حاشيه اي بر اولين ملاقات مردمي استاندار دولت اعتدال دراستان مركزي

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا ، در اين ملاقات مردمي موضوعات مختلفي نظير درخواست تسهيلات بانكي براي امور اقتصادي، صنعتي و گردشگري، درخواست افزايش سهم اب براي فعاليت كشاورزي، پيگيري مسكن مهر ورزشكاران معلول، تقاضاي ايجادسالن چند منظوره ورزشي و مشكلات معيشتي و رفاهي مطرح شد.
يكي از موضوعات شاخص در اين ملاقات مردمي شكايات به دليل تضييع حقوق درپروژه هاي عمراني شهري و راهسازي بود كه از سالهاي قبل بلاتكليف مانده بود.
استاندار استان مركزي با تاكيد بر بررسي دقيق مشكلات شاكيان خواستار دقت بيشتر مسوولان درانجام تكاليف محوله شد و گفت: رفتار عادلانه همراه با رضايتمندي عمومي از برنامه ها ، سياستهاي دولت يازدهم است و هنر دولتمردان يازدهم اين است كه گفتمان اعتدال را در جامعه نهادينه كند و بذر اميدواري و همگرايي را در دل مردم بارور كنند.
محمد حسين مقيمي اضافه كرد: مديران دولت يازدهم بايد در سايه تجارب پيشينيان و ابتكار عمل به خدمت رساني صادقانه سرعت بخشند و فضاي استان را به عرصه اي براي رفابت توليد و سرمايه گذاري و اشتغالزايي تبديل كنند.
يكي از موضوعات برجسته در درخواست هاي مردمي اين ملاقات بر مديريت منابع آبي استوار بود كه درقالب درخواست براي ايجاد چاه هاي كشاورزي و تخصيص آب بيشتر براي فعاليت طيور مطرح شد.
استاندار استان مركزي گفت: موضوع آب يكي از مباحث استراتژي و مهم است و با توجه به خشكسالي هاي اخير و افت سفره هاي آب زيرزميني مديريت اين حوزه در تخصيص و اولويت واگذاري آن اهميت خاص دارد.
مقيمي افزود: در حوزه مجوز چاه هاي كشاورزي ملاك عمل قانون است و مديران بايد با بهينه كردن مصرف آب و استفاده از روش هاي آبياري نوين و الگوهاي كشت به جاي محجوزهاي بي ضابطه در اين عرصه وارد شوند.
وي تاكيد كرد: كشاورزي يكي از بخش هاي محوري و پايه در تامين غذا است و وزن و شان آن بايد با برنامه هاي كارآمد و مبتي بر پژوهش و دانايي دنبال شود.
از ديگر موضوعاتي كه در اين ملاقات مردمي خودنمايي مي كرد برخي از تصميمات دستگاهها بود كه در چرخه صدور مجوزهاي صنعتي و كشاورزي با ناهماهنگي و مغايرت قانوني همراه بود و بهره بردار را با مشكلاتي مواجه مي كرد كه در اين راستا نيز استاندار استان مركزي خواستار جامع نگري مديران به مسايل و پرهيز از وظايف جزيره اي شد.
يكي ديگر از درخواست هاي مطرح شده در اين ملاقات مردمي مربوط به مساعدت مسئولان در بهبود خدمات جانبي مجتمع هاي گردشگري و رفاهي بود.
استاندار استان مركزي در اين خصوص گفت: مجموعه هاي تفريحي و رفاهي و خدمات بين راهي در استان مركزي ضعيف است و مي طلبد در برنامه مشخص با بسيج امكانات و تشويق سرمايه گذاران بخش خصوصي خدماتي در شان مردم ايجاد شود.
مقيمي بيان كرد: سرمايه گذاران اين حوزه بازوهاي دولت در خدمات رساني به مردم هستند و بايد با تقويت اين بخش ها بستر نشاط و عزتمندي مردم تقويت شود.
نخستين ملاقات مردمي استاندار دولت اعتدال در استان مركزي بيش از سه ساعت به طول انجاميد و شيوه برخورد با مشكلات بگونه اي بود كه راهكارهاي عملياتي و نظارتي براي رفع آن نيز ارائه شد.
به گفته كارشناسان و دست اندر كاران امور اطلاع رساني ،اينگونه نشست ها فرصتي مغتنم است تا مشكلات لاينحل مردم مطرح شود و مورد بررسي و بازبيني قرار گيرد.
از طرفي جمع بندي و تحليل محتواي مطالب مطرح شده در اين ملاقاتها مي تواند در آسيب شناسي نظام اداري نقشي مهم و سازنده داشته باشد زيرا بسياري از مشكلات مردم ناشي از آسيبهاي و نواقص موجود در نظام اداري ، ديوانسالاري و درمواردي ضعف مديريت در دستگاهها اجرايي است .
اين ملاقات ها از نگاه ديگر موقعيتي ويژه براي ارزيابي و محك كار مديران و بدنه اجرايي استان مركزي نيز محسوب مي شود.
استمرار اين نشست ها علاوه بر اينكه پلي مطمئن بين مردم و مسوولان اجرايي است مي تواند در احصا و برجسته سازي مشكلات كلان مردمي الگوسازي كند و منشا صدور مقررات و راهكارهاي گره گشا از سوي مديران ارشد استاني در اين معضلات باشد.
اطلاع بموقع از برخي انحرافات احتمالي اجرايي در دواير دولتي و بهره گيري از پيشنهادات سازنده مردم از ديگر مزاياي اين نشست ها است.
ايجاد هماهنگي بين دستگاهها ،افزايش همكاريهاي درون بخشي ،سرعت در تصميم گيري و در مجموع شناساسي مهمترين چالشها،آسيبها ، انحرافا ت اداري از جمله مواردي است كه در سايه ملاقاتهاي مردمي مديريت عالي استان محقق مي شود و به افزايش رضايت مندي جامعه كمك مي كند.
استاندار استان مركزي در بدو فعاليت خود در نخستين نشست شوراي اداري استان اعلام كرد كه ملاقات هاي مردمي بايد بخشي از برنامه هاي هفتگي مديران دستگاه هاي اجرايي باشد و مجموعه مديران ارشد استاني نيز از اين پس با استفاده از ظرفيت هاي ريش سفيدي محله ها و با شركت در نمازهاي جماعت مساجد پاي درد و دل مردم حاضر شوند.
گرچه اين اقدام گامي مهم در شناسايي و حل مشكلات مردم محسوب مي شود اما بسياري از كارشناسان و مردم معتقدند به موازات اين اقدام ،بحث تكريم ارباب رجوع بايد جدي گرفته شود واز حالت شعاري خارج گردد .
بي ترديد نصب آب سرد كن ، خط كشي با تعبيه چند صندلي به معناي تكريم ارباب رجوع نيست بلكه
تلاش براي حل مشكلات مردم و رضايت مندي آنان به عنوان ملاك جدي كارامدي مديران بايد مدنظر قرار گيرد و نظرسنجيهاي مداومي در اين زمينه انجام گيرد.
از طرفي،ضرورت افزايش اگاهيهاي عموم مردم نسبت به حقوق شهروندي از مواردي است كه به رفع مشكلات جامعه كمك كرده و از گرفتار شدن افراد در پيچ و خمهاي اداري جلوگيري مي كند .
در اين زمينه بهره وري از قابليتهاي رسانه ها و مطبوعات به عنوان حلقه ارتباط بين مردم و مسئولان
تاثيري بسزا خواهد داشت كه تحقق اين امر نياز مند برنامه ريزي و همكاري دو سويه است .

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.