لزوم ساماندهی عرضه شیر و فرآورده های لبنی سنتی در استان

به گزارش مرکزی دیلی، دکتر «سید سعید حسینی» روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: شیر و فرآورده های لبنی یکی از غذاهای اصلی در سبد تغذیه خانوار است و حساسیت بر سلامت محصولات عرضه شده از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی اظهار کرد: مراحل نظارتی و تایید سلامت و امنیت غذایی فراورده های لبنی پیش از ورود به چرخه صنایع لبنی بر عهده دامپزشکی است و در این حوزه برای تکمیل نظارت ها همکاری بهداشت و اداره استاندارد نیز ضروری است.
مدیر کل شبکه دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: شیر خام به دلیل داشتن بار میکروبی در شرایط نامناسب بشدت آسیب پذیر است و به همین لحاظ استفاده فراورده های لبنی سنتی ممکن است سلامت مردم مورد تهدید قرار دهد می طلبد که برای بسته بندی مناسب و شرایط نظارتی خاص ریسک بالای خطرات این حوزه به حداقل برسد.
دکتر حسینی ادامه داد:مردم عادت دارند فراورده لبنی را بصورت سنتی استفاده کنند و تغییر ذائقه خریداران برای مصرف محصولات تولیدی بهداشتی در صنایع لبنی نیاز به فرهنگ سازی و تعدیل قیمت فراورده ها دارد.
وی بیان کرد: در ماههای اخیر طرح بسته بندی و ساماندهی صنایع لبنی خام در دامپزشکی کشور مطرح شده و قرار است در قالب این طرح شیر خام را بار میکروبی ۱۰۰ هزار تا ۲۰۰ هزار از گاوداری های صنعتی خریداری و با بسته بندی مناسب به عنوان جایگزین شیر فله در مغازه های به فروش برسد.
مدیر کل شبکه دامپزشکی استان مرکزی خاطر نشان کرد: اگرچه اجرای این طرح هنوز نهایی نشده اما در صورت عملیاتی شدن همکاری تنگاتنگ سایر دستگاه های متولی را می طلبد.
دکتر حسینی اضافه کرد: بنا به اعلام مرکز بهداشت استان مرکزی یکی از مشکلات جدی مردم درحال حاضر فقر برخی از زیرمغذی های مهم است که می توان از طریق کارگروه سلامت طرح غنی سازی فرآورده های لبنی محصولات کارخانه ها را با ریزمغذی دنبال کرد.
وی یادآور شد: تغییر دیدگاه سنتی مردم و تقویت گرایش آنان به مصرف محصولات بهداشتی صنایع لبنی نیاز به همکاری تنگاتنگ رسانه ها و نهادهای آموزشی در اطلاع رسانی و آگاهی مردم دارد.
سالانه ۳۲۰ هزار تن شیر خام در این استان مرکزی تولید می شود که ۲۰۰ هزار تن آن در داخل استان مصرف و مابقی به سایر استان ها ارسال می شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.