سنگ محلات در انتظار تحول

به گزارش مرکززی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، این روزها استان مرکزی در حال و هوای برگزاری نمایشگاه بین المللی سنگ قرار دارد و بازار سنگ در استان داغ شده است.

ششمین نمایشگاه بین المللی سنگ، معدن و صنایع وابسته در نیمور شهرستان محلات، با هدف جذب سرمایه گذار، عقد قراردادهای داخلی و خارجی و استفاده از ظرفیت های معدنی محلات و نیمور برگزار شد که در آن نمایندگانی از کشورهای ایتالیا، چین، آلمان، ترکیه، فرانسه و کره جنوبی حضور دارند.

حسین سروش مدیر اجرایی نمایشگاه بین المللی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: ششمین نمایشگاه بین المللی سنگ محلات با رویکرد مبتنی بر فنون تخصصی و پیشرفته در فراوری و استخراج معدنی و استفاده بهینه از ضایعات معدن در سایر بخشها و با هدف معرفی اهمیت سنگ محلات در