معاون سازمان محیط زیست کشور: اراک مشمول عوارض زیست محیطی شد

به گزارش مرکزی دیلی، ˈ سعید متصدی ˈ روز چهارشنبه در کارگروه کاهش آلودگی شهر اراک افزود: بر اساس بند (ه) تبصره ۲۱ قانون بودجه سال ۹۳ شهرهای بالای یک میلیون نفرجمعیت، ازعوارض زیست محیطی ناشی از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها بهره مند می شوند و اراک هم به دلیل آلودگی هوا و به رغم اینکه جمعیتی کمتر از یک میلیون نفر دارد از این عوارض بر خوردار خواهد شد.

وی، مبلغ عوارض زیست محیطی در کشور را ۱۱ هزار میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: این اعتبار به حوزه هایی چون توسعه حمل و نقل عمومی، رسیدگی به وضعیت خودروهای فرسوده، تعویض کاتالیست های خودروهای عمومی، تجهیز، بازسازی و نوسازی صنایع و موارد دیگر صرف می شود.

متصدی خاطر نشان کرد: سازمان محیط زیست کشور با تمام توان از برنامه کاهش آلودگی در شهر اراک حمایت خواهد کرد.

متصدی از تصویب طرح راهکارهای اجرایی کاهش آلودگی هوا در سازمان محیط زیست خبر داد و گفت: این طرح دارای هشت محور اصلی چون سوخت خودروهای فرسوده، نو و در حال کار، حمل و نقل عمومی، صنایع و زیرساخت های این حوزه است وتمامی مسئولیت ها، اعتبارات و زما ن بندی اجرای برنامه تعیین و تدوین شده است و به سرعت ابلاغ می شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست در خصوص شرکت معدنی املاح ایران که درحاشیه تالاب میقان اراک فعال است، گفت: اگر اقداماتی درخصوص ارزیابی و پایش زیست محیطی توسط شرکت دنبال می شود به این معنا نیست که این شرکت به هیچ عنوان آلایندگی ندارد

متصدی افزود: شرکت املاح معدنی ایران باید تا یک ماه آینده تمامی برنامه های لازم برای کاهش آلودگی هوا، پس آبهای محیطی و گرد و غبار حاصل از فعالیت این شرکت در تالاب میقان را مشخص کند و در این مدت برنامه ها را به سازمان محیط زیست ارائه کند تا این سازمان برای ادامه فعالیت یا تعطیلی آن تصمیم گیری کند.

وی تصریح کرد: این شرکت درباره وضعیت آلودگی، پایش و کنترل آن کنون برنامه ای ارائه نداده و باتوجه به شرایط حساس معدن و همچنین تالاب میقان اراک اگر اجازه بهره برداری از این شرکت ادامه داشته باشد باید شرایط سخت و حفاظتی برای فعالیتش تعیین شود و ملاحظات زیست محیطی، مکانیزم و راهکار کاهش اثرات آلودگی را نیز رعایت کند.

استاندار استان مرکزی نیز در این نشست گفت: شرکت املاح معدنی ایران به مدت ۱۰ روز باید شخصیت حقوقی خود را به استان معرفی کند در غیر این صورت نمی تواند در استان فعالیت کند.

ˈمحمد حسین مقیمیˈ افزود: شرکت املاح معدنی ایران نیز باید مانند دیگر شرکت ها در استان ثبت و عوارض رفع آلودگی حاصل از فعالیت آن به شهرداری پرداخت شود.

وی ادامه داد: گاز سوز کردن کوره های آجر پزی که به دلیل مشکلات اجتماعی متوقف شده است باید بر اساس کار کارشناسی و حقوقی در موعد مقرر اجرا شود.

استاندار استان مرکزی افزود: اقاماتی برای کاهش آلودگی ناشی از کارخانه های اراک انجام شده و و کاهش آلودگی خودرو های فرسوده به ویژه اتوبوس های دودزا و تاکسی های فرسوده نیاز به مساعدت دولت دارد.

مقیمی ایجاد یک هزار هکتار فضای سبزرا از دیگر فعالیت های کاهش آلودگی دراراک عنوان کرد و گفت: تاکنون ۱۲۵ هکتار از این میزان اجرا شده و تا پایان سال ۱۲۵ هکتار دیگر نیز اجرا خواهد شد و هرسال ۲۵۰ هکتار آن اجرایی می شود.

وی ادامه داد: برای کاهش ریزگردهای تالاب میقان در سال جاری ۲۰۰ لیتر آب در ثانیه از پساب فاضلاب اراک به این تالاب اختصاص یافته است تا از خشک شدن آن جلوگیری شود.

در این نشست قرار شد صد در صد گاز نیروگاه شازند در سال جاری تامین شود و با تلاش استاندار و معاون سازمان محیط زیست کمیته ملی کاهش آلودگی هوا به ریاست رییس جمهور و دبیری رییس سازمان محیط زیست در خصوص آلودگی هوای اراک برگزار و موضوع کاهش آلودگی هوای اراک در دولت بحث شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.