اظهارات استاندار مرکزی در اولین نشست خبری با خبرنگاران

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه مرکزی، محمدحسین مقیمی در نشستی با خبرنگاران که در راستای ارائه گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه دولت در استان برگزار شد گفت: دولت تدبیر و امید در شرایطی کار را تحویل گرفت که مردم با مشکلات اقتصادی دست به گریبان بودند و براین اساس، اصلی‌ترین رویکرد دولت بر سامان‌دهی معیشت مردم قرار گرفت.

وی اقدام دولت در راستای کاهش تورم و افزایش درآمدها را از مصادیق تلاش جهت رفع مسائل و مشکلات اقتصادی مردم عنوان کرد و افزود: دولت در حوزه سیاست خارجی نیز قول‌هایی به مردم داده بود که نتیجه عملکرد در این خصوص را نیز در نشست ۱+۵ مشاهده کردیم.

مقیمی در ادامه درخصوص عملکرد ۱۰۰ روزه دولت در استان گفت: عمده‌ترین مسائل استان مرکزی اقتصادی و عمرانی است.

وی با اشاره به تشکیل شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت در استان براساس قانون برنامه پنجم توسعه گفت: این شورا برای اولین بار با حضور بیش از ۴۰ شرکت تولیدی، صنعتی و کشاورزی در استان برگزار شده و مباحث مختلفی در این شورا مورد بحث و گفتگو قرار گرفته است.

مقیمی از استمرار در برگزاری این شورا خبر داد و با بیان اینکه برای پیشبرد اقتصاد استان نیازمند ایجاد سازوکارهای لازم در این حوزه هستیم افزود: این گفتگوها به تقویت بخش خصوصی کمک می‌کند. تاکنون ادبیات حاکم بر کسب و کار ادبیاتی دولتی بوده و اگر امروز خواهان رشد و توسعه کسب و کار و اقتصاد استان هستیم باید این گفتمان را تغییر دهیم.

وی بر لزوم توجه ویژه به واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی و ایجاد زمینه مناسب فعالیت این بخش در استان تاکید کرد و گفت: شورای گفتگو به ایجاد و رواج گفتمان بخش خصوصی در اقتصاد کمک خواهد کرد.

فرایند سرمایه‌گذاری تسهیل می‌شود

مقیمی همچنین با اشاره به برگزاری سه جلسه ستاد سرمایه‌گذاری در این مدت که با دستور کار رسیدگی به شکایات و گلایه‌های سرمایه‌گذاران از دستگاه‌های اجرایی برگزار شده است گفت: خدمات دولت به سرمایه‌گذاران بعضا با تأخیر انجام شده و امور آنچنان که باید پیش نمی‌رود که این روند باید تسریع شده و سرمایه‌گذاری تسهیل شود.

وی برگزاری ۱۰۰ جلسه ستاد تسهیل و پشتیبانی واحدهای تولیدی را از دیگر اقدامات در این مدت عنوان کرد و افزود: در این جلسات، رسیدگی به مشکلات ۵۵ واحد تولیدی انجام شده است. در این ستاد برای کارخانجات و واحدهایی که مشکل بدهی داشته یا درخصوص نقدینگی با مشکلاتی مواجه هستند نیز تصمیم‌گیری شده و جلسات کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان نیز با محوریت تعیین تکلیف مشاغل خانگی و بنگاه‌های زودبازده برگزار شده است.

مقیمی از تصمیم‌گیری جهت رفع مشکلات آب، برق و گاز سرمایه‌گذاران دام و طیور در شهرستان‌ها خبر داد و افزود: تصمیماتی نیز درخصوص فعال‌تر شدن شهرک گل و گیاه محلات و احداث کارگاه‌های شهرک گل و گیاه خمین گرفته شده و تعدادی از کارگاه‌ها تا اوایل تابستان سال آتی فعال شده و این روند تا آماده‌سازی تمام کارگاه‌ها ادامه خواهد داشت.

