آغاز سرشماری زمستانی پرندگان آبزی در استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی، «مهرداد حاج حسینی» روز یکشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: این سرشماری که بطور همزمان با راهبری موسسه بین المللی حفاظت محیط زیست (UNDP) تا پنجم بهمن ماه جریان دارد در تالاب کویری میقان اراک و سایتهای آبی سد الغدیر ساوه، سد ۱۵ خرداد دلیجان و سد کمال صالح شازندانجام می شود.

وی بیان کرد: در این طرح گونه شاخص درنای معمولی، فلامینگو، آنقوت، تنجه، چنگر معمولی و کاکایی که بیشترین جمعیت پرندگان مهاجر استا مرکزی را شامل می شوند سرشماری می شود.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار کرد: طبق سرشماری سال گذشته پرندگان کنار آبزی استان مرکزی ۱۲ هزار قطعه وارد سایتهای ابی و تالابی استان شدخ بوند که درنای معمولی با ۹ هزار قطعه بیشترین آمار پرنده مهاجر را در تالاب میقان داشت.

حاج حسینی توضیح داد: برنامه سرشماری جهانی پرندگان کنار ابزی در زمستان هرسال از سال ۱۹۶۷ میلادی توسط دفتر بین المللی تحقیقات تالابها و پرندگان آبزی (IWRB)که در حال حاضر به دفتر تالابهای بین المللی شهرت دارد انجام شد و بعنوان برنامه جامع براورد ادازه و روند تغییرات جمعیت پرندگان مطرح است.

وی توضیح داد: این برنامه با هدف حفظ و ارتقای تنوع زیستی و شناخت عوامل تهدید پرندگان مهاجر ، ویژگیهای توپوگرافی ، اقلیمی ، پوشش گیاهی مختلف و زیستگاههای زمستان گذری پرندگان مهاجر انجام می شود.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی خاطرنشان کرد: از اهداف درازمدت این برنامه سرشماری جهانی براورد اندازه جمعیت هر یک از گونه های مختلف پرندگان آبی در سطح کشور، توصیف تغییرات تعداد و پراکنش جمعیتهای پرندگان مهاجرو سایتهای زمستان گذرانی این پرندگان، بهره گیری از وضعیت موجود پرندگان آبی برای تعیین وضعیت مدیریت مناطق و مشارکت برای حفاظت زیستگاهی این پرندگان است.

پرندگان مهاجر هر ساله از روسیه و سیبری روند مهاجرت زمستانی خود را از ابانماه آغاز می کنند و فاصله ۲۵ تا ۳۵ هزار کیلومتری را تا تالابهای ایران پراوز کرده که رکورد مسافت در این گونه مهاجرتها متعلق به چهار گونه تلیاه کوچک، تلیله بلوطی، آبچیلک شکیل و گیلانشاه حنایی است.

هم اینک ۱۱ منطقه تحت مدیریت زیست محیطی به وسعت ۳۶۰ هزار هکتار در استان مرکزی وجود دارد که این عرصه معادل ۱۲ و ۲۶ صدم درصد کل مساحت این استان است .

استان مرکزی با مساحت ۲۹ هزار متر مربع در محل زاویه برخورد دو رشته کوه البرز و زاگرس واقع شده که ۲۵ درصد وسعت آن را دشت و مابقی را نواحی کوهستانی و کوهپایه ای تشکیل می دهد و این اقلیم متنوع موجب شده که استان مرکزی در رتبه سوم تنوع زیستی کشور قرار گیرد.

تاکنون ۵۳ گونه پستاندار، ۲۰۵ گونه پرنده، ۵۴ گونه خزنده، ۲۰ گونه دوزیست، ۱۹ گونه آبزی و یکهزار و ۳۳۶ گونه گیاهی در استان مرکزی شناسایی شده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.