ماماهایی که با پرستار شدن مخالفند

به گزارش مرکزی و به نقل از خبرنگار مهر، پس از اعلام خبری مبنی بر اینکه رشته و حرفه مامایی از زیرمجموعه نظام پزشکی به نظام پرستاری خواهد رفت. این تصمیم به دلیل کمبود نیروی پرستاری در کشور گرفته شده است؛ اما ماماهای کشور با این تصمیم مخالفت دارند.

دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی اراک روز یک شنبه همزمان با سایر شهرهای کشور در اعتراض به این تصمیم تجمع کردند تا بگویند” می خواهد ماما بمانند”.

این دانشجویان پلاکاردهایی با مضمون ” حذف ماما مخالفتی با فرموده ی مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش جمعیت است و با شعار ” مادر ماما می خواهد، ماما با ما می ماند” و ” ماما بودن شعار ما، این رشته افتخار ما” خواستار تجدید نظر در این تصمیم شدند.

یکی از دانشجویان معترض به خبرنگار مهر گفت: هفته پیش خبری اعلام شد مبنی بر اینکه به دلیل کمبود پرستار، قرار است از ماما ها بعنوان پرستار استفاده شود و مامایی از زیر گروه نظام پزشکی خارج و زیر نظر نظام پرستاری قرار بگیرد.

این تصمیم مشکلات بسیاری را برای ماماها به وجود می آورد

نقی پور افزود: این تصمیم و اجرایی شدن آن مشکلات بسیاری را برای ماماها به وجود می آورد و حق مطب و حق تجویز دارو از آن ها گرفته می شود.

وی ادامه داد: الان چندسالی است که به ماماها قول داده اند که بزرگداشت روز ماما برگزار می شود؛ اما هیچ خبری از سوی وزارت نشده و نه تنها به وعده های داده شده عمل نشده بلکه این تصمیم که به زیان صددرصد ماماهای کشور است، گرفته شد.

یکی دیگر از دانشجویان سال سومی نیز گفت: تجمع در این مکان به منظور توهین به جایگاه پرستاری نیست بلکه اعتراضی است به زیان هایی که از این تصمیم به دانشجویان مامایی می رسد.

خانم دال افزود: امتحان ورودی رشته مامایی و امتحان نهایی ای که فقط خاص این رشته است، سختی هایی را در خواندن این رشته ایجاد کرده است، پس اگر قرار بود که زیرگروه پرستاری محسوب شویم که همان رشته پرستاری را با امتحانات و کنکور آسان تر طی می کردیم.

زیرگروه شدن مامایی در رشته پرستاری امتیازاتی چون حق ویزیت، حق مطب و حق مُهر ماما گرفته می شود

وی اظهار کرد: با زیرگروه شدن مامایی در رشته پرستاری امتیازاتی چون حق ویزیت، حق مطب و حق مُهر ماما گرفته می شود.

این دانشجوی رشته مامایی ادامه داد: با این تصمیم انگیزه بهتر کار کردن از ما گرفته شده است و دانشجویان مامایی از امنیت شغلی خود نگران هستند.

وی افزود: حرفه مامایی هم اکنون با مشکلات زیادی روبرو هست، طرح پزشک خانواده یکی از دغدغه های ماماهاست زیرا عملا جایگاه ماما را تا حد یک منشی تنزل می دهد.

وی اظهار کرد: هم اکنون امتیاز مطب ماماها نیز از پنج سال به یک سال کاهش پیدا کرده است که  با اضافه شدن تصمیم اخیر در کنار دیگر مشکلات، ماماها را به انزوا خواهد کشید.

دیگر دانشجوی رشته مامایی نیز گفت: این تصمیم درحالی گرفته شده است که به نیاز ماما و جایگاه او در جامعه توجه کمی شده است.

این تصمیم را از عوامل دلسردی این دانشجویان دانست

وی افزود: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر فرزندآوری قطعا نیاز جامعه به ماما  افزایش می یابد، ولی حذف ماماها و محدود کردن وظایف آن ها در تناقض با این گفته است.

این دانشجوی سال سوم که این تصمیم را از عوامل دلسردی این دانشجویان دانست، ادامه داد: با توجه به اینکه ماما در زمینه هایی چون تنظیم خانواده، مشاوره فرزندآوری و ازدواج و تسهیل گری در دوران بارداری نقش موثر دارد باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد نه اینکه به حاشیه رانده شود.

وی اظهار کرد: در خصوص زایمان و مشکلات زنان ما واحدهای بسیاری را نسبت به پرستاری خوانده ایم، اما حالا گویا با این تصمیم باید چند واحد دیگر نیز بخوانیم تا پرستار ماما شویم.

یکی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی که در میان تجمع کنندگان بود، گفت: دانشجویان رشته مامایی فقط در اعتراض به این تصمیم که تمام جامعه ماماها را دچار نگرانی کرده است، جمع شده اند و این تجمع هیچ انگیزه سیاسی ندارد.

اعتراض این دانشجویان منطقی است

وی افزود: اعتراض این دانشجویان منطقی است، زیرا آن ها بعنوان ماما وارد دانشگاه شده اند نه پرستار.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر این تصمیم به دلیل نیاز به پرستار است، باید تصمیم ها و سیاست های دیگری در نظر گرفته می شد مثلا در پذیرش دانشجو توازنی ایجاد می شد نه اینکه دانشجویان و ماما ها را به گروه دیگری وارد کرد.

وی گفت: نکته جالب این است که این دانشجویان باید واحدهای دیگری نیز بگذرانند تا بتوانند بعنوان پرستارماما فعالیت کنند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: این تجمع فقط برای رساندن صدای اعتراض دانشجویان و ماماها به وزیر بهداشت است تا تجدید نظری در تصمیم خود داشته باشد.

وی تاکید کرد: این اعتراض هیچ واکنش منفی به نظام پرستاری نیست و پرستاری قداست خود را دارد ولی موضوع این است هرکس با دیگاه و آینده نگری وارد حیطه و رشته خود می شود؛ ولی این تصمیم خیلی از مشکلات را برای این صنف ایجاد می کند.

ماماها دوست دارند در حیطه خود فعالیت کنند نه اینکه در حیطه پرستاری وارد شوند

وی اظهار کرد: گرفتن حق هایی چون نوشتن سونوگرافی، تجویز برخی داروها و زدن مطب از ماماها از تبعات این تصمیم برای این قشر است.

وی افزود: شعار امسال سازمان بهداشت جهانی در روز ماما این بود” اکنون جهان بیشتر به ماما نیاز دارد”؛ اما با گرفتن چنین تصمیمی در کشور ما، جایگاه شغل مامایی از میان می رود.

وی گفت: شاید به نظر بیاید که با این تصمیم، جذب ماما به بیمارستان ها بیشتر می شود؛ اما موضوع این است که ماماها دوست دارند در حیطه خود فعالیت کنند نه اینکه در حیطه پرستاری وارد شوند.

دانشجویان رشته مامایی اراک در این تجمع حضور داشتند تا بلکه بتوانند صدای انتقاد و مشکلات خود را به وزیر بهداشت و درمان برسانند تا مطالبات و خواست ایشان نیز در این تصمیم مورد توجه قرار گیرد.

….

گزارش: سمیه انصاری فر

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.