مبادی بیسوادی نیازمند سدهای بزرگ
به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)-منطقه مرکزی، بیتردید یکی از مهمترین راهها در مسیر پیشرفت هر کشور٬ توسعهی منابع انسانی است و همه کشورها و جوامع توسعهیافته از محل اعتباربخشی به حوزهی منابع انسانی کار آمد٬ به هدف آرمانی که رفاه و خوشبختی انسان است٬ رسیدهاند.
بارها شنیدهایم که فقر و تحصیلات رابطه معکوس و متقابلی با هم دارند. نتیجهی قطعی تحقیقات علمی هم این موضوع را تأیید کرده و نشان میدهد که هر چه در جامعه ای میزان سواد و تحصیلات پایینتر باشد فقر پررنگتر است و هر چه در جامعهای فقر نمایانتر میزان تحصیلات و سواد نیز پایینتر است.
لازمه پیشرفت و توسعه هر کشور در مسایل مختلف، افزایش میزان سواد در آن جامعه بوده و این امر نیازمند بسیج اقشار جامعه برای افزایش سطح سواد است.
نهضت سوادآموزی در راستای آموزش خواندن و نوشتن به افراد بیسواد و کمسواد و محو بیسوادی در کشور، فعالیت خود را از سال ۵۸ آغاز کرد و این امر تاکنون سبب ایجاد پوشش ۸۵ درصدی افراد باسواد در کشور شده است.
سازمان تعلیمات اکابر، آموزش سالمندان، آموزش بزرگسالان، کمیته ملی پیکار جهانی با بیسوادی، جهاد ملی سوادآموزی، نهضت سوادآموزی و معاونت سوادآموزی، سازمانهایی هستند که طی سالهای ۱۳۱۵ تاکنون با هدف سوادآموزی به بزرگسالان در ایران فعالیت کردند.
بیسوادان آسیبپذیرترینند
یک بانوی اراکی، با بیان اینکه بیسوادان آسیبپذیرترین افراد در جامعه هستند، گفت: این قشر به دلیل ضعف خواندن و نوشتن و تجارب اجتماعی کمتر، آسانتر در دایره تهدیدات اجتماعی و فردی قرار میگیرند.
انسیه بغدادی ادامه داد: افراد بیسواد با حضور در جامعه برای رفع نیاز، دچار مشکلاتی در بخشهای مختلف همچون خرید، روابط اجتماعی با دیگران و حتی در بانکها برای انجام سادهترین عملیات بانکی و دفاع از حقوق خود میشوند.
وی با تأکید بر اینکه طبق آمارهای منتشره بیشترین معضلات و مشکلات اجتماعی گریبانگیر این قشر میشود، اضافه کرد: این امر سبب ایجاد ضرورت سوادآموزی و افزایش سطح سواد در جامعه شده که بیشتر برای خود فرد منفعت دارد.
مجید یادگاری دیگر شهروند اراکی با بیان اینکه یکی از راههای کمک به جامعه در پیشرفت علمی و افزایش میزان باسوادان پیشگیری از تولید افزایش بیسواد در جامعه است، گفت: این امر نیازمند تلاش در بخش ابتدایی و حضور همه افراد نیازمند تعلیم در مدارس است.
این شهروند اراکی ادامه داد: در صورتی تلاشهای سوادآموزی برای سنین بالا قابل قبول و برای محو بیسوادی مؤثر است که سواد برای کودکان و خانوادههای آنان به ویژه در مناطق روستایی و حاشیه شهرها از اهمیت برخوردار باشد.
بیسوادان، بیانگیزه برای یادگیری
یک دانشجوی روانشناسی با تأکید براینکه بیسوادان برای یادگیری و آموزش انگیزه کافی ندارند، گفت: شاید درصدی از بیسوادان با اراده خود به سمت آموزش رفته و خواندن و نوشتن را بیاموزند اما، بیش از نیمی از آنان انگیزه لازم برای سوادآموزی ندارند.
زینب مردانی با بیان اینکه پیش از هر چیز باید آثار مفید سواد را به افراد گوشزد و آنان را با این مهم آشنا کرد، افزود: در صورت ترویج فرهنگ سوادآموزی در بین اقشار جامعه به ویژه بیسوادان میتوان گامهای مؤثری در جهت افزایش سواد در جامعه و محو بیسوادی برداشت.
وی اظهار کرد: در صورت آگاهسازی افکار عمومی درخصوص سوادآموزی و آثار آن به ویژه برای افراد بیسواد و ارائه آموزشهای سوادآموزی در سطح وسیع، در آیندهای نه چندان دور در رده کشورهای باسواد قرار میگیریم.
انسداد مبادی ورودی بیسوادی در اولویت
راحمه رجایی، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزشوپرورش استان مرکزی، در گفتو گو با ایسنا با تأکید بر لزوم انسداد مبادی بیسوادی به عنوان اولویت، گفت: با توجه به اهمیت شناسایی دانشآموزان بازمانده از تحصیل و به صفر رساندن بیسوادی، این موضوع از اولویتهای این معاونت است.
وی با تأکید بر اهمیت موضوع سوادآموزی از دید مقام عظمای ولایت و براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تأکیدات سند راهبردی نسبت به جذب و پوشش و نگهداشت افراد لازمالتعلیم، اضافه کرد: فرآیند ثبتنام افراد در مناطق پانزدهگانه آموزش و پرورش استان از افراد لازمالتعلیم در مقطع ابتدایی آغاز میشود.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی به برنامه عملیاتی تنظیم شده معاونت آموزش ابتدایی برای جذب و نگهداری افراد بازمانده از تحصیل اشاره کرد و افزود: اداره کل آموزش و پرورش استان نسبت به انسداد بیسوادی تلاش بیوقفه دارد و تحصیل را حق همه افراد جامعه میداند .
رجایی ادامه داد: این معاونت اقدامات لازم را برای انسداد بیسوادی به کار گرفته و خواستار همکاری ادارات و دستگاههای اجرایی در این امر مهم است.
وی اظهار کرد: معاونت آموزش ابتدایی برای اعزام معلم به هر جا که دانشآموزی وجود دارد آمادگی اعلام کرده و اگر والدین اجازه حضور فرزندان خود را ندهند، از طریق قانون اقدام میکنیم .
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی تصریح کرد: مدیران مناطق پانزدهگانه آموزش و پرورش استان مرکزی موظفند هر ماه مدارس ابتدایی را بررسی و در صورت حاضر نشدن دانشآموزی در کلاس، پیگیریهای لازم را انجام و دانشآموز را به تحصیل بازگردانند.
بیسوادی در ناهنجاریهای اجتماعی ریشه دارد
خیرعلی مینایی، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی، نیز با تأکید بر اینکه زیربنای برخی مشکلات جامعه بیسوادی است، گفت: یکی از عمدهتـرین مشکلات اجتماعی، پایین بودن سطح سواد است که متأسفانه در مشکلاتی همچون ضعف اقتصادی، بحران امنیت، ناهنجاریهـای اجتماعی و غیره ریشه دارد.
وی با بیان اینکه در دنیا کشورهایی که از سطح سواد بالایی برخوردارند از بحران نیز در امان هستند، اضافه کرد: کشورهایی همچون افغانستان که از سطح سواد کمتری برخوردار هستند، آمار بالای بیسوادی را دارند و مشکلات و آسیبهای بیشتری در آنها دیده میشود.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی با تأکید براینکه بسیاری از تهدیدات در اجتماع دامنگیر افراد بیسواد و کمسواد میشود، اظهار کرد: تا زمانی که مردم آگاهی کامل از فواید سواد نداشته باشند، نمیتوان به محو بیسوادی و یا پیشرفت سواد خوشبین بود.
مینایی بر ایجاد انگیزه از سوی افراد باسواد برای بیسوادان و ترویج فرهنگ سوادآموزی در بین افکار عمومی تأکید کرد و گفت: در جامعه کنونی انگیزه کافی در افراد بیسواد برای سوادآموزی نیست و این امر نیازمند تلاش اقشار جامعه همگام با آموزش و پرورش است