جاذبه های گردشگری شهرهای جنوب استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا،شهرستان خمین با ‎دو هزار و ۳۹۶کیلومتر وسعت در جنوب غرب استان مرکزی، زادگاه معمار انقلاب اسلامی است که هم به دلیل انتساب به نام حضرت امام (ره) و نیز وجود مناطق زیبا جذابیت خاصی برای گردشگران داخلی و خارجی دارد.

وجود متبرک ۳۶ امامزاده و مکانهای مذهبی و در عین حال تاریخی ، میهمانان این خطه و عاشقان ولایت را از سویی به زیارت می طلبد ضمن اینکه مناظر طبیعی در روستاهای شهرستان خمین، نگاه هر دوست دار طبیعت را به شدت مجذوب خود می کند.

یکی از این جاذبه های گردشگری در قلب شهر خمین بیت قدیمی حضرت امام خمینی (ره) نگین شهر و استان مرکزی مهمترین اثر تاریخی و جاذبه گردشگری است که موجب سفر گردشگران و میهمانان زیادی به خمین می شود.

سبک معماری این خانه مربوط به عصر قاجار است و قدمت آن به حدود ‎ ۱۷۵سال می رسد که در مجموعه این بیت پنج خانه بزرگ و یک خانه کوچک ساخته شده است.

امام خمینی (ره) در سال ۱۲۸۱هجری شمسی در پنج دری مشرف به حیاط بزرگ که درهای آن رو به غرب باز می شوند متولد شده است.

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری وتاریخی خمین قلعه ˈسالار محتشمˈ است که توسط مرحوم ˈمیرزا علی خان کمره ایˈ معروف به سالار محتشم ساخته شده است و تاریخ ساخت آن به اواسط دوره قاجاریه می رسد.

این بنای تاریخی در محله قدیمی شهرˈقلعهˈ واقع شده است و شامل یک هزار مترمربع عمارت های اشرافی و بزرگ در درون یک باغ است که جلوی اتاق های این بنا یک ایوان بزرگ قرار دارد که از دو طرف بوسیله پله به حیاط ارتباط دارد.

قلعه سالار محتشم خمین با قدمت ‎ حدود ۲۰۰سال مربوط به اواخر دوره قاجاریه در حال حاضر در تملک میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی است.

طرح و ساختار قلعه و عمارت براساس فرهنگ معماری ایرانی استوار شده است بطوریکه می توان عناصر معماری تاریخی همچون گوشواره ، سردابه ، ایوان و گرمخانه را در آن مشاهده کرد.

این عمارت شامل یک بخش شبستانی و یک بخش اعیان نشین در پایین و یک بخش اعیان نشین در طبقه فوقانی است.

یکی دیگر از جاذبه های تاریخی شهرستان خمین ˈمسجد جامع ˈواقع در انتهای بازار این شهر به مساحت سه هزار مترمربع با دو سبک معماری قدیم و جدید است.

بافت معماری قسمت قدیمی مسجد بیش از یک متر در عمق زمین احداث شده و سقف نیز به صورت ضربی با آجر قرمز و نخودی ساخته شده است. بافت کالبدی این مسجدطوری طراحی شده است که در زمستان هوای داخل آن گرم و در تابسان خنک و مطبوع است و برای ورود به داخل مسجد جامع خمین ، باید چند پله را به سمت پایین طی کرده و سپس به فضای داخلی وارد شد.

منطقه تیمره در نزدیکی شهرستان خمین یکی از غنی ترین نقاط ایران به لحاظ تعداد و نوع سنگ نگاره های کشف شده است.

در این منطقه بالغ بر ۲۱ هزار قطعه سنگ نگاره وجود دارد که حاوی طرح های متنوع و بی مانندی است که هر ساله با استقبال گردشگردان و تاریخ نگاران داخلی وخارجی مواجه می شود.

