استان مرکزی در آستانه میانسالی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی، مهدی چقایی در نشست مطبوعاتی که به مناسبت هفته ثبت‌احوال در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، با اعلام اینکه استان مرکزی به سمت بدل شدن به استانی میانسال در حرکت است، اظهار داشت: در سال‌های اول انقلاب، کشور با رشد جمعیتی ۳.۹ درصد روبرو شد اما در سال‌های بعد به دلیل سیاست‌های کنترل جمعیت این آمار تغییر کرد.

وی با اشاره به اینکه رقم رشد جمعیت امروز به ۱.۲ درصد رسیده است، افزود: این رقم نشان از آن دارد که رشد جمعیت که روزی به شکل مخروطی با قاعده پهن بود امروز تغییر شکل داده است و کنترل جمعیت به هم خورده است.

چقایی تصریح کرد: در شرایط فعلی، جمعیت استان مرکزی جمعیتی جوان است و آمارها نشان می‌دهند که ۳۵ درصد جامعه افراد زیر ۱۸ سال هستند. این رقم حاکی از آن است که باید برای جوانان، مسائل مربوط به آنها و بحث ازدواج تدابیری اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه در سال ۵۵، سن ازدواج در دختران ۱۹.۷ سال و سن پسران ۲۴.۱ سال بود و امروز این رقم تغییر یافته است، اضافه کرد: علاوه بر اینکه سن ازدواج امروز در دختران به ۲۲.۳ سال و در پسران به ۲۶ سال رسیده است و این میانگین رشد صعودی داشته در دهه‌های اخیر، اختلاف سنی در ازدواج نیز با تغییر روبرو بوده است.

مدیرکل ثبت احوال استان ادامه داد: در مقطعی ما شاهد توقف ازدواج در دختران بودیم و امروز ممکن است با شرایط موجود، این توقف ازدواج را در بین پسران نیز داشته باشیم؛ براین اساس نیاز است که مسئولان در سیاستگذاری‌های فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی به این امر توجه داشته باشند.

چقایی افزود: در شرایط کنونی خانواده‌ها تمایل بیشتری به فرزند کمتر دارند و اگر این امر ادامه یابد قطعا استان مرکزی به سمت میانسالی پیش خواهد رفت.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.