افزایش ۳۰درصدی ذخیره آبی دریاچه تالاب میقان اراک طی بارندگی های اخیر

به گزارش مرکزی دیلی، «مهرداد حاج حسینی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: درحال حاضر ۴۰ درصد سطح ۱۲ هزار هکتاری دریاچه تالاب کویری میقان اراک آبگیری شده که این پدیده در پذیرش پرندگان مهاجر به این زیستگاه نقش محوری دارد.

وی اظهار کرد: بر اثر خشکسالی های شدید پنج سال اخیر در استان مرکزی وضعیت آبگیری تالاب کویری میقان به شدت دستخوش تغییر شده به طوریکه دوره خشکی این دریاچه فصلی از دو ماه به شش ماه در سال (اوایل اردیبهشت تا آبان ماه) گسترش یافته است.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: در سالهای اخیر ورود پساب فاضلاب شهر اراک به میزان ۷۰۰ لیتر در ثانیه به عنوان تنها منبع تغذیه آبی این دریاچه اثرگذاری موثر اکولوژیک داشته است .

حاج حسینی ادامه داد: هرساله بین ۱۰ تا ۱۵ هزار قطعه پرنده مهاجر در فصل پاییز به این تالاب کویری مهاجرت می کنند که برخی از گونه های شاخص آن مانند درنا تحت حفاظت بین المللی هستند.

وی اظهار کرد: با توجه به خشک شدن بسیاری از منابع آبی در استانها و شهرهای مجاور ، وجود ۱۰ درصد آبگیری دریاچه تالاب میقان ارزش زیستی بالایی را در روند مهاجرت پرندگان و بیتوته پاییزه آنان دارد که با رسیدن سطح آبگیری این دریاچه به ۴۰ درصد ، سفره غذایی پرندگان افزایش یافته و پیش بینی می شود امسال جمعیت بیشتری از درناها به این تالاب کوچ کنند.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی توضیح داد: درحال حاضر تعداد جمعیت پرندگان مهاجر در تالاب میقان بیش از ۱۰هزار قطعه برآورد شده که در بهمن ماه امسال سرشماری این پرندگان به صورت علمی انجام خواهد شد.

حاج حسینی خاطرنشان کرد: آبگیری سطح دریاچه در کاهش تبعات پدیده ریزگردهای محلی ناشی از همجواری تالاب میقان با اراک می کاهد و پیش بینی می شود در شش ماه آینده کیفیت هوای اراک از منظر شاخص ریزگرد بهبود یابد.

وی عنوان کرد: بر اساس تحقیقات کارشناسی منشاء ۷۰ درصد ریزگردهای موجود در هوای اراک در روزهای آلوده امسال محلی و از تالاب میقان اراک بوده و ۳۰ درصد گرد و غبارهای وارداتی بوده است.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: بر اساس توافق انجام شده اداره کل حفاظت محیط زیست با شرکت املاح مدنی سولفات سدیم، برداشت ماده معدنی توسط این شرکت از آبان تا اردیبهشت ماه ممنوع است و با بارندگی های انجام شده زیستگاهی امن و مناسب برای پرندگان مهاجر ایجاد شده است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی استان مرکزی در ۹۶ ساعت اخیر در شهرستان اراک ۳۲ و هفت دهم میلیمتر باران باریده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.