ˈامامزاده محمد مالکˈ که بقعه متبرکه ˈمحمدابن مالک اشترنخعیˈ فرزند سردار بزرگ حضرت علی (ع) واقع در روستای ˈگوشه محمدمالکˈ نیز از دیگر دیدنی های شهرستان خمین است که هر ساله و بخصوص سیزدهم نوروز جمع زیادی از مشتاقان و ارادتمندان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را به سوی خود فرا می خواند.

امامزادگان ˈعبدالعلیˈ در روستای ریحان از نوادگان امام سجاد(ع) و بی بی خدیجه خاتون در روستای حشمتیه دختر امام موسی کاظم (ع) از میان سایر امامزادگان این شهرستان از توجه بیشتری برخوردارند.

کوه بوجه (سلطان) یکی دیگر ار تفرجگاهای شهر خمین کوه بوجه است ، بوجه به معنای ˈ برنده سیاهی ها ˈ یعنی تیغ آفتاب ، در ظاهر کوهی کوچک و تک افتاده و شبیه به یک زنگوله بزرگ در وسط دشت خمین است.

این کوه کوچک همواره با شادی و غم مردم خمین شریک بوده است ، حمله اشرار معروف به رجبعلی ، و پناه بردن زن و بچه ها به بوجه و دفاع در فراز کوه از نمونه های آن است.

جاذبه های گردشگری دلیجان میهمانهای نوروزی را به سوی خود می خواند

شهرستان دلیجان با جمعیتی در حدود ۵۰ هزار نفر و دو هزار و ۱۷۰ کیلومترمربع وسعت از جنوب به اصفهان، از شرق به کاشان و از غرب به اراک محدود است، این خطه شاهراه حیاتی و اصلی جنوب به شمال و نیز غرب به شرق کشور است.

طبیعت زیبا و بکر شهرستان دلیجان در جنوب شرقی استان مرکزی همواره مورد تحسین و تمجید گردشگران در ایام مختلف سال و نیز کانون توجه مسافران نوروزی بوده و هست.

یکی از زیباترین و خیره کننده ترین مناظر طبیعی شهرستان دلیجان منطقه ˈغار نخجیرˈ این شهرستان است که از نظر طبیعی جزو غارهای نادر جهان است.

غار نخجیر در پی عوامل زمین ساختی و هوازدگی شیمیایی پدید آمده است و عموما بلورین بوده و از پتانسیل عظیم سنگ های تزئینی برخوردار است، این غار در سال ۱۳۶۸ ‏شناسایی شده و گروه های کوهنوردی تا ژرفای دو هزار متری آن پیشروی کرده اند، اخیرا نیز غارنوردان موفق شده اند با شناسایی دو مسیر انحرافی به انتهای اصلی این غار دست یابند.

ارتفاع این غار گاه از ۲۰ متر تجاوز می کند و دره های ژرفی که بیشتر راه های انحرافی را فراگرفته بازتاب نور از منشورهای بلور و کلسیت در کنار آویزهای متنوع، پوشش اسفنجی بلورین دیواره ها و کف غاره آن را مساعد بازدید جهانگردان کرده است.

یکی از مناطق بسیار زیبا و دیدنی این شهرستان، دهستان جاسب: در مسیر اتوبان تهران- اصفهان در ۳۶ کیلومتری شمال شرق دلیجان واقع است که مشتمل بر هفت روستای مستقل از جمله روستای ˈبیجگانˈ و ˈکروگانˈ است که اینها بر پهنه کوهی در منتها الیه منطقه و در بالاترین نقطه قرار دارند.

منطقه جاسب یکی از مناطق بسیار سرسبز و پرباران استان مرکزی است و دارای جنگل های طبیعی و باغ های انبوه و آباد است ،رودخانه فصلی پرآبی از بلندترین منطقه تا انتهای منطقه جاسب در دل روستاها جریان دارد.

این منطقه در نزدیکی سد ۱۵ خرداد قرار گرفته و به علت اینکه منطقه ای ییلاقی است از طبیعت زیبا و دل نوازی برخوردار است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند، بویژه در فصل تابستان هوای خنک و لطیف، این منطقه را به محلی بسیار مناسب با ویژگی های خاص گردشگری تبدیل کرده است.

