اعلام برنامه های هفته هوای پاک در مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک، امیر انصاری عصر امروز در جلسه ستاد بزرگداشت هفته هوای پاک، اظهار کرد: توزیع سوخت یورو ۴ در جایگاه های سوخت،  افتتاح سایت استحصال گوگرد برگزاری جشن هوای پاک، تبیین برنامه های صنایع و شهرداری در راستای طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک و برگزاری تور دوچرخه سواری با همکاری فدراسیون دوچرخه سواری از دیگر برنامه های هفته هوای پاک در استان را از مهمترین برنامه های این هفته در استان اعلام کرد.

وی تصریح کرد: برنامه‌های هفته هوای پاک امسال با شعار انرژی پاک مسئولیت اجتماعی آسمان آبی برگزار می شود و دیدن آسمان آبی با ابرهای سفید این روزها برای اکثر مردم، به‌خصوص کسانی که در کلان شهرها زندگی می‌‌کنند بی‌شک به یک آرزو شبیه شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مرکزی افزود: درخواست هوای پاک برای حفظ سلامتی، حقی طبیعی و اساسی است تمامی مردم است و دولت‌ها موظفند با جلب همکاری شهروندان خود برای بهبود کیفیت هوای شهرها تلاش کنند برگزاری مراسم نمادینی مانند هفته هوای پاک می تواند تصویر روشنی را از اهمیت حفظ منابع ملی و مصرف بهینه انرژی ترسیم کند که این تصویر با فرهنگ سازی موثر نقش ماندگاری است که هرگز پاک نمی شود.

انصاری با اشاره به اینکه بررسی ها نشان داده است، کودکان و سالخوردگان، دو گروه آسیب پذیر بر اثر آلودگی هوا هستند گفت: کودکان صدمات بیشتری را متحمل می شوند چرا که تعداد تنفس هوای آنها بیشتر است، به این ترتیب میزان آلاینده های بیشتری را وارد سیستم تنفسی خود می کنند.

وی تصریح کرد: تحقیقات نشان می دهند زندگی در مجاورت بزرگراه های پر ترافیک با نرخ سرطان در کودکان ارتباط مستقیم دارد، به طوری که کودکان ساکن در منازل مجاور خیابان هایی که بالغ بر ۲۰ هزار خودرو در آن به طور روزانه تردد می کنند، حدود ۶ برابر بیشتر از دیگر کودکان در معرض آسیب هستند، دلیل اصلی سرطان خون در کودکان و بزرگسالان، تاثیر هیدروکربن های حلقوی ازجمله بنزن است که منبع عمده انتشار آنها خودروها هستند.

مدیرکل محیط زیست مرکزی تصریح کرد: آلاینده‌های زیست‌محیطی با عامل انسانی و عملکرد او در طبیعت ظهور و بروز می‌کنند، بخش مهمی از این آلاینده‌ها که ناشی از سوخت ماشین‌آلات سنگین و سبک، و کارخانه‌ها است موجبات آلودگی هوا و آلودگی صوتی را فراهم می‌کند.

انصاری افزود: کمیته کاهش آلودگی هوا ۲۹ دی را روز هوای پاک نامگذاری کرده است که در این روز برنامه های متنوع ی جهت اشاعه فرهنگ زیست محیطی در سراسر کشور برگزار می شود.

مدیرکل محیط زیست مرکزی برگزاری و ارائه برنامه های هفته هوای پاک را با هدف ترویج و فرهنگ سازی دانست و گفت: جلب مشارکت همگانی در ایجاد محیط زیستی سالم سبب ایجاد روز ملی هوای پاک و ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه شده  است و از آنجایی که کلید اصلی کاهش آلودگی هوا، مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی بین‌بخشی است این روز می‌تواند عامل مهمی در ایجاد این مشارکت و هماهنگی بین‌بخشی باشد.

وی تصریح کرد: معاینه فنی خودروها، کاهش استفاده از سوخت های فسیلی، نصب پنجره های دوجداره، کاشت گیاه و  استفاده از وسایل نقلیه عمومی از جمله اقداماتی است که به  کاهش آلودگی هوا کمک می کند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.