لزوم شناخت تفاوت‌های نقد و تخریب در مطبوعات

به گزارش مرکزی دیلی، مجید طبیب زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه فرهنگ ما هنوز به نقد عادت نکرده گفت: در روح جمعی مردم هنوز علاقه ای برای نقد و نقدپذیری شکل پیدا نکرده است. اصولاکلمه نقد با عملکرد دولت پیوند خورده است اما نقد معنای وسیع تری دارد و در حوزه های اجتماعی و فرهنگی می تواند شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه عدم نقدپذیری را در فرهنگ ایران باید جستجو کرد گفت: در ایران در قرنهای ۳ ، ۴ و ۵ هجری گفتگو و فضای باز نقادی رشد بی سابقه ای داشت اما با حمله مغولها به ایران مردم به دلیل ترس از گفتن برخی نواقص و نقدها اجتناب کردند و این رویه معمول مردم شد.

طبیب زاده با بیان اینکه حتی مطبوعات هم تحمل نقد را ندارند خاطرنشان کرد: در گذشته ای که داشتیم مردم تحمل نقد را داشتند و در بین دانشمندان و باسوادان نیز نقد جایگاه پذیرفته تری داشت و فضای گفتمان و دیالوگ در قشر متفکر جامعه وجود داشت اما این روند را در قرن های اخیر کمتر شاهد هستیم.

نقدها تبدیل به جنجال می شود

وی ادامه داد: به تبع آن در مطبوعات نیز حتی اگر نقد منصانه ای هم اتفاق بیفتد به دلیل این عدم تحمل پذیری ها و نداشتن فضای گفتمان که به فرهنگ ما رسوخ پیدا کرده این نقدها تبدیل به جنجال می شود.

دبیر سیاسی حزب موتلفه در استان مرکزی با تاکید بر خارج شدن برخی مطبوعات از دایره انصاف در نقد مطبوعاتی گفت: برخی مطبوعات نیز به این صرافت افتادند که می شود به جای نقد برای اصلاح امور، از آن برای مواردی چون اخاذی استفاده کنند.

وی با اشاره به نقد تخریبی گفت: برخی آدمها به دلیل ناآگاه بودن و تندرو بودن و نداشتن تحمل آرای مخالف به دیگران حمله می کنند و در کلام و متن سوگیری دارند.

باید قضاو تهای ذهنی و جهت گیری های شخصی را  در نقد کنار بگذاریم

طبیب زاده با بیان اینکه عموما در مطبوعات نقدها غیرمنصفانه است گفت: در نقد باید قضاوتهای ذهنی و جهت گیریهای شخصی را کنار بگذاریم تا بتوانیم نقد منصافانه انجام دهیم.

وی ادامه داد: در گام اول باید توسط دولت و نهادهای حاکمیتی و امنیتی هزینه نقد منصافانه به صفر برسد و نقد امتیاز مثبت برای منتقد محسوب شود و همچنین نهادهای حاکمیتی در برابر شبه نقد و نقد تخریبی مقاومت کنند و برای این شیوه به ظاهر نقد و در باطن تخریب مجازات های لازم اعمال کنند و از آن هم عدول نکنند.

طبیب زاده اظهارداشت: یک منتقد باید قدرت و تخصص علمی را برای نقد داشته باشد و مسلط بودن و آشنا بودن با آن حوزه از ملزومات نقد منصفانه است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.