از پله های یکی در میان خاموش تا میدانهای کج و معوج

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، شورای چهارم اراک در حالی یکی از اعضای خود را به عنوان شهردار کلان شهر اراک انتخاب کرد که این شهر کوچک که از نظر جمعیتی چهاردهمین شهر کشور محسوب می شود و با الحاق دو شهر کرهرود و سنجان به هشتمین کلان شهر کشور تبدیل شده است.

تهران، مشهد، اصفهان، کرج، تبریز، شیراز، اهواز و قم، طبق نتایج سرشماری سال ۱۳۹۰ به ترتیب پرجمعیت‌ترین شهرهای ایران و دارای جمعیت بالای یک میلیون نفر هستند و در رده‌های بعدی جمعیتی به ترتیب کرمانشاه، ارومیه، رشت، زاهدان، کرمان و اراک قرار دارند. اما در حال حاضر تهران، مشهد، اصفهان، کرج، تبریز، شیراز، اهواز، اراک و رشت کلانشهر محسوب می‌شوند.

و حالا رشت و اراک با جمعیتی در حدود ۵۰۰ هزار نفر با مصوبه دولت نهم و دهم کلانشهر شدند تا با تعلق گرفتن اعتبارات بیشتر راه توسعه را زودتر طی کنند. اعتباراتی که تنها در قانون تجمیع عوارض در کلان شهرها تعریف شده است.

با کلان شهر شدن اراک اما شورای شهر اراک از ۹ نفر به ۱۵ نفر افزایش یافت و شهر سنجان و کروهرود  نیز تحت لوای همین شورا رفتند. شورایی که اکنون ۱۵ نفره شدند و با انتخاب یک نفر از اعضای خود یعنی “محمد ابراهیم عباسی” اولین شهردار کلان شهر اراک را انتخاب کردند. شهردار کلان شهری که پیش از این توسط سرپرستی اداره می شد.

اراک همچنان کوتوله مانده است

شهردار کلان شهر اراک در حالی انتخاب شده است که همه چشمهای مردم اراک، سنجان و کرهرود به اجرای برنامه های کاربردی برای حل مسائل شهری آنها دوخته شده است. شهرهایی که کم مشکل ندارند و به خصوص در شهری مانند اراک و به خصوص پس از فاش شدن اختلاس در مجموعه شهرداری اراک حساسیت کار شهردار جدید را افزایش داده است.

هرچند که قدمت شهر اراک طولانی نیست اما بر خلاف شهرهای دیگر این شهر از ابتدا از سوی یوسف خان گرجی در ۲۰۰ سال گذشته با برنامه ساخته شد. اما به اذعان اشرف بهادری عضو شورای شهر سوم و چهارم با سوء مدیریتها و اقدامات غیرکارشناسی توسعه در حد دیگر مراکز استانهای دیگر نداشته و همچنان کوتوله مانده است.

شهر اراک تک هسته ای است به عبارتی تمام نیازهای شهر باید در مرکز شهر انجام شود و مردم اراک هرچند که تمایل نداشته باشند به رفت و آمد در مرکز شهر اما این نیازهای بزرگ و کوچک، آنها را وادار می کند به مرکز شهر اراک مراجعه کنند. مرکزی که طی دو سه سال گذشته با مجوزهای غیرقانونی تراکم، شلوغ تر از گذشته شده است.

از مشکلات مرکز که بگذریم به میدانهای بزرگ و کوچک و کج و معوج می رسیم، میدانهایی که با کارگذاشتن چند میله به میدان تبدیل شده اند البته میدانهایی که عمدتا گرد نیستند و اشکالی مانند ذوزنقه، هشت ضلعی و… پیدا کرده اند.

نمادهای میدانها نیز قابل توجه است. یا در میدانهای شهر اراک اصلا نمادی را نمی توان جستجو کرد یا اگر هم باشد به هنر و فرهنگ این مردم بی ارتباط است.

سرپرست میراث فرهنگی و گردشگری صنایع دستی استان مرکزی با بیان اینکه آثار قلمزنی یک هنرمند اراکی در موزه ژنو به عنوان هنر ایرانی اسلامی نگهداری می شود به خبرنگار مهر گفت: به عنوان مثال این اثر قلمزنی می تواند به عنوان یکی از نمادهای مردم استان مرکزی و شهر اراک باشد.

محسن رحمتی افزود: بسیاری از هنرهای دیگر در استان وجود دارد که می تواند در میدانهای شهر اراک از سوی هنرمندان صنایع دستی در شهر اراک اجرا شود.

توجه به مناطق حاشیه ای شهر اراک

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان با بیان اینکه شهردار کلان شهر اراک حالا به عنوان عضو شانزدهم شورا محسوب می شود به خبرنگار مهر گفت: شهرداری یک نهاد خدمت رسان و چشم دولت در نظام است که باید تمام تلاش و توان خود را برای کسب رضایت شهروندان در ارائه خدمات بردارد.

محمد حسن آصفری ضمن درخواست از شهردار جدید شهر اراک مبنی بر توجه به مناطق حاشیه ای شهر اراک خاطر نشان کرد: رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری از مهم ترین اهداف این مجموعه است که می بایست در این راه به صورت قانونی عمل کند و به مهم ترین هدف خود که همان امر مهم خدمت رسانی است، دست پیدا کند.

وی همچنین با اشاره به این که متاسفانه قانون پرداخت ارزش افزوده سهم آلایندگی کارخانجات در شهر اراک رعایت نمی شود و این شهر فقط از وجود آلودگی آلاینده ها رنج می برد، بیان داشت: امید است که این مهم توسط وزیر کشور، وزیر بهداشت و محیط زیست، شهرداری و شورای اسلامی شهر اراک به عنوان مطالبه مردم به طور جدی پیگیری شود.

