برگزاری آیین رونمایی از ضریح مطهر ابراهیم مجاب (ع) در اراک

به گزارش مرکزی دیلی، «علی اکبر کاظمی» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا در اراک افزود: کار طراحی و ساخت این ضریح مطهر از سال ۹۰ با محوریت استان مرکزی آغاز شد و پس از رونمایی به مدت یک هفته در مصلی بیت المقدس اراک برای زیارت و عرض ارادت در معرض دید عموم قرار می گیرد.

وی توضیح داد: این ضریح مطهر تا پایان بهمن ماه به کربلای معلی منتقل و نصب می شود.

مدیر پروژه ساخت ضریح ابراهیم مجاب (ع) نیز بیان کرد: طراحی این ضریح مطهر، به قلمزن و خوشنویس توانمند استان مرکزی استاد «محمد باباخانی» از شهرستان اراک واگذار شده بود.

«عباس فخاری» گفت: خطوط نقش بسته شده بر طلا و معرق داخل ضریح مطهر شامل سوره های توحید، قدر، اعلی، آیت الکرسی، اسماء جلاله و نام مبارک ائمه علیه السلام توسط خطاط نام آشنای جهان اسلام استاد «احمد ناجی» از کشور عراق نوشته شده است.

وی توضیح داد: این ستاد با بهره گیری از ظرفیت صنعتی و خدمات مهندسی استان مرکزی . با بهره گیری از خدمات مهندسین رشته های عمران، مکانیک، متالوژی، طراحی صنعتی در راستای طراحی بدنه اصلی ضریح مطهر با بهترین و به روزترین نرم افزاهای دنیا اقدام کرده است.

این مسوول ادامه داد: طراحی صنعتی، تهیه و تدوین کتابچه کامل نقشه های ساخت، برآورد مصالح و جدول زمان بندی پروژه با دقت و ظرافت انجام شده است.

فخاری ادامه داد: هزینه نهایی ساخت ضریح ۴۰ میلیارد ریال بوده که از محل نذورات مردمی تامین شده است.

وی مساحت ضریح را حدود ۱۷ متر و ۵۵ سانتی مترمربع وطول آن را دو متر و ۷۰ سانتی متراعلام کرد و ادامه داد: عرض ضریح دو متر، ارتفاع آن سه مترو ۲۵ سانتی متر و وزن آن حدود شش تن است.

وی توضیح داد: این ضریح مطهر دارای ۹ پنجره و یک دراست که جنس سازه از چوب ساج با عمر حداقل ۳۰۰ سال است.

فخار گفت: مقدار مس مصرفی در این ضریح ۵۰۰ کیلوگرم، نقره استرلینگ یک هزار و ۱۵۰ کیلو و طلای ۱۸ عیارچهار کیلوگرم بوده و ۵۰ نفر در آن نقش داشته اند.

وی افزود: نجاری این ضریح مطهر نیز توسط تیم شش نفره با درجه هنری یک مطابق با دفترچه محاسباتی و برآورد و نقشه های ساخت مهندسی دقیق با نظارت دفتر فنی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان به شکل کاملا قرینه و با استحکام فوق العاده ای انجام شده و قلم زنی این ضریح مطهر نیز که همان عملیات قلم زنی نقوش اسلامی بر روی ورق های مس و نقره به ضخامت دو و نیم تا سه میلی متر است توسط استاد «محمد مهدی باباخانی» استاد درجه یک قلم زنی استان مرکزی و تیم ۱۰ نفره همراه به سرپرستی کارگاهی استاد ˈداود سلیم آبادیˈ که به شکل بی بدیع و خارق العاده ای با حجم های بالا انجام شده است.

فخار خاطرنشان کرد: زرگری ضریح مطهر که همان عملیات ساخت و مونتاژ ورق های نقوش قلم زنی شده (مس های روکش شده با طلا و نقره) بر روی سازه چوبی است، توسط استاد ماهر زرگر استاد علی داوران و تیم چهار نفره همراه انجام پذیرفته است.

وی گفت:عملیات ساخت گوی و ماسوره های ضریح مطهر نیز زیر نظر دفتر فنی با طراحی مهندسی و نظارت کامل از نظر آنالیز نقره مصرفی و ضمانت و کیفیت نهایی توسط استاد خبوشیان و تیم هشت نفره همراه با آلیاژ نقره ۹۳ درصد تهیه و به شکل بسیار زیبایی مراحل پولیش و مونتاژ داخل پنجره انجام پذیرفته است.

فخاری تاکید کرد: عملیات ساخت و تزئین داخل ضریح مطهر شامل سقف، قوس های داخل، کتیبه های خطی و دیوارهای آن به شکل معرق چوب با طراحی استاد برجسته طراحی استاد« برجی» و استاد« داود سلیمانی» انجام شده است.

وی یادآور شد: عملیات نور افشانی داخل ضریح به شکل کاملا جدید و مدرن به شیوه های روز دنیا توسط کارشناسان خبره برق و الکترونیک استان به سرپرستی مهندس نخستین و تیم همراه چهار نفره به شکل زیبایی با قابلیت تغییر رنگ و تنظیم شدت نور در مکان های مناسب طراحی و نصب شده است که در مراسم های گوناگون قابلیت اجرا دارد و سیستم اعلام حریق نیز در ضریح نصب شده است.

فخاری یادآورشد: عملیات آبکاری نقوش مس با همکاری شرکت اندود توسط آقای آل داود و تیم همراه هشت نفره انجام پذیرفته و به شکل بسیار زیبایی با توجه به نیاز مقاطع مختلف از هفت تا ۱۲ میکرون است.

وی افزود:عملیات مینا کاری مورد نیاز ضریح مطهر شامل پرطاووسی و گلدانی چهار سمت ضریح مطهر بسیار زیبا و ترنج ها و نقاشی های زیبایی توسط استاد چاووشی و تیم هفت نفره همراه انجام شده است.

ابراهیم مجاب (ع) نوه امام موسی کاظم (ع) است که قبرش در کربلا و کنار مرقد امام حسین (ع) قرار دارد. پدر ابراهیم مجاب نیز محمد عابد (برادر امام رضا و شاهچراغ ) نام داشته که قبر وی در ضلع جنوب شرقی حرم شاهچراغ شیراز قرار دارد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.