روایت استانداردسازی در بزرگترین شهرک صنعتی ایران در ساوه

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، ساوه نه تنها با انار سرخش در جهان شناخته شده است بلکه تولیدکنندگان ساوه نیز با برندهای خود توانسته اند نام این شهر کوچک استان مرکزی را زبانزد کنند اما همیشه شهرت دردسرهایی با خود به همراه دارد.

تولیدکنندگان به تولید کالایی پرسود فکر می کنند، مصرف کنندگان به خرید کالای با کیفیت و اداره استاندارد به تولید کالایی مطابق با استانداردهای لازم که در آن منافع مصرف کننده و تولید کننده در نظر گرفته شود اما همیشه کارها بر وفق مراد نیست.

تنها ۲۹۰ واحد صنعتی در ساوه گواهینامه استاندارد دارند

نماینده مردم ساوه وزرندیه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه از تعداد هزار و ۱۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در ساوه تنها ۲۹۰ واحد صنعتی دارای گواهینامه استاندارد است افزود: لازم است تمامی این واحدها موفق به اخذ نشان استاندارد از سازمان ملی استاندارد شوند.

شهلا میرگلو بیات لزوم رعایت استانداردهای اجباری را برای تولید کنندگان یک محدودیت ندانست و گفت: رعایت استاندارهای اجباری، نه تنها محدودیت نیست، بلکه باعث ارتقای سطح تولید و افزایش کیفیت کالاهای تولیدی آنان خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر چتر نظارتی استاندارد بر تمامی کالاهای ایرانی گسترانده شود، کالای ایرانی به عنوان کالایی مقاوم و باکیفیت می تواند بازارهای جهانی را تسخیر کند و موجب رونق اقتصاد کشور شود.

میرگلو بیات تصریح کرد: تولیدکنندگان باید با رعایت استاندارد به فکر رعایت حقوق شهروندی و امنیت و سلامت و البته جلب رضایت حداکثری مصرف کنندگان باشند.

مشکلات شهر ساوه برای استاندارد سازی

وی با اشاره به مشکلات شهر ساوه برای استاندارد سازی ادامه داد: شهرستان ویژه ساوه به ایجاد نمایندگی سازمان ملی استاندارد احتیاج دارد تا بتواند نیازهای صنایع مستقر در این شهرستان را برطرف کرد.

وی با بیان اینکه ساختمان اداره استاندارد سالهاست که نیمه تمام مانده است گفت: با احداث ساختمان استاندارد در شرایطی که گمرک ساوه نیز مستقل شده است در وقت،‌ زمان و هزینه صاحبان صنایع ساوه اعم از ترانزیت و اخذ گواهینامه استاندارد از مرکز استان یا تهران صرفه جویی می شود.

مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان مرکزی نیز با اشاره به ساختمان نیمه تمام اداره استاندارد شهر ساوه به خبرنگار مهر گفت: این نیمه کاره بودن به علت عدم رعایت مسایل استاندارد در مدیریت پیشین این اداره اتفاق افتاد.

سیدسعید میرنظامی افزود: این ساختمان در ابتدا قرار بود در ۴۰۰ متر بنا شود اما به ۸۰۰ متر و سپس به یک هزار و ۲۰۰ متر بنا تبدیل شد.

وی با اشاره به اینکه پیمانکار این ساختمان نیز برخی از مسایل را در احداث ساختمان رعایت نکرده بود تصریح کرد: در شرایطی که با محدودیت بودجه عمرانی مواجهیم این سوء مدیریتها هزینه احداث ساختمان را افزایش داد.

وی گفت: اگر ساختمان به همان ۴۰۰ متر بنا باقی می ماند قیمت ساخت آن نیز کمتر می شد و ساختمان اداره استانداد به بهره برداری می رسید.

مدیر اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی شهر ساوه نیز با بیان اینکه از یک هزار و ۱۰۰ واحد تولیدی تمام این واحدها مشمول استاندارد اجباری نیستند به خبرنگار مهر گفت: برخی از واحدهای تولیدی از جمله سنگ بری، دمپایی سازی و… درست است که در شهر ساوه فعالیت می کنند اما کالاهایی نیستند که مشمول استاندارد اجباری باشند.

برخی از کالاها نیز به علت نقص در موارد استاندارد هنوز موفق به دریافت گواهینامه استاندارد نشدند

سید سعید شریفی با بیان اینکه برخی از کالاها نیز به علت نقص در موارد استاندارد هنوز موفق به دریافت گواهینامه استاندارد نشدند به خبرنگار مهر گفت: این واحدها عمدتا آزمایشگاه کنترل کیفیت و یا مسئول کنترل کیفیت ندارند.