مسجدˈمس سرˈ از قدیمی ترین بناهای شهر دلیجان است، که هر مسافری را برای بازدید از آنجا به سوی خود جذب می کند،قدمت این مسجد بیش از ۸۰۰ سال و به دوره سلجوقی بازمی گردد.

این مسجد در جنوب غربی شهر واقع است و در سال های اخیر توسط برخی از جوانان و رزمندگان دوران دفاع مقدس بازسازی شده است.

امامزادگان معصوم این شهرستان در این آرامگاه دو خواهر به نام های ˈکاتبهˈ و ˈمریمˈ و دو برادر به نام های ˈابو القاسمˈو ˈمحمدˈ فرزندان امام موسوی کاظم (ع) مدفون هستندواین زیارتگاه در فاصله دو کیلومتری دلیجان به طرف قم واقع شده است.

شهر نراق در ۱۵ کیلومتری دلیجان در مسیر دلیجان به مشهد اردهال و کاشان به علت قرارگیری از سه طرف بین کوه و آب و هوای کوهستانی و دلپذیر با قدمتی دو هزار ساله قابلیت جذب گردشگران مختلف و با سلیقه های متفاوت است.

این شهر با داشتن آثار بناهای تاریخی،خانه های قدیمی و داشتن آب انبارهای قدیمی از شاهکارهای معماری دوره قاجار و آبشار فصلی زیبا که به علت رویش گیاه پرسیاوش، که در گویش محلی آن را گیسو می نامند جایی مناسب و شگفت آور برای صخره نوردی است.

مشام مسافران نوروزی با گلهای شهرستان محلات معطر می شود

شهرستان محلات نیز با داشتن انواع باغ های گل و دهکده زیبا انواع گل هرساله میزبان مسافران نورزی از اقصی نقاط میهن اسلامی است و در نوروز ۹۳ با تدارک امکانات در انتظار قدوم آنها هستند.

وجود چشمه های آبگرم، باغ های گل، ستون های باستانی خورهه و آتشکده آتشکوه در محلات این شهرستان را به قطب گردشگری در استان مرکزی تبدیل کرده است.

یک صدهزارمسافر نوروزی در ایام تعطیلات سال ۱۳۹۲ از آثار متعدد تاریخی و باستانی ، باغهای گل و دهکده گل شهرستان محلات بازدید کردند.

دو اثر ستونهای خورهه و آتشکده آتشکوه شهرستان محلات مهمترین آثار باستانی استان مرکزی است که هر ساله به وِیژه در ایام تعطیلات نوروز مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد.

رییس میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری محلات گفت: مجموعه بقایا و ستونهای خورهه از جمله مهمترین آثار بر جای مانده از دوران باستان ایران زمین است که مورخان از این مجموعه به عنوان، آتشکده، معبد، کاخ و مرکز برگزاری جشنها و مراسم های مذهبی و ملی، عمارت و منزل ییلاقی و قبرستان یاد کرده اند که در دوره های باستان و دوره اسلامی مورد استفاده بوده است.

ˈ حسین حسینیˈ با بیان اینکه ،آتشکده آتشکوه، دیگر اثر باستانی شهرستان محلات است افزود: این اثر باستانی مهمترین آثار به جا مانده از دوران باستان در سرزمین کهن ایران است که در منطقه نیمور محلات استان مرکزی واقع شده است.

وی اظهار داشت: بوستان سرچشمه محلات یکی دیگر از معروفترین آثار طبیعی شهرستان محلات است این چشمه در شمال شهر و در دامنه رشته کوه هفتاد قله قرار دارد.

چشمه های آبگرم محلات در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر محلات واقع شد و از جمله ۲۶ آبگرم معروف ایران می باشد که از اعماق زمین با درجه حرارت حداقل ۵۰ درجه سانتی گراد به سطح زمین جاری می شود که دارای خواص مختلف طبی درمانی هستند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.