۱۰۰هکتار اراضی دانشگاه اراک درختکاری می شود

به گزارشمرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک، سعید حمیدی در مراسم روز درختکاری که در دانشگاه اراک انجام شد با اشاره به موقعیت جغرافیایی این دانشگاه اظهار کرد: پردیس دانشگاه اراک در مسیر ورودی شهر قرار دارد که آلودگی ناشی از صنایع و نیروگاه و تردد در این مسیر بر لزوم ایجاد فضای سبز در این مکان می‌افزاید.

وی با تاکید بر احداث کمربند سبز در این دانشگاه، افزود: احداث دریاچه مصنوعی با ظرفیت ۱۰۰ هزار متر مکعب آب به منظور جمع‌آوری آب‌های روان فصلی در این مکان، انتقال پساب تصفیه خانه سد کمال صالح برای ذخیره‌‌سازی و آبیاری، انجام عملیات آبخیزداری و کاشت گونه‌های مختلف گیاهی از جمله ظرفیت‌های این دانشگاه برای تحقق احداث کمربند سبز است.

رئیس دانشگاه اراک تصریح کرد: کمک به کاهش آلودگی هوای شهر اراک، جایگزین کردن فضای سبز به جای فضای سبز باغات رو به اضمحلال منطقه با گیاهان مقاوم و کم آب و ایجاد فضای تفریحی مناسب برای کارکنان از اهداف این طرح است.

حمیدی با اشاره به ظرفیت های دانشگاه اراک گفت: پشتوانه علمی اعضای هیئت علمی، امکان استفاده از تجارب کارشناسان، وجود آبراهه فصلی در اراضی پردیس، وجود مخزن ذخیره آب و شبکه مستقل توزیع آب از ظرفیت‌های این دانشگاه است.

وی افزود: این مراسم با هدف ارتقای فضای سبز واستفاده از هوای پاک طبیعت وهمچنین به مناسبت روز درختکاری برگزار گردید است.

رئیس دانشگاه اراک تصریح کرد: ما ایرانیان که با تربیت صحیح اسلامی رشد کرده ایم باید این فریضه الهی و این سنت ملی و مذهبی را حتی با کاشت یک نهال بجا آوریم، چرا که تا مادامی که این درخت سرسبز است و دیگران از ثمرات آن بهره مند می شوند، برکات و خیرات آن به شخصی میرسد که در این امر خیر سهیم بوده است.

وی با اشاره به توجه رهبری به امر درختکاری گفت: نهادینه کردن فرهنگ درخت کاری یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری است و با قطع درختان که سبب شده درخت کاری رونق کمتری بگیرد.

حمیدی افزود: توجه ویژه به منابع طبیعی سبب رشد کمی و کیفی محصولات و توسعه اقتصاد پایدار در کشور می شود که به عنوان وظیفه ای همگانی بر عهده مردم است.

وی صیانت از جنگل‌ها و منابع طبیعی را یک وظیفه ملی دانست و تصریح کرد: درختکاری یک سنت بسیار ارزشمند دینی است و یکی از کارهای پیامبران و ائمه معصومین(ع) است.

رئیس دانشگاه اراک  با اشاره به لزوم توسعه درختکاری گفت: لزوم توسعه فرهنگ درختکاری و استفاده از ثمرات آن به عنوان یکی از عناصر حیاتی بشر در تولید اکسیژن باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: وجود گیاهان و درختان سبب کاهش آلودگی هوا، آلودگی صوتی، ایجاد فضاهای زیبای شهری و منطقه ای و از بین بردن برخی از باکتری ها و قارچ ها می شود.

حمیدی تصریح کرد: درختکاری به عنوان یک کار فرهنگی باید از سوی مدارس و مراکز آموزشی و علمی مورد توجه قرار گیرد تا دانش آموزان با مفاهیم این اقدامات موثر آشنایی پیدا کنند.

وی با اشاره به آثار و برکات درختان گفت: آثار وبرکات وجود درخت بسیار زیاد است، آثاری چون تصفیه هوا، جذب باران، جلوگیری از بروز سیل، جلوگیری از حرکت شن زار ها، حفظ ودوام خاک و بهره های اقتصادی بسیاری مانند استفاده از چوب درخت در صنایع مختلف، میوه درختان نشان از اهمیت درخت و درختکاری دارد.

رئیس دانشگاه اراک افزود: قطع درختان به بهانه ساختن برج ها، راه ها و حذف جنگل ها برای استفاده بی رویه از چوب آن سبب واردشدن خسارت های بسیار زیادی به منابع طبیعی می گردد که این مسئله با سنت و آداب اسلامی مغایرت دارد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.