آصفری ضمن درخواست از شهردار جدید شهر اراک مبنی بر ارائه خدمات به روستاهای اطراف شهر اراک و کارشناسی و جانمایی برای پروژه های عمرانی گفت: شهرداری به تنهایی نمی تواند با اعتبارات دولتی هزینه های خود را تامین کند و نیازمند حمایت و همکاری ادارات و کارخانجات در راستای درآمدزایی است.

ارائه خدمات به روستاهای اطراف شهر اراک

شهردار اراک نیز با بیان اینکه عملیات اجرایی هیچ یک از پروژهای تقاطع های غیرهمسطح درسطح شهر روبه اتمام نیست، اظهار داشت: به جز پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان فراهان که با پیشرفت ۹۰ درصدی روبرو است، عملیات اجرایی مابقی پروژه ها در حال حاضر پیشرفت خوبی نداشته اند.

محمد ابراهیم عباسی اتمام پروژه های عمرانی علی الخصوص تقاطع های غیرهمسطح سطح شهر را در اولویت کاری شهرداری قرار داد و گفت: کلان شهر فقط نقش یک پسوند را برای شهر اراک بازی می کند و این شهر از امتیازات کلان شهری محروم است.

وی یادآور شد: برای عمران و آبادانی کلان شهر اراک باید کارهای بسیاری را انجام دهیم، افزود: در سال ۹۲ تمام تمرکز شهرداری معطوف تقاطع های غیرهمسطح شده که خوشبختانه با توجه به پیشرفت فیزیکی این پروژه ها باید از این پس تلاش برای توسعه بخشهای دیگر شهری نیز مورد توجه قرار گیرد.

شهردار اراک با اشاره به اینکه تقاطع غیرهمسطح بلوار مهارت کشاورز به دلیل تامین امنیت شهروندان قابل بهره برداری نبوده، گفت: ۷۰ درصد عملیات اجرایی پروژه مذکور انجام و ۳۰ درصد آن باقی مانده که شهرداری با تصویب شورای اسلامی شهر اراک در نظر دارد تا برای ادامه عملیات اجرایی اقدام به بستن مسیر تردد پروژه مذکور نماید.

پروژهای تقاطع های غیرهمسطح درسطح شهر روبه اتمام نیست

محمد ابراهیم عباسی عدم پیشرفت پروژه های عمرانی سطح شهر را تغییرات مدیریتی در سطح استان و نگرانی پیمانکار عنوان کرد و افزود: نگرانی پیمانکار از تغییرات صورت گرفته مبنی بر ادامه عملیات اجرایی پروژه ها و دست یافتن به حق و حقوق قانونی خود باعث رکود در پیشرفت پروژه ها شده است.

کلان شهر اراک برای رسیدن به جایگاه واقعی خود نیازمند اجرای کارهای عمرانی و کار بسیار است. اقداماتی مثل باز شدن گره های ترافیکی در مرکز شهر، عریض و طویل شدن برخی خیابانها، رسیدگی به بافتهای فرسوده، سروسامان دادن به حمل و نقل عمومی که اکنون چهره شهر را زشت کرده است مشتی از خروارها مشکلی است که مردم انتظار رسیدگی به ان را از شهردار جدید اراک دارند.

اگر به شهر اراک سری بزنید در مرکز شهردر جایی که بازار سرپوشیده اراک قرار دارد با پله های یک در میان خاموش مواجهید. پله هایی که مردم هیچ گاه روشن بودن رفت و برگشت پله ها را به چشم ندیدند. اگر پله های رفت روشن باشند باید مطمین باشی پله های برگشت خاموش است و اگر با زحمت بالا بروی باز مطمین هستی به راحتی از پله ها پایین خواهی آمد به این دلیل که به تجربه می اموزی که هر دو پله همزمان با هم کار نمی کنند.

نظافت شهر و ترسیم چهره ای زیبا از شهر

استاندار مرکزی با بیان این که نظافت شهر و ترسیم چهره ای زیبا از شهر برای شهروندان و مهمانان شهر اولین رسالت شهرداران است افزود: شهرداری واحد عمران و آبادانی شهر است که با همه مردم سرو کار دارد و باید همه مردم را به یک چشم بنگرد و در برخورد و انجام کار مردم تفاوتی قائل نشود.

محمد حسین مقیمی تاکید کرد: اگر مردم احساس کنند در شهرداری تبعیضی وجود ندارد و بالا و پایین شهر برای مسئولین آن یکی است با آن شهردار همکاری خواهند کرد.

عضو شورای شهر با اشاره به مشکلات ترافیکی شهر اراک نیزبه خبرنگار مهر گفت: در میدان جهاد تنها شش نقطه حادثه خیز وجود دارد که ایجاد تصادف می کند.

مسعود آبایی افزود: ساکنین مردم شهدای صفری و کرهرود زمانی که می خواهند از میدان انقلاب بگذرند به علت نبود عابر پیاده و زیر گذرها و روگذرها و مشکلات مهندسی این منطقه از خیابان عبور می کنند و همچنین رد شدن از خیابانهای شهید شیرودی، جهاد و طالقانی و شریعتی نیز دل شیر می خواهد و مرد کهن.

مردم شهر اراک از حداقل ها محروم هستند. و حالا شهردار کلان شهر اراک  نه تنها کلید این شهر را با انبوهی از مشکلات به دست گرفته بلکه کلیددار مشکلات دو شهر کرهرود و سنجان هم شده است تا قفلهای چندین ساله را همگام با دولت تدبیر و امید باز کند. در این راه چقدر موفقیت به دست می اورد باید امیدوارانه منتظر ماند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.