وی ادامه داد: دریافت گواهینامه استاندارد به این شکل نیست که تولیدکنندگان نامه بزنند و اداره استاندارد هم با درخواست آنها بدون رعایت اصول استاندارد موافقت کند بلکه در وهله اول باید تولیدکنندگان شرایط اولیه تولید محصول با کیفیت را در واحدها ایجاد کنند.

شریفی با تاکید بر اینکه استاندارد هزینه نیست بلکه سود است ادامه داد: برخی از تولیدکنندگان آزمایشگاه کنترل کیفیت را تاسیس می کنند اما حاضرنیستند هزینه کنند و یک مهندس کنترل کیفیت را برای کنترل کیفیت محصول خود استخدام کنند در صورتی که مسئول کنترل کیفیت باعث می شود از دوباره کاری ها در محصولات تولیدی جلوگیری شود و تولیدکننده به سود بیشتر برسد.

وی افزود: واحدهایی که مشمول استاندارد اجباری هستند ولی موفق به گواهینامه استاندارد نمی شوند اجازه تولید، توزیع و تمرکز انبوه را ندارند و در صورت مشاهده با این افراد برخورد می شود.

شرکتها از استاندارد فرار می کنند

شریفی با بیان اینکه شرکتها از استاندارد فرار می کنند گفت: اگر شرکت گواهینامه استاندارد بگیرد بازرسان اداره استاندارد محصولات انها را کنترل می کند لذا برای اینکه تولیدکننده مجبور نباشد هر روز ضوابط استاندارد را رعایت کند تمایل دارد از دریافت این گواهی نامه فرار کند و از آن طرف برخی از شرکتها نیز مراجعه می کنند که گواهینامه استاندارد بگیرند و وقتی برند آنها جا افتاد دیگر دوست ندارند مسایل استاندارد را رعایت کنند.

این مدیر استاندارد در خصوص سئوال خبرنگار مهر مبنی بر گرفتار شدن تولیدکنندگان در بروکراسی اداری گفت: پروسه دریافت گواهینامه استاندارد سه ماهه است مگر این که تولیدکننده نخواهد برخی از ضوابط استاندارد را رعایت کند. همجنین هیچ مرحله ای از گرفتن گواهینامه استاندارد هزینه ای برای تولیید کننده ندارد و تنها وقتی گواهینامه صادر شد ۱۰۰ هزار تومان تولید کنده بابت صدور آن می دهد.

وی گفت: همچنین برای چک کردن محصول در آزمایشگاههای کنترل کیفیت اداره استاندارد نیز ۱۳۰ هزار تومان از آنها گرفته می شود که در مقایسه با تولید آنها رقم قابل توچهی نیست.

پروسه دریافت گواهینامه استاندارد سه ماهه است

وی ادامه داد: اگر تولیدکننده به اداره استاندارد برای دریافت گواهینامه مراجعه کند و بخواهد واقعا ضوابط تولید استاندارد را رعایت کرده و پس از آن نیز محصول با کیفیت تولید کند در این پروسه نه تنها سود واقعی به شرکت برمی گردد از آن طرف مصرف کننده نیز سود خواهد برد ضمن اینکه اداره استاندارد نیز مجبور نیست از ضوابط قضایی برای برخورد با انها استفاده کند.

مدیرعامل شرکت باند ، گاز و پنبه ساوه نیز به خبرنگار مهر گفت: فرایند تولید گازهای استاندارد و با کیفیت فرایندی بسیار پیچیده و حساس است و رعایت استاندارد آن نیاز به استفاده از فن آوری روز دارد.

توفیقی با بیان اینکه ما در شرکت باند وگاز و پنبه تمامی سطوح استاندارد سازی را رعایت می کنیم گفت: خرید باند وگازهای کاملا استاندارد باعث می شود سلامت بیماران و مجروحان حفظ شود و در این خصوص نباید صرفه جویی در هزینه ها داشته باشند چراکه اختلاف قیمت ها بین یک گاز استاندارد با مورد بی کیفیت آن بسیار اندک است و این اختلاف هزینه ناچیز را نباید شهروندان با سلامتی و جان خود بپردازند.

رعایت استاندارها موجب افزایش سطح تولید و ارتقای کیفیت خواهد شد اما هر روز خبرهای متعددی از توقیف اجناس بی کیفیت بدون استاندارد در رسانه ها منتشر می شود از خودروهایی که سازمان استاندارد در خصوص آنها اما و اگرهایی دارد تا مواد غذایی و سایر اقلام پرمصرف که توجه به این اخبار،‌ بر اهمیت گسترش فعالیت های سازمان ملی استاندارد در نقاط مختلف کشور می افزاید اما با وجود این برخوردها و شهرت مهر استاندارد برای مردم هنوز که هنوز است تولید کنندگان از این زدن این مهر در محصولات خود امنتاع می کنند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.