جوابیه مسئول سرای روزنامه نگاران استان مرکزی به یک خبرگزاری

به نام آنکه جان آرام از او یافت

هر چه جز عشق خدای اّحسن است گر شِکّر خواری است آن جان کندن است

هدف اصلی از برگزاری جشنواره های مطبوعاتی , علاوه بر ایجاد روحیه نشاط و پویایی در جامعه خبری ، ارائه توانمندی و بضاعت واقعی نشریات و معرفی برترین های حوزه خبری است . در واقع محور جشنواره مطبوعات مبتنی بر کیفیت بخشی و اثر بخشی بهتر حوزه رسانه است. فضای رقابت در جشنواره های استانی معمولا فشرده و نزدیک تراست و هر نشریه بر اساس خط مشی و دیدگاه کلی و نیز میزان مهارت و توانمندی و خلاقیتش به تولید و انتشار اخبار می پردازد و کیفیت رقابت به ویژه در جشنواره های فصلی ، که در مقطع زمانی محدود و مشخص و معمولا دارای موضوع و محورهای خبری نسبتا یکسانی است ، شدیدتر و نزدیک تر می شود .

البته بهترین روال اصلی این جشنواره به این صورت است که اخبار و آثار تولیدی مطبوعات استان به طور ماهیانه رصد و ارزیابی شود و در یایان هر ماه بهترین کار حرفه ای در بخش های مختلف مقاله سر مقاله تیتر گزارش خبری و … موردتقدیر قرار گیرد مانن آنچه اکنون در پایتخت اتفاق می افتد. ولی متاسفانه این امکان در حال حاضر در استان وجود ندارد.

اما جشنواره های مطبوعات فصل اول و دوم سرای روزنامه نگاران نیز مبتنی بر همین اهداف و نیز ایجاد روحیه رقابت و افزایش رویکرد حرفه ای به کار خبری برگزار شده است. در پایان جشنواره دوم لزوم ارزیابی جداگانه رسانه های چاپی و غیر چاپی کاملا قابل درک و مشاهده بود. این تجربه به عنوان پیشنهاد به سرای روزنامه نگاران ایران هم اعلام و مقرر شد با اصلاح شیوه نامه ، جشنواره های بعدی در دو بخش نشریات چاپی( محلی و نمایندگان سراسری) و خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی دارای مجوز برگزار شود. اما متاسفانه با وجود پیگیری های انجام شده این امکان فراهم نشد و جشنواره دوم نیز بر همان شیوه قبل برگزار شد. نام جشنواره نیز چنان که از ابتدا معرفی و اعلام شده و شما هم ملاحظه می کنید بدون هیچ حصر و قصری « جشنواره فصلی مطبوعات استانی است» و مطبوعات استانی، اطلاق عامی است بر رسانه های چاپی و غیر چاپی که در یک استان تولید و منتشر می شود.

بدون شک ظرفیت توانمند فضای خبر رسانی در حوزه خبرگزاری ها بر کسی پوشیده نیست . حدود ۲۳۷ اثر از ۶۸۲ اثر رسیده به جشنواره متعلق به خبرنگاران پرتلاش این حوزه بود. تعداد ۵۸ تیتر از ۱۴۴ اثر، ۶۳ مصاحبه و گفتگو از ۱۰۵ اثر ، ۸ یادداشت و سرمقاله از ۸۶ اثر و ۳۴ گزارش از ۱۴۸ اثر و ۶۸ عکس از ۱۱۶ اثر متعلق به خبرگزاری ها بوده است. از آنجا که بنده در جایگاه قضاوت و داوری آثار قرار نداشته ام ، توجه شما را به بیانیه داوران جشنواره جلب می کنم.

« با سلام و احترام به استحضار می رساند تمامی مطالب ارسالی از سوی خبرگزاری های استان مرکزی در بخش گزارش مصاحبه و گفتگو، تیتر، مقاله و سر مقاله و یادداشت مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و هیچ کدام از آثار ارسالی این حوزه از دومین جشنواره فصلی مطبوعات حذف یا نادیده گرفته نشده است. لازم به ذکر است تمامی آثار بر اساس ضوابط و معیارهای کاملا علمی و حرفه ای مورد بررسی قرار گرفته و شرح آن به تفصیل در اعلام نتایج داوری به سرای روزنامه نگاران ارائه شده است.

ضمن ارج نهادن به فعالیت پیشکسوتان و خبرنگاران این حوزه به ویژه در پوشش و اعلام خبرهای استان مرکزی، امید است با تفکیک بخش خبرگزاری ها ، فرصت بهتری برای تقدیر از زحمات این عزیزان فراهم آید و زمینه برای ارزیابی هر چه بهتر مطالب و خبرهای این بخش از رسانه ایجاد شود. امید است دست اندرکاران و اصحاب دلسوز رسانه در استان مرکزی با پرهیز از هرگونه پیشداوری برای ارتقای کیفیت مطالب منتشره از سوی رسانه ها و به تبع آن جشنواره مطبوعات استان تلاش کنند و با سعه صدر، تعامل و همدلی همدیگر را یاری رسانند. با تشکر «دکتر رضوی دینانی و دکتر سبیلان اردستانی »

دستاورد چنین جشنواره هایی ، پشتوانه ای از دانسته و تجربه هایی است که ان شاء اله در برنامه ریز های آینده بهتر از آن بهره خواهیم برد و برگزاری جشنواره فصل دوم، لزوم و ضرورت جداسازی بخش خبرگزاری ها را بیش از پیش آشکار کرد. در پایان از تمامی خبرنگاران صادق و پر تلاشی که می دانند گاهی نیز باید برای دیگران هم حقّی قائل شد – به دور از آنانی که با نگاه عاقل اندر سفیه ، دست بر چانه بی اعتنایی زده و خود را بالاتر از حدّ فضای رسانه ای استان فرض کردند و آنانی که همواره در نوک پیکان افراط و تفریط قصد بر هم زدن فضای سالم بین رسانه ای استان را دارند و آنانی که به دور از فضای سیاست زدگی و سیطره حزب بازی ، در ایجاد این حرکت هر چند کوچک و ناتمام سهیم بودند، صمیمانه و خالصانه تشکر و قدردانی می کنم .

پریشانی غبار لشکر جمعیت است.

متن جوابیه عینا به نقل از سرای روزنامه نگاران استان مرکزی درج شده است.

مطلب مرتبط : ساماندهی خبرنگاران واقعی استان مرکزی

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.