شیوع دخانیات در استان مرکزی از میانگین کشوری بالاتر است

به گزارش مرکزی دیلی، دکتر ˈبابک عشرتیˈ روزدوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: میانگین شیوع استعمال مواد دخانی در استان مرکزی در حال حاضر بیش از ۱۲ درصد و در کشور ۱۱ درصد جمعیت بالغ است.

وی اظهار کرد: بر اساس آمار موجود ۲۵ درصد مردان ۱۵ تا ۲۴ ساله استان مرکزی اعتیاد به سیگار دارند که این مساله یکی از عوامل مهم الگودهی به بیماریهای این قشر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت و درمان میانگین مردان سیگاری بالغ کشور ۲۰ و یک دهم درصد است.

دکتر عشرتی اظهار کرد: مصرف مواد دخانی در مناطق روستایی استان بیش از شهرها است و این مساله لزوم نهضت اطلاع رسانی در مناطق محروم و روستایی را با کمک رسانه ها و دستگاههای فرهنگی دو چندان کرده است.

وی سرانه مصرف روزانه سیگار در استان را ۱۲ و دو دهم نخ عنوان کرد.

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی خاطرنشان کرد: شیوع مواد دخانی در بین زنان بیش از مردان خطرآفرین است که اعتیاد زنان استان به سیگار حدود چهار درصد اعلام شده در حالیکه میانگین این شاخص در جمعیت زنان کشور هفت درصد است.

دکتر عشرتی گفت: گرایش به مصرف قلیان به صورت تفریح بین جوانان یکی از دغذغه های دیگر در استان مرکزی است که در این حوزه نیز باید برنامه های هماهنگ و مستمر توسط دستگاههای متولی فرهنگی و اجرایی طراحی و اجرا شود.

نیکوتین ماده شیمیایی روان گردان (psychoactive) اصلی موجود در سیگار و اعتیاد آور است.

مصرف نیکوتین بزرگترین عامل منفرد قابل پیشگیری مرگ و میر در سطح جهان است که به وسیله سیگار کشیدن به درون ریه ها وارد می شود و در عرض مدت شش ثانیه به مغز می رسد

اعتیاد به سیگار طیفی از بیماریها شامل امراض قلبی، کبدی و ریوی، سکته ها، سرطانها و پرفشاری خون را ایجاد می کند.

از چهارم تا دهم خرداد ماه به عنوان هفته بدون دخانیات با هدف برجسته سازی مضرات مصرف مواد دخانی نامگذاری شده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.