ای

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، هزینه های بالای درمانی که امروز به دغدغه بزرگ مردم تبدیل شده است حالا با توزیع دفترچه های بیمه سلامت قرار است کم کم بار و بندیلش را از سبد دغدغه های زندگی افراد فاقد بیمه جمع کند و برود، این وعده ایست که دولت تدبیر و امید در اولویت دارترین برنامه کاریش به ملت ایران داده است؛ اما تنها دیکته نوشته نشده بی غلط است.

وقتی سخن از اجرای طرح ارتقای سلامت و کاهش هزینه های درمانی مردم از سوی دولت در روزهای نخست کاری آن بر سر زبانها افتاد کمتر کسی گمان می کرد این طرح بزرگ در کمتر از یکسال از روی کار آمدن دولت یازدهم اجرایی شود.

مشکلات بخش بهداشت و درمان که بزرگترین قربانی شرایط اقتصادی سالهای اخیر کشور بود بر تردید عمومی در خصوص عدم موفقیت دولت در اجرای طرح ارتقا سلامت افزوده و علیرغم تلاش مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باز عده ای با رجز خوانی های همیشگی سعی دارند طرح ارتقای سلامت، این جنین تازه شکل گرفته را در نطفه خفه کنند.

با آغاز ثبت نام از متقاضیان دریافت دفترچه های رایگان بیمه سلامت و ثبت نام افراد حال نوبت به توزیع این دفترچه ها رسیده است کاری که از تاریخ سوم خرداد ماه ۹۳ آغاز و همچنان ادامه دارد، حالا امروز تمام کسانی که مشمول دریافت این دفترچه ها هستند به گفته دولتمردان می توانند از مزایای آن که همان کاهش هزینه های درمانی است بهره مند شوند. اما در این میان مشکلاتی نیز در زمینه صدور دفترچه های بیمه به وجود آمد که باعث دلخوری مردم و ازدحام آنها در مراکز پیشخوان دولت شد.

بالغ بر ۶ درصد جمعیت استان مرکزی فاقد پوشش بیمه ای

مدیر کل بیمه سلامت استان مرکزی با اعلام اینکه بالغ بر شش درصد جمعیت استان مرکزی فاقد پوشش بیمه ای هستند در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: از ابتدای اجرای طرح بیمه همگانی رایگان تا کنون بیش از ۶۲ هزار نفر از مردم استان مرکزی در سامانه بیمه سلامت ایران ثبت نام کرده اند.

محمد رضا جیریایی افزود: شهرستان اراک بیشترین ثبت نام کنندگان را با ثبت نام بیش از ۴۰ هزار نفر در استان و شهرستان خنداب هم با ثبت نام ۱۲۵ نفر کمترین ثبت نام کنندگان را به خود اختصاص داده است.

وی هدف از اجرای طرح بیمه همگانی رایگان را تحت پوشش بیمه قرار دادن تمامی آحاد مردم دانست و عنوان کرد: افراد فاقد پوشش بیمه ای باید با مراجعه به سایت بیمه سلامت ثبت نام خود و افراد تحت پوششان را انجام دهند.

جیریایی ادامه داد: پس از احراز شرایط و استعلام های لازم از سوی بانک اطلاعاتی سازمان بیمه سلامت ایران پیامکی به شماره تلفن همراهی که قبلا در سامانه ثبت نموده اند ارسال می شود و نامبردگان می توانند با ارائه مستندات و مدارک لازم به دفاتر پیشخوان دولت یا نمایندگی ها این اداره کل که نزدیک به محل سکونت این عزیزان است مراجعه و دفترچه خود را دریافت کنند.

وی یادآور شد: اصل و کپی صفحه اول و دوم شناسنامه و یک قطعه عکس از ثبت نام کنندگان جزء مدارکی است که مراجعه کنندگان باید در هنگام مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت به همراه داشته باشند.

ثبت نام اولیه در طرح بیمه همگانی سلامت رایگان انجام می شود

وی با بیان اینکه برای ثبت نام اولیه در طرح بیمه همگانی سلامت هیچ گونه هزینه ای از افراد دریافت نمی شود، ابراز کرد: فقط در هنگام تحویل دفاتر درمانی افراد باید بابت هر جلد دفترچه مبلغ ۱۰ هزار ریال به نمایندگی یا دفاتر پیشخوان دولت پرداخت نمایند.

اکرم علیاری یکی از شهروندان اراکی که برای دریافت دفترچه خانواده خویش به یکی از این مراکز پیشخوان مراجعه کرده بود در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: سالها بود به علت این که همسرم شغل ثابتی نداشت از داشتن دفترچه بیمه محروم و هر زمان که نیاز به مراجعه پزشک داشتیم ترس از هزینه های بالای درمانی بر درد بیماری ما می افزود.

وی افزود: امیدواریم دولت به وعده های خویش در خصوص کاهش هزینه های درمانی عمل کند و این دفترچه ها فقط نام دفترچه بیمه را با خود به یدک نکشند.

دیگر شهروند اراکی ما نیز در این باره گفت: اگر چه مردم در زمان ثبت نام در مرحله دوم دریافت یارانه ها آنطور که دولت انتظار داشت عمل نکردند اما عملکرد موفق دولت در طرح ارتقای سلامت می تواند خود مشوقی برای انصراف مردم از یارانه ها باشد.

هزینه های بالای درمانی کمر مردم را در سالهای اخیر شکسته است

نصیر غلامی افزود: هزینه های بالای درمانی کمر مردم را در سالهای اخیر شکسته و خانواده های درگیر بالاخص بیماران خاص دیگر درد بیماری خود را در زیر خروارها بدهی ناشی از تامین هزینه های درمان به فراموشی سپرده اند.

وی ادامه داد: امیدواریم دولت در اجرای این طرح ملی موفق عمل کند و از انتقادهای سازنده مردم در جهت رفع اشکالات کاری موجود بهره گیرد چرا که مطمئنا همه قبول داریم املای نانوشته غلط ندارد!

شهروند دیگری در گفتگو با مهر گفت: اجرای طرح ارتقا سلامت سنگ محک دولت است که با این دفترچه ها در دست مردم قرار دارد و در اجرای این طرح است که مردم وعده را با عمل مقایسه خواهند کرد.

تقی عباسی با بیان این که تحمیل فشارهای اقتصادی در سالهای اخیر بر مردم اگر چه بخشی به شرایط بین المللی و تحریم ها برمی گشت اما بخش قابل توجهی از آن به سوء مدیریت ها بود بیان داشت: دولت یازدهم باید در گام نخست اعتماد سازی کند و با جلب اعتماد مردم در گام نخست گامهای بعدی خود را در راستای توسعه همه جانبه کشور بردارد چرا که موفقیت در این گام ضامن همراهی مردم با دولت است.

تاخیر در صدور دفترچه های بیمه و عدم اطلاع رسانی مسئولان

با شروع کار رسمی توزیع دفترچه های بیمه سلامت پیامک هایی با موضوع مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت به سرپرست های خانوار ارسال شد تا خانوارها برای دریافت دفترچه های خود در تاریخ مشخص مراجعه کنند این در حالیست که متاسفانه در تعدادی از دفاتر پیشخوان دولت شهر اراک به گفته مدیر یکی از مراکز پیشخوان به علت تاخیری که در ارائه لیست نهایی تائیدشدگان از سوی اداره کل بیمه خدمات درمانی به این دفاتر صورت می گیرد امکان چاپ دفترچه ها در همان تاریخ که به افرادابلاغ شده وجود ندارد.

این مشکل که موجب ازدحام افراد در این مراکز شده نارضایتی هایی را نیز به دنبال داشت.

علی مردانی در گفتگو با مهر گفت: علیرغم وجود دفاتر پیشخوان دولت در نزدیکی محل سکونت ما متاسفانه برای دریافت دفترچه ها باید به دفتری که فاصله زیادی با محل سکونت ما دارد مراجعه کنیم از سوی دیگر عدم صدور دفترچه ها طبق تاریخ اعلامی در پیامک ها باعث ازدحام مردم در دفاتر پیشخوان شده است.

شهروند دیگری نیز گفت: از ساعات اولیه صبح برای دریافت دفترچه خانواده به دفتر پیشخوان اعلامی در پیامک دریافتی مراجعه و سر صف ایستاده ام حال که نوبتمان شده می گویند  امروز دفترچه های شما حاضر نیست و باید در روز  دیگر مراجعه کنید! این سر در گمی ها کمی مردم را آزار می دهد.

سبحان نعمتی افزود: کمبود فضا در دفاتر پیشخوان دولت و عدم اطلاع رسانی لازم درباره تاخیر در صدور دفترچه ها موجبات دلخوری مردم را به همراه دارد.

مسئول انجمن صنفی دفاتر پیشخوان دولت استان مرکزی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: حجم بالای ثبت نام کنندگان برای دریافت دفترچه بیمه سلامت و کمی تجهیزات دفاتر در صدور و چاپ دفترچه ها همزمان با اطلاع رسانی پیامکی عامل بروز این مشکلات است.

احمد آقاباقری افزود: با توجه به اطلاع رسانی به مردم از طریق سیستم پیامکی و دیر ارسال شدن لیست نهایی تائید شده برای صدور دفترچه ها این ناهمخوانی در زمان تحویل دفترچه صورت گرفته که امیدواریم به زودی مرتفع شود.

وی یادآور شد: امکان تحویل دفترچه های بیمه سلامت در تمامی ۹۶ دفتر پیشخوان دولت شهری استان به شرط اعلام آمادگی دفاتر وجود دارد.

توانمندکردن و استانداردسازی خدمات سلامت، تعرفه ها و خدمات دولتی در بیمارستانها، کاهش پرداخت حق بیمه، پوشش فراگیر و بهره مندی عادلانه جامعه با رویکرد اقتصاد مقاومتی از مهمترین اهداف اجرای بیمه سلامت در کشور است.

طرحی که به دستور رئیس جمهور برای برخورداری همه مردم از نظام سلامت و ارتقا کیفیت بسته خدمت سلامت با اولویت افراد بدون بیمه از منابع اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها ابلاغ شده است اما ناهماهنگی های بخشهای میانی و پایینی کشور، شیرینی این ابلاغ را به کام مردم تلخ می کند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.