مسکن مهر نیازمند مهرورزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا، تهیه مسکن همواره به عنوان یکی از نیازهای اساسی در جامعه مطرح بوده که این امر از بحث برانگیزترین برنامه های دولت نهم و دهم بود.

در حالیکه بیش از شش سال از آغاز اجرای این طرح می گذرد، کارشناسان و فعالان حوزه های اقتصادی بویژه حوزه مسکن نظرات متعددی درخصوص این طرح ارائه کرده اند، این نظرات گرچه در برگیرنده نکات متفاوت بوده و اشکالهایی به نحوه اجرای طرح وارد دانسته اند اما نسبت به ماهیت طرح مسکن مهر و اهمیت ان اتفاق نظر دارند.

اینکه مسکن طی دو دهه گذشته مهمترین چالش جامعه ما بوده، حقیقتی انکارناپذیر است و طرح خانه دار شدن عموم خانوارهای جامعه بویژه اقشار ضعیف و کم درآمد، اصلی مهم ، قابل توجه و نیازی فراگیر درتمام نقاط کشور است.

دولت پیشین در پاسخگویی به این نیاز، طرح مسکن مهر را مطرح کرد و در این راستا متعهد شد سالانه یک و نیم میلیون واحد مسکونی در کشور بسازد،از طرفی دولتمردان نهم و دهم بر این باورند که توانسته اند به مدد پروژه مسکن مهر، قیمت افسار گسیخته مسکن را مهار کنند.

براساس مرکز آمار ایران، در سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در تهران ۴۵۹ درصد افزایش یافته درحالی که طبق نظر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، میزان عرضه مسکن به مراتب بیشتر از تقاضا بوده و قیمت مسکن در ایران در مدت یاد شده نزدیک به پنج برابر شده است.

هیات وزیران در دولتهای نهم و دهم با شگرد اعطای وام های بلند مدت و افزایش سقف وام مسکن تا مرز ۳۰ میلیون تومان، سعی کرد تا اقشار کم درآمد جامعه را خانه دار کند که این امر به دلیل تورم رو به رشد قیمت ها موجب بالارفتن قیمت مواد اولیه ساخت مسکن و در نتیجه افزایش قیمت نهایی مسکن شد.

با روند افزایش بهای مواد اولیه و تورم در کشور، پروژه های مسکن مهر به دلیل عدم تعهد پیمانکاران و افزایش مدت زمان تحویل با چالش هایی جدی مواجه شد .

از سوی دیگر متقاضیان ثبت نام کننده در برخی طرحهای مسکن مهر نیز به دلیل نبود زیر ساختهای اصلی زندگی و به طول انجامیدن واگذاری ها از ادامه دریافت این واحدها انصراف داده و خواهان بازگرداندن ودیعه های خود شدند.

نکته قابل توجه در واحدهای واگذار شده مسکن مهر، شتاب زدگی در ایجاد محوطه سازیها به دلیل تعجیل نسبت به تحویل واحدها به مالکان است و نکته دیگر بهره مند نبودن بیشتر پروژه ها از امکانات لازم خدماتی است.

مسکن مهر در استان مرکزی شرایطی مشابه وضعیت عمومی مسکن در کشور دارد و بر اساس بررسی ها، نیمی از مجموع پروژه های مسکن مهر در این استان هنوز در اختیار متقاضیان قرار نگرفته است.

مشکلاتی چون نبود زیرساختهای خدماتی نظیر انشعابات آب وبرق و گاز،عدم صدور پروانه های پایان کار شهرداریها، صادر نشدن مفاصا حساب پروژه های مسکن مهر ازسوی دارایی و تامین اجتماعی و تاخیر پرداخت تسهیلات ازسوی شبکه بانکی مهمترین چالش های بخش مسکن مهر در استان مرکزی است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی معتقد است که فلسفه شکل گیری مسکن مهر، تحولی بزرگ در عرصه خانه دار شدن عموم مردم بود اما واکاوای و بررسی در نحوه اجرای این طرح نیازمند بازنگری جدی است.

ˈغلامرضا خرمی ˈ افزود: از ابتدای واگذاری های مسکن مهر شهری، تاکنون ۲۰ هزار واحد مسکونی در این استان به متقاضیان واگذار شده است.

وی اظهار کرد: سهم استان مرکزی از واگذاری مسکن مهر در کشور حدود ۴۱ هزار واحد است که ۲۱ هزار واحد دیگر نیز طی دوسال آینده واگذار می شود.

