روند مصرف نمک در مرکزی نگران کننده است …

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرگزاری تسنیم از اراک، بابک عشرتی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۱۴ تا ۲۰ دی ماه امسال به نام هفته بسیج تغذیه نام گذاری شد و شعار آن سلامتی با مصرف صحیح روغن و نمک است.

وی افزود: در این هفته اطلاع رسانی از خطرات مصرف بی رویه نمک و روغن در پیدایش بیماری ها و به اطلاع رسانی به شهروندان در راستای سلامتی و داشتن جامعه ای سالم است.

رئیس مرکز بهداشت مرکزی تصریح کرد: براساس آخرین پژوهش ها هر شهروند مرکزی ۱۰تا ۱۵گرم نمک در روز مصرف می کند در حالی که استاندارد مصرف این ماده حداکثر ۵گرم در روز است.

عشتری با اشاره به مضرات استفاده بیش از حد نمک گفت: مصرف زیاد نمک در دراز مدت سبب بروز پدیده تصلب شرائین و فشار خون، ایجاد سنگ در بافت های داخلی مانند کلیه و مثانه می شود و به عنوان یکی از عوامل بروز بیماری های قلبی و عروقی و انواع سکته ها است.

وی افزود: هر۲سال یک بار در کشور عوامل خطر در خصوص بیماری‌ها بررسی می‌شود و این بررسی در استان مرکزی نیز انجام می شود و آخرین آماری که به ثبت رسیده است مربوط به سال ۱۳۸۸بوده که مشخص شد ۸۳درصد از مردم استان مصرف مناسب میوه و سبزیجات را ندارند در صورتی که این رقم در کشور ۸۸درصد است.

رئیس مرکز بهداشت مرکزی با اشاره به اینکه سرانه مصرف روغن در این استان ۴۵گرم در روز است گفت: باید حداکثر ۱۵تا ۲۰گرم از این ماده در رژیم غذایی روزانه مصرف شود که بر اساس آمار۴۰درصد مردم استان روغن جامد مصرف می کنند.

عشترتی با اشاره به استفاده کنندگان روغن های مایع تصریع کرد: ۶۰درصد استفاده کنندگان روغن مایع نیز آگاهی کاملی از میزان مصرف و نوع و روش های استفاده از آن را ندارند و متاسفانه در بسیاری از موارد به شیوه مناسب از روغن مایع مخصوص سرخ کردن استفاده نمی کنند که این خود می تواند باعث بروز بیماری های خطرناک و ثعب العلاج از جمله سرطان ها شود.

وی یکی از معضلات امروز جامعه را مصرف انواع فست ‌فود دانست و افزود: کشورهایی که در کاهش مصرف فست ‌فود موفق بوده اند در سطح ملی برای غذاهایی که ارزش کم ولی عوارض و خطرات زیادی دارند مالیات تعیین کرده‌اند و ما می‌توانیم در این باره از تجربه آنها استفاده کنیم در حال حاضر ۱۳درصد از جمعیت بالغ استان مرکزی از بیماری فشار خون رنج می برند و شیوع این بیماری در زنان ۱۴ درصد و در مردان ۱۲ درصد است.

رئیس مرکز بهداشت مرکزی با اشاره به اینکه از هر دو نفر در استان یک نفر مبتلا به چاقی یا اضافه وزن است گفت: ۴۳درصد جمعیت استان دارای چاقی و اضافه وزن هستند که در نوع خود مشکلات جسمانی بسیاری را برای افراد به همراه دارد‌ البته در بین مردان و زنان شاهد اختلاف بسیاری در این بخش هستیم به شکلی که ۵۲درصد زنان و ۳۴درصد مردان دچار چاقی و یا اضافه وزن هستند.

وی افزود: آمار نشان می‌دهد اگر این عامل خطر در بین زنان کنترل نشود به واسطه اینکه وظیفه تغذیه سالم در خانه به عهده مادران است رفتاری که منجر به چاقی می‌شود به فرزندان منتقل شده و در آینده با نسلی چاق روبرو هستیم.

ممکن است بپسندید...

۱ دیدگاه

  1. ما گفت:

    از وب خبری خش خش دیدن نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.