آغاز برنامه های بهار نمایش در اراک

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، رضا میرزایی صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: مکانی که ساختمان کنونی حوزه هنری در آن قرار دارد به دلیل محصور شدن در فضای مشاغل پرصدا  و دور بودن از مرکز شهر مشکلاتی را برای هنرمندان ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر پتانسیل ها و حساسیت های حوزه هنری استان مرکزی در پرورش نسل جوان هنرمندان اظهار کرد: هم اکنون مرکز استان مرکزی از کمبود فضاهای فرهنگی و هنری رنج می برد، وجود فرهنگسرای آئینه، فرهنگسرای شهر و حوزه هنری تنها مامن و پایگاه گردهمایی هنرمندان است و نیاز به توجه بیشتر مسئولان دارند.

میرزایی تاکید کرد: نهاد حوزه هنری و ساختار اداری و کارشناسی آن هنری است بنابراین در ارتباط موثر با هنرمندان شهر موفق بوده و ایجاد فضای فیزیکی مناسب تر برای آن می تواند در بهبود این روند موثر باشد.

ساختمان کنونی در شان هنرمندان نیست

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ساختمان کنونی در شان هنرمندان و استان فرهنگی و عالم خیز مرکزی نیست از مسئولان خواهشمندیم تا در تامین ساختمان جدید و ایجاد فضای هنری حوزه را حمایت کنند.

میرزایی خاطرنشان کرد: با پیگیری های صورت گرفته، استاندار مرکزی قول مساعدت برای تامین ساختمان حوزه را داده که امیدواریم در مراحل بعدی عملی شود.

سرپرست حوزه هنری در ادامه با اشاره به اهداف کلان حوزه هنری گفت: سیاست ها، اهداف و اولویت های حوزه هنری استان مرکزی نیز در راستای این اهداف که تولید آثار فاخر هنری و شناسایی و جذب هنرمندان متعهد است، است.

میرزایی تصریح کرد: سیاست های اجرایی حوزه هنری در چهار محور جریان سازی، مواجه موثر با اقتضا و مسائل روز، شاخص سازی و توجه به نسل جوان  تعریف شده است.

وی اولویت های موضوعی مهم در برنامه ریزی های حوزه هنری را انقلاب اسلامی و جنبش بیداری، دفاع مقدس، خانواده و اخلاق، عدالت و پیشرفت و تمدن اسلامی عنوان کرد.

سرپرست حوزه هنری استان مرکزی اضافه کرد: از دیدگاه حوزه هنری آثاری در اولویت قرار دارند که در محتوا حامل یک یا چند پیام انقلاب از جمله عدالت، توسعه، اخلاق و معنویت است.

میرزایی ادامه داد: جذب مخاطب انبوه داخلی و خارجی، تعهد به موضوع، دارا بودن کیفیت از مرحله طراحی تا پایان اجرا از جمله مواردی است که در آثار هنرمندان حوزه مورد اهمیت است.

برنامه های بهار نمایش در اراک آغاز شد

وی تاکید کرد: حوزه هنری بعنوان یک دستگاه فرهنگی برنامه ریزی های خود را در راستای تحقق این اهداف پیگیری می کند.

میرزایی در بخشی از سخنانش به آغاز برنامه های بهار نمایش در اراک با آغاز نخستین همایش تئاتر استانی خیابان انقلاب خبر داد و  افزود: بهار نمایش مجموع برنامه های نمایشی حوزه هنری استان مرکزی شامل نخستین همایش تئاتر استانی خیابان انقلاب و چهارمین جشنواره نمایش های کوتاه صحنه و نمایش نامه خوانی بیان است که از امروز آغاز و در دو مقطع تا اسفند ماه ادامه دارد.

میرزایی تاکید کرد: اجرای روز اول نمایش های تئاتر خیابان انقلاب از امروز آغاز شده است و اهمیت ویژه این جشنواره در ارتباط گیری و تاثیر مستقیم آن با مخاطب است.

وی ادامه داد: نمایش خیابانی در دو شکل اجرای نمایش در خیابان و نمایش پنهان برگزار می شود.

میرزایی برگزاری چهارمین جشنواره استانی صحنه و نمایش خوانی بیان را از دیگر برنامه های بهار نمایش حوزه هنری استان مرکزی عنوان و گفت: این جشنواره با هدف اصلی پرورش نیروهای جوان به منظور ایجاد شرایط و فرصت تجربه برای آنان برگزار می شود.

برگزاری بهار نمایش فرصتی ویژه برای توجه به پتانسیل های موجود

مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری استان مرکزی و دبیر جشنواره های نمایش حوزه هنری نیز در ادامه این نشست گفت: برگزاری بهار نمایش فرصتی ویژه برای توجه به پتانسیل های موجود استان در زمینه تئاتر است.

خلیل الله خسروبیگی افزود: با توجه به اینکه استان مرکزی در نمایش های خیابانی پیشرو و دارای پتانسیل های خوبی است خلا وجود چنین همایشی در آن احساس می شد که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده اولین همایش خیابانی استانی با عنوان خیابان انقلاب در حال برگزاری است.

وی با بیان اینکه این همایش با توجه به اهداف حوزه برگزار می شود، افزود: پس از اعلام فراخوان همایش ۲۳ طرح از سطح استان به دبیرخانه رسید.

خسروبیگی ارزش ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی، دفاع و انسجام ملی و خودباوری ملی را از اولویت موضوعی جشنواره عنوان کرد و افزود: آثار رسیده به دبیرخانه با توجه به اولویت موضوعی انتخاب شدند.

وی ادامه داد: پس از بازبینی آثار پنج اثر نمایشی با تاکید بر تولید آثار فاخر از لحاظ فنی و محتوایی، بعد از دو کارگاه آموزشی انتخاب شد.

خسروبیگی افزود: این آثار طی شش روز در مجموع ۵۰ اجرا در سطح شهر از جمله دانشگاه آزاد، مدارس متوسطه و راهنمایی، نمایشگاه کتاب و ایستگاه راه آهن شهر اراک خواهند داشت.

انتقال پیام نمایش در کوتاهترین مدت

وی این پنج نمایش را نمایش های ” جارچی” به نویسندگی و کارگردانی محمد عباسی و بازیگری رضا داوودی و محمد عباسی، ” رمز” به نویسندگی و کارگردانی سهیلا میرزاخانی و بازیگری الهه فربد زاده و سهیلا میرزاخانی، ” آن روزها” به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا مصباح زاده ، ” اعلامیه” به نویسندگی و کارگردانی میثم یامی و بازیگری مهدی یامی، میثم یامی و امیر سمیعی و” کهنه سرباز” به نویسندگی خداد خدام و کارگردانی مرتضی خدام با بازی مهدی پیله وری و مرتضی خدام  معرفی کرد.

خسروبیگی در خصوص چهارمین جشنواره استانی نمایش کوتاه صحنه و نمایش نامه خوانی بیان افزود:  اهمیت نسل جوان و تاکید بر پرورش نیروهای متعهد از جمله اهداف این جشنواره است.

وی انتقال پیام نمایش در کوتاهترین مدت را از اهداف دیگر این جشنواره خواند و اظهار کرد: نمایش کوتاه همان ساختار نمایش بلند را دارد که با خلاقیت فشرده می شود بنابراین در زمان کوتاه نیاز به خلاقیت بیشتر است زیرا باید کوتاهی زمان با خلاقیت جبران شود.

دبیر جشنواره صحنه ادامه داد: پس از اعلام فراخوان ۴۴ اثر مکتوب و طرح نمایشی به دبیرخانه رسید که نسبت به سال های گذشته رشد بسیاری داشته است.

وی با بیان اینکه اولویت موضوعی جشنواره عفاف و حجاب، خانواده اسلامی و ایثار و شهادت، تصریح کرد: از این تعداد ۳۷ اثر برای بازبینی انتخاب شدند که از ۲۵ تا ۲۸ بهمن مورد بازبینی قرار می گیرند.

حضور پررنگ نسل بانوان جوان در چهارمین جشنواره صحنه

خسروبیگی ادامه داد: از این تعداد هفت نمایش برای نمایش خوانی که محدودیت زمانی ندارد و ۳۰ نمایش برای بخش صحنه که باید درزمان کمتر از ۱۵ دقیقه اجرا شوند، هستند.

وی در خصوص بخش نمایش نامه خوانی گفت: تاکید این بخش بر این است که فقط نمایش نامه خوانی صرف نداشته باشیم؛ بلکه در آن به دیگر ارکان نمایش چون طراحی صحنه و لباس، کارگردانی توجه شود و به نوعی اجرای نشسته نمایش با جذابیت های بصری باشد.

خسروبیگی از حضور پررنگ نسل بانوان جوان در چهارمین جشنواره صحنه خبر داد و ادامه داد: میانگین سنی شرکت کنندگان در جشنواره امسال  ۱۶ تا ۲۸ سال است.

وی با بیان اینکه جشنواره صحنه  فرصتی برای ارائه و بروز نسل جوان است، افزود: این جشنواره هفتم و هشتم اسفند برگزار خواهد شد و در کنار آن بخش موزشی چون برگزاری کارگاه های تخصصی توسط اساتید مجرب در دستور کار قرار گرفته است.

خسروبیگی گفت: در برگزاری این جشنواره انجمن هنرهای نمایشی استان مرکزی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تعامل خوبی با حوزه هنری داشته اند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.