لزوم اولویت‌بندی در حوزه پروژه‌های عمرانی

استاندار درخصوص اقدامات عمرانی انجام شده در این مدت نیز گفت: در مدت زمان یاد شده زلزله سنگک به وقوع پیوست که بلافاصله بازدید از منطقه انجام شد و نسبت به اسکان موقت زلزله‌زدگان اقدام شده و در حال حاضر منتظر بهتر شدن شرایط آب و هوایی و مصوبه هیئت دولت جهت آغاز بازسازی هستیم.

مقیمی بازدید از شهرستان‌های مختلف استان و تشکیل شورای مشترک برنامه‌ریزی استان و شهرستان در شهرستان‌ها را از دیگر اقداماتی عنوان کرد که در راستای آشنایی با شهرستان‌ها و مشکلات آنها انجام شد و افزود: مصوبات این جلسات در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه در حوزه پروژه‌های عمرانی باید اولویت‌بندی صورت بگیرد گفت: استان مرکزی یک استان صنعتی است و به همین دلیل کارگروه صنعت نیز فعالیت زیادی در این مدت داشته است. مشکلات واحدهای صنعتی در این جلسات دسته‌بندی و به اقتضای مشکلات به ستادهای تسهیل یا صیانت جهت رسیدگی ارجاع شده و یا به صورت انفرادی مورد رسیدگی قرار گرفته است.

مقیمی درخصوص حجم سرمایه‌گذاری در استان با بیان اینکه در برخی شهرستان‌ها همچون اراک، ساوه، زرندیه و دلیجان شرایط مناسبی ایجاد شده و فعالیت سرمایه گذاران در این شهرستان‌ها خوب است گفت: باید تلاش لازم برای ایجاد زمینه سرمایه‌گذاری در سایر شهرستان‌ها در راستای توسعه متوازن استان صورت گیرد.

وی کاهش زمان رسیدگی به امور سرمایه‌گذاران در ادارات و سازمان‌های دولتی را یکی از عوامل مهم در افزایش انگیزه سرمایه‌گذاران جهت حضور در استان عنوان کرد و افزود: استان مرکزی از نظر دارا بودن راه‌های ریلی و زمینی در شرایط خوبی به سر می‌برد و باید از این مزیت بهره‌برداری شود.

مقیمی در ادامه با اشاره به برنامه‌های استان درخصوص توسعه صنعتی نیز گفت: بانک‌ها اجرای پروژه‌ها از طریق فاینانس را ترجیح می‌دهند بر این اساس، راه‌اندازی چند واحد بزرگ صنعتی از این طریق در آینده نزدیک اجرایی می‌شود.

وی سرزمین ایرانیان را با هزار و ۵۰۰ هکتار مساحت، بزرگترین منطقه گردشگری کشور دانست و گفت: این منطقه که به عنوان منطقه ویژه احداث می‌شود وزنه بسیار مهمی در توسعه گردشگری استان و حتی کشور خواهد بود و به یکی از قطب‌های گردشگری تبدیل خواهد شد.

آب مهمترین چالش استان مرکزی است

استاندار مهمترین چالش استان را آب عنوان کرد و با بیان اینکه جهاد کشاورزی با توجه به کمبود آب باید توسعه آبیاری تحت فشار را در دستور کار قرار دهد گفت: در تمامی اقدامات این حوزه باید مدیریت آب را سرلوحه کار قرار دهیم.

مقیمی همچنین خشکسالی و خشک شدن قنوات در استان را از دیگر مشکلات موجود عنوان کرد و با بیان اینکه در جلساتی با کشاورزان در شهرستان‌ها جهت لایروبی ۲۷۵ قنات تأمین اعتبار صورت گرفته که تا پایان سال لایروبی شوند و دو برابر این میزان نیز تا فصل تابستان سال آینده تأمین اعتبار جهت لایروبی انجام خواهد شد گفت: جهت تعمیر و نوسازی کانال‌های آب کشاورزی استان نیز در راستای جلوگیری از پرت آب تامین اعتبار صورت گرفته که در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به کاهش آلودگی هوا به عنوان یکی از مطالبات اصلی مردم اراک گفت: کاهش ترافیک شهری با اتمام پروژه ۵۵ متری، ارائه آموزش به مردم درخصوص مصرف بهینه سوخت، تعیین تکلیف خودروهای دودزا، توسعه فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی و تعیین تکلیف قطار شهری از اقداماتی است که در این راستا باید صورت گیرد.