او ادامه داد: ۱۰ هزار واحد مسکن مهر تا پایان سال جاری و ۱۱ هزار واحد باقی مانده نیز سال آینده به متقاضیان واجد شرایط واگذار خواهد شد.

خرمی اضافه کرد: میانگین متراژ واحدهای تحویلی ۷۵ مترمربع است که بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون ریال تسهیلات دولتی به آنها تعلق گرفته و ۲۳۴ تعاونی در ساخت مسکن مهر در استان مرکزی مشارکت دارند.

خرّمی در تشریح مسکن مهر در استان گفت: پروژه های مسکن مهر در چهار قالب بافت فرسوده، شهرهای جدید، شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و شهرهای بالای ۲۵ هزارنفر جمعیت درحال اجراست و از مجموع ۲۴۰۰۰ واحدی که به شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر در (اراک، ساوه، خمین، محلات، دلیجان و مهاجران) اختصاص یافته، تاکنون حدود ۱۳ هزارو ۲۰۰ واحد تحویل شده و حدود ۱۰ هزار واحد نیز تاپایان امسال و اوایل سال ۱۳۹۳ تکمیل و تحویل متقاضیان خواهد شد.

استاندار استان مرکزی نیز گفت : وضعیت پروژه های مسکن استان باید زودتر تعیین تکلیف و موانع پیش روی احداث و تکمیل این واحدها برطرف شود.

ˈمحمدحسین مقیمیˈ بیان کرد: دستگاههای خدمت رسان مثل آب و فاضلاب، برق و گاز نیز باید با کارشناسی های لازم در نشستهای تخصصی نسبت به رفع مشکلات موجود در واگذاری انشعابات در پروژه های مسکن تلاش کنند.

وی درخصوص آیین نامه های اجرایی دولت در بخش های مختلف گفت: تعدادی از پروژه های مسکن در استان با مشکلاتی مواجه است که با بررسی های انجام شده در کارگروههای تخصصی نسبت به رفع آن اقدام می شود.

مقیمی اشاره کرد: تعرفه تامین بیمه اجتماعی برای هر مترمربع مسکن مهر از فروردین ماه ۸۸ در پروژه های تفاهم نامه سه جانبه با سازندگان، تعاونی ها و پیمانکاران فرعی طرف قرارداد به میزان پنج هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شده و برای یک بار اخذ می شود.

استاندار مرکزی بیان کرد: رفع مشکلات خدماتی پروژه های مسکن از نظر تامین آب، برق، گاز، فاضلاب، صدور پایان کار شهرداری ها در دستور کار جدی شورای مسکن استان است.

مدیر عامل شهر جدید امیرکبیر اراک نیز گفت: در اولین مرحله اجرای طرح مسکن ویلایی در این شهر بالغ بر سه هزار و ۲۰۰ نفر ثبت نام کردند و از این تعداد دو هزار و ۵۰۰ نفر واجد شرایط شناخته شده اند.

وی ادامه داد: پس از بررسی صلاحیتها و احراز شرایط متقاضیان دریافت مسکن، تعدادی از آنان انصراف دادند که اینک در مجموع حدود یک هزار و ۸۰۰ متقاضی داریم.

او بیان کرد: هر یک از متقاضیان در مرحله اول ثبت نام ۲۵ میلیون ریال واریز کرده اند که با توجه به برخی محدودیت ها از یک هزار و ۱۰۰متقاضی در مرحله دوم یکصد و پنج میلیون ریال دیگر دریافت شده است.

عزیزی بیان کرد: ۶۰۰ عضو باقی مانده ثبت نام شده نیز تا تعیین تکلیف نهایی باید در انتظار پرداخت ودیعه دوم باشند.

مدیر عامل شهر جدید امیرکبیر اراک اظهار کرد: اکنون مهمترین مشکل این شهر نبود تعهد لازم توسط دستگاههای خدمات رسان مثل آب و فاضلاب، شرکت گاز و برق است که در صورت تحقق این زیر ساختها شهر امیرکبیر بزودی شاهد اسکان متقاضیان خواهد بود.

اکنون با گذشت بیش از چهار ماه از پایان دولت دهم ، متقاضیان مسکن مهر همچنان در پیچ و تاب واگذاری واحدهای ثبت نام شده هستند و با نیم نگاهی به سیاستهای دولت تدیبر و امید در بخش مسکن ، روزگار می گذرانند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.