رجایی: رویکرد دولت «تدبیر و امید» روح امید را در جامعه تقویت کرده است

به گزارش مرکزی دیلی، «عباس رجایی» روز سه شنبه در آستانه یکصدمین روز فعالیتهای دولت در گفت وگو ای اختصاصی با ایرنا افزود: رویکرد برنامه های دولت در این مدت کوتاه، با پشتیبانی و ارزیابی مثبت لایه ها ،قشرها و بخشهای مختلف جامعه همراه شده و بایداز این فرصت به نحو شایسته در گره گشایی از مشکلات و شتاب بخشی به اصلاحات بهره برد.

وی اظهار کرد: یکی از نمودهای عینی موفقیت دولت دریکصد روز اخیر ورود عقلایی در حوزه سیاست خارجی و مذاکرات بوده که علاوه بر بهبود نگرشها و روابط ایران با کشورهای جهان در نگاه داخلی نیز چشمه امیدی را برای حل مشکلات و رونق امور در مردم باز کرده است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از محورهای اصلی راهبری کلان اجرایی کشور ، گزینش روش های هوشمندانه در مهار تورم و سامان اقتصادی است که گزارش آن هنوز از سوی دولت ارائه نشده و به نظر می رسد که رویکردها و جهت دهی برنامه ها صحیح هدفگذاری شده است.

رجایی در عین حال بیان کرد: رویکرد اصلاحی به امور اقتصادی به تنهایی کافی نیست و می طلبد که دولت با حساسیت و جدیت در اجرای کردن مفاد قانون برنامه و موضوعات تخصصی اهتمام ورزد و از همراهی مجلس و خرد جمعی در حل مشکلات بیشتر بهره ببرد.

وی اظهار کرد: یکی از اشکالات کلان کنونی کشور باب شدن پدیده «قانون گریزی» است و برای اصلاح این نقیصه از دولت اعتدال انتظار می رود که در مبارزه با فساد و برخورد با خاطیان جدی باشد تا قوام کشور بالا رفته و امکان بهره گیری حداکثری از ظرفیت ها و اندیشه های بارور مهیا شود.

رییس کمییسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در ارزیابی روزشمار اقدامات دولت، کند شدن روند افزایش قیمتها، تثبیت نرخ ارز و برخورد با برخی از مصوبات غیرقانونی دولت قبل برجسته است اما این سیاستها هنوز بصورت محسوس خود را در شریان اقتصادی خانوارها و روند تولید برروز نیافته و نظم و انضباط کامل اقتصادی هنوز حاکم نیست.

رجایی اظهار کرد: نوسانات قیمت برخی از اقلام اولیه زندگی روزمره مردم ز برطرف نشده اما درمدت کوتاه یکصد روزه نمی توان انتظار موفقیت صددرصدی در این حوزه پیچیده را داشت و باید تمامی توان کارشناسی و امکانات بخشهای مختلف به یاری دولت بشتابد و برنامه سرعت بیشتری بگیرد.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه در قانون بودجه اصلاحات تغییر قیمتها درهدفمند کردن یارانه ها ۳۸ درصد تعیین شده انتظار می رود که دولت اهتمام بیشتری را در عملیاتی کردن این تکلیف قانونی داشته باشد و بصورت شفاف با ارائه برنامه های کاربردی پای در میدان بگذارد.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از انتظارات به حق از دولت در مقطع کنونی این است که درساختار گمرک و ترخیص کالا و همچنین سیاستهای ارزی کارگشایی های عملی داشته باشد و با روشهای مبتکرانه طرح های عمرانی کشور را هرچه سریعتر از رکود خارج کند.

رجایی بیان کرد: ارزیابی عادلانه و کارشناسانه از اقدامات و عملکرد دولت حداقل به شش ماه زمان نیاز دارد اما در برنامه یکصد روزه دولت ، قرار گرفتن امور اساسی بر ریل برنامه محوری اتفاق مبارکی است.

وی عنوان کرد: رعایت تکالیف قانونی از سوی دولت در مدت فعالیت آن حرکتی شایسته است و از مظاهر آن می توان به معرفی به موقع اعضای کابینه و وزرا و قول مساعد تسلیم اسناد بودجه سال آتی به مجلس شورای اسلامی تا ۱۵ آذرماه اشاره کرد.

رجایی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که دولت باید بیشتر بدان توجه کند استفاده از نظرگاه مشورتی مجلس در عزل و نصب های مدیران کلان و استانی و پرهیز از افراط و تفریط و تندروی سیاسی در حوزه انتصابات است.

وی یادآور شد: حوزه فرهنگ به عنوان کانون حرکتهای توسعه متوازن، جایگاه و وزن بالایی دارد و می طلبد برنامه های هوشمندانه ، کاربردی و زیربنایی در این حوزه به سرعت توسط دولت هدفگذاری و اجرا شود.

نماینده مردم اراک ، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه یکی از تکالیف مهم دولت اعتدال جمع بندی و تدوین پیش نویس برنامه ششم توسعه کشور است، انتظار می رود که طراحی امور در این حوزه با تیزهوشی، تخصص و کارشناسی ریزبینانه همراه باشد و مبانی دقیق و عملیاتی منطبق با نیازهای کشور به مجلس عرضه شود.

وی بیان کرد: یکی از نیازهای مهم و اساسی، جراحی روند بیمار بودجه است که باید به ابتکار دولت محقق شود چرا که هم اینک بخش کمی از بودجه های مصوب عملیاتی می شود و انحراف در این حوزه بالا است.

رجایی افزود: تامین رقم حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه مورد نیاز برای طرحهای نیمه تمام کشور به تنهایی از عهده دولت برنمی آید و نیاز است که روشهای خلاقانه دراستفاده از ظرفیتهای مردمی و بخش خصوصی برای پیشبرد اهداف این بخش دیده شود.

وی توضیح داد: روند خصوصی سازی در کشور نیز نیازمند اصلاحات گسترده است و دولت باید با برنامه های کارآمد پیوندهای ضد تولید و اشتغال را در این مقوله شناسایی و حذف کند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.