تصمیم‌گیری درخصوص قطار شهری منوط به نتایج مطالعات است

مقیمی با تاکید براینکه انجام پروژه قطار شهری منوط به انجام مطالعات لازم است که باید توسط پیمانکار انجام شود گفت: گازرسانی به کوره‌های آجرپزی حاشیه شهر اراک از اقدامات مثبتی است که با همکاری شرکت گاز در حال اجراست و می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش آلودگی این شهر داشته باشد.

وی با تأکید براینکه تصمیماتی که در جلسات گرفته می شود دارای برنامه زمانبندی است و همه موظف به اجرای آن هستند گفت: وقتی شایسته‌سالاری مطرح می‌شود باید این نکته مورد توجه قرار بگیرد که مسوول شایسته آن کسی است تصمیمات جمعی را به خوبی اجرایی کند.

مقیمی افزود: اجرای تصمیمات جلسات کاهش آلودگی هوا نیز پیگیری می‌شود. ما ساز و کار و منابع را در راستای اجرای تصمیمات، مشخص و تأمین می‌کنیم و مدیران کارخانجات موظف به اجرای آنها هستند. همه این اقدامات کاملا پیگیری می‌شود و مسوولانی که به وظایف محوله عمل نمی‌کنند باید پاسخگو باشند. این اقدامات صورت می‌گیرد تا تصمیمات تنها جمله‌ای بر روی کاغذ نباشند.

مقیمی در ادامه بر لزوم ارتقای فرهنگی عمومی در جامعه در راستای توسعه و به نتیجه رسیدن برنامه‌های توسعه محور تأکید کرد و افزود: رفع مشکلاتی همچون کاهش آلودگی هوا مستلزم فرهنگ‌سازی نیز هست و رسانه‌ها نقش مهمی را در این حوزه ایفا می‌کنند.

گفتمان تدبیر و امید گفتمان کار است نه توجیه

وی همچنین درخصوص رویکرد سیاسی مسوولان ارشد استان گفت: از ابتدای حضور به عنوان استاندار مرکزی تا امروز جلساتی با فعالان سیاسی استان برگزار کرده‌ایم و از این نظر نشاط خوبی در استان حکمفرماست.

مقیمی بر اتفاق نظر تمامی گروه‌های سیاسی درخصوص بکارگیری نیروهای بومی استان تأکید کرد و افزود: تغییرات مدیران در دستگاه‌های اجرایی با هدف روان‌تر شدن کارها صورت می‌گیرد و در صورت نیاز به انجام تغییرات نیز از افرادی استفاده خواهیم کرد که با گفتمان دولت همراهی کنند. همچنین تغییرات به گونه‌ای انجام خواهد شد که برآیند آن برای استان مثبت ارزیابی شود.

وی با تأکید براینکه گفتمان تدبیر و امید گفتمان کار است نه توجیه، افزود: مهمترین انگیزه برای ما جهت تغییر افراد در سمت‌های مختلف این است که به این جمع‌بندی برسیم که فرد مورد نظر در کار جدی نبوده و در انجام وظایف محوله سستی می‌کند که البته تاکنون چنین موردی وجود نداشته است.

استاندار مرکزی رویکرد اصلی را ایجاد تغییر و تحول در سازمان عنوان کرد و افزود: ارتقاء سازمان، انگیزه افراد را برای ارتقاء افزایش می‌دهد؛ براین اساس، باید به سازمان بها دهیم تا عملکرد افزایش پیدا کند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.