مهار بحران فرسایش بادی در کویر میقان

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، یوسف یوسفی در مراسم اختتامیه اولین جشنواره ملی عکس میقان اراک با اشاره به اقدامات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اظهار داشت: اقدامات این مجموعه طی دو دهه گذشته عرصه را در منطقه میقان امن کرده است .

 

وی ضمن تأکید بر فعالیت‌های بیولوژیکی و اصلاح توسعه‌ای در راستای مقابله با بیابان‌زایی عنوان کرد: با زحمات همکاران در سنوات گذشته بحران فرسایش بادی در کویر میقان مهار شده است به طوری که تا سطح ۹۵ درصد ریزگردها و حرکت شن‌های روان که در گذشته‌ای نه چندان دور مشکلاتی برای شهر اراک و شهرها و روستاهای اطراف اراک آن ایجاد می‌کرد، کنترل شده است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی یادآور شد: کارشناسان این اداره کل دست خالی و بدون پشتوانه‌های دانشگاهی، با زحمات شبانه‌روزی و با آزمون و خطاهایی که انجام شد توانستند گونه‌های گیاهی حافظ خاک این عرصه را شناسایی کنند.

 

وی گفت: این گونه‌ها کشت شده است و امروز این منطقه به عنوان یک منطقه بین‌المللی در راستای مقابله با بیابان‌زدایی، اقدامات نمونه‌ای را انجام داده است.

 

افزود: کارشناسان بین‌المللی به صراحت این مسئله را گواهی کرده‌اند و در جشنواره عکس طبیعت که سال آینده برگزار می‌شود از آنها دعوت می‌شود تا این منطقه را بررسی کنند؛ آنها مطمئنا این ادعا را تأیید خواهند کرد.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: جلوه‌ها و اثرات این اقدامات و پیگیری‌هایی که در زمینه تالاب میقان در حال انجام است این محدوده را به عنوان یک منطقه اکوتوریستی در کنار شهر اراک تبدیل کرده تا مورد استفاده همگان قرار گیرد.

 

وی عمده مشکل کم‌آبی برای حقآبه تالاب میقان را تغییرات اقلیمی این محدوده دانسته و گفت: بارندگی‌ها در سنوات گذشته به حدی نبوده که بندهای خاکی موجود پر شود اما، با توجه به زمستان امسال و بارندگی‌های صورت گرفته امیدواریم در سال آینده شاهد جاری شدن رودخانه‌های فصلی در این منطقه باشیم و این تالاب پر از آب شود.

 

یوسفی همچنین از برگزاری جشنواره فرهنگی هنری عکس طبیعت خبر داد.

 

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.