تئاتر تفرش بر لبه پرتگاه

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرگزاری فارس، هنر تئاتر ابزاری برای رشد و بالندگی جامعه است که با طرح خلاقانه، سعی در حل مشکلات جامعه دارد، هنر تئاتر به بیان مشکلات مردم و مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی یک جامعه می‌پردازد، شناخت دقیق و عمیق از مخاطب محور اصلی برای داشتن تئاتر خوب است.

شناخت کافی از فرهنگ، خواسته‌‌ها، آرمان‌ها و نیازهای مخاطب، همچنین شناخت کافی از سبک‌‌ها و مکاتب و تجربه‌‌ اجرا موجب ارتباط بهتر و کاملتر بین مخاطب و اثر هنری می‌شود.

بزرگ‌ترین ویژگی هنر تئاتر، نوع و فرم ارتباط آن با تماشاچی و مخاطب است، هنر تئاتر، نیازمند شناخت چگونگی ارتباط، کنکاش و جستجو برای ترغیب و اشتراک با مخاطب است.

تئاتر دفاع مقدس، پرداختی دراماتیک به مقوله جنگ ایران و عراق از منظر دفاع مقدس است که به ویژگی‌های ارزشی و اعتقادی جنگ ۸ ساله در دوران جنگ و یا بعد از آن می‌پردازد.

جنگ، به عنوان پدیده‌ای فراگیر و گاها غیرقابل اجتناب، جنبه‌های گوناگون زندگی یک ملت را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بازتاب آن بر ابعاد اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و روانی دوره‌ای از زندگی انسان‌ها تا سال‌ها پس از آن باقی می‌ماند.

نمایشنامه‌ها و فیلم‌ها می‌توانند بخش مهمی از رشادت‌ها، واقعیت‌های تلخ و شیرین و افتخار آفرینی رزمندگان ایران در هشت سال جنگ تحمیلی را به نمایش درآورند.

نمایشنامه و تئاتر در رابطه با جنگ تحمیلی ایران در هشت سال دفاع مقدس بیان کننده استقلال و هویت ملت ایران برای نسل‌های آن دوران و آیندگان است که از مهمترین تولیدات فرهنگی و هنری در عرصه هنر می‌باشد.

تفرش از قدیم الایام به عنوان شهر مفاخر شناخته و در زمینه‌های مختلف هنری سرآمد بوده و زادگاه هنرمندان پرآوازه همچون نکیسا و استاد واشقانی است، این شهرستان خاستگاه اندیشمندان، کاتبان و بزرگان بسیاری بوده ‌است، این شهر به داشتن میرزاها و افراد باسواد معروف بوده و هنر خوشنویسی و منشی‌گری در آن رواج زیادی داشته و یکی از قطب‌های تعزیه کشور به شمار می‌رود.

وجود مشکلات متعدد در تئاتر به خصوص در شهرستان تفرش سبب کمرنگ شدن اجرای گروه‌های هنری تفرش شده است که برای این شهرستان پر افتخار جای بسی درنگ و تامل دارد.

نبود اعتبارات، عدم حمایت‌های مادی و معنوی مسئولین، نبود امکانات لازم برای اجرای گروه‌های تئاتر، عدم حمایت از اجراهای عمومی و نبود آموزش گروه‌های تئاتر از مهمترین مشکلات پیش روی اجرای تئاتر در شهرستان تفرش است که این هنر ارزشمند را بر لبه پرتگاه قرار داده است.

جشنواره تئاتر دفاع مقدس هفته گذشته در شهرستان ساوه برگزار شد و گروه تئاتر میقات تفرش با حضور در این جشنواره موفق به کسب نمایش منتخب و دو مقام بازیگر مرد و بازیگر زن شد.

این نمایشنامه دراماتیک با عنوان «باد که می‌نویسد» به نویسندگی آرش عباسی و کارگردانی میثم سرآبادانی با محوریت دفاع مقدس و نشان دادن صبر و استقامت همسران شهدا در جشنواره حضور یافت.

رئیس انجمن نمایش تفرش از اجرای پنج روزه این نمایش در تفرش خبر داد و گفت: نمایشنامه “باد که می‌نویسد” از روز ۱۹ تا ۲۳ آذر در سالن آمفی تئاتر پروفسور حسابی به نمایش گذاشته شد.

میثم سرآبادانی در ادامه به مشکلات گروه‌های تئاتر در تفرش اشاره کرد و افزود: سال‌هاست که تئاتر به شکل حرفه‌ای در تفرش اجرا می‌شود و جوان‌های زیادی به این رشته هنری علاقه نشان داده‌اند و البته استقبال عموم مردم از تئاتر خوب است.

وی در ادامه به ﺑﺤﺚ کمبود آموزش در ﺷﮭﺮﺳﺘﺎن تفرش ﻧﯿﺰ اﺷﺎره ﮐﺮد و اظهار داشت: ﺑﺨﺶ‌‌های آﻣﻮزﺷﯽ ﺑﺮای ﮔﺮوه‌های ﺗﺌﺎﺗﺮ در ﺷﮭﺮﺳﺘﺎن‌ها ﺑﺴﯿﺎر ﺑﺎ اھﻤﯿﺖ اﺳﺖ، ﭼﻮن اهالی ﺗﺌﺎﺗﺮ ﺑﺎﯾﺪ به روز ﺑﺎﺷﻨﺪ و ﺑﯽ‌ﺷﮏ ﺑﺮﮔﺰاری ﮐﺎرﮔﺎه‌ھای اﺻﻮﻟﯽ ﺗﺌﺎﺗﺮ کمک بزرگی برای حل مشکلات پیش رو است.

رئیس انجمن نمایش تفرش با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی گروه‌های تئاتر مسئله تبلیغات است، بیان کرد: در حال حاضر تبلیغات در عرصه تئاتر به همان شکل سنتی خود در قالب بنر و بروشور است و به تازگی طبق تفاهمی با مرکز صدا و سیما شبکه آفتاب مقرر شد برای تبلیغ تئاتر از این رسانه ملی نیز بهره ببریم.

سرآبادانی تصریح کرد: از ابتدای فعالیتم تا امروز نمایشنامه‌ها و کارهایی که کارگردانی کرده‌ام فقط برای مردم بوده و دغدغه‌ام ، تئاتری بود که لذت بخش باشد و مردم را اندیشمند و آگاه کند.

وی ادامه داد: باید مسائل و مشکلات مردم شهر مطرح شود به طوری که مردم خود را در آن ببینند و با آن ارتباط برقرار کنند که خوشبختانه توانسته‌ایم با اجرای نمایش (یک سبد اعتراض برای شمسی خانم) به مشکلات و مسائل روزمره زندگی دانشجویان اشاره‌ای داشته باشیم.

یکی از هنرمندان عرصه تئاتر که در جشنواره‌های بین‌المللی فجر حضور دارد و صاحب مقام‌های مختلف است نیز گفت: حمایت مسئولین شهرستان در حوزه تئاتر بسیار پائین است و هنرمندان با حمایت‌های مسئولین و مردم می‌توانند کارهای خوب و مطلوب ارائه کنند.

خانم مهسا افتحی به حضور خود در جشنواره دفاع مقدس که در ساوه برگزار شد اشاره کرد و گفت: در تفرش مسئولین اداره ارشاد تنها حامی گروه‌های تئاتر هستند اما اگر رشد و پویایی این هنر ارزشمند را می‌خواهیم باید دیگر ادارات و نهادها هم از حوزه هنر و فعالیت‌های آن حمایت کنند.

وی تصریح کرد: اجرای تئاتر در زمینه‌های طلاق و اعتیاد می‌تواند توسط مرکز بهزیستی یا شهرداری حمایت شود یا برنامه‌هایی با مضمون مذهبی و دفاع مقدس نیازمند حمایت ارگان‌های مرتبط است.

یکی از کارگردانان تئاتر تفرش هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: کار تئاتر به دلیل مراحلی چون انتخاب متن، نگارش، پیش تولید، آموزش، تعلیم و تربیت و بردن روی صحنه بیش از چند ماه طول می‌کشد و بدون شک کسی که تئاتر کار می‌کند در این مدت منبع درآمدی نخواهد داشت و تامین زندگیش با مشکل روبرو می‌شود.

وی تئاتر را هنری دانست که با حضور مردم تعریف می شود و اظهار داشت: تئاتر اکنون دچار جشنواره زدگی شده است زیرا کارگردانان و جوانان این عرصه به علت فراهم نبودن شرایط مطلوب ناگزیر از ارائه کار خود در جشنواره هستند.

هنرمندان تئاتر، اختصاص اعتبار کافی برای خرید امکانات لازم گروه‌های تئاتر، وجود سالن‌های استاندارد اجرا و پیوند دانشگاه و هنرمندان تئاتر با مردم برای اجرای نمایش‌هایی با محوریت دغدغه‌های مردم هر منطقه را عوامل تاثیر گذار بر رشد و گسترش تئاتر این شهرستان می‌دانند. امید است نهادهایی که وظیفه فرهنگ‌ سازی دارند با توجه به عرصه هنرهای نمایشی به پیشبرد اهداف خود سرعت بخشند زیرا با تقویت ادبیات نمایشی فرهنگ‌ها در جامعه حفظ، تقویت و استعدادها شکوفا می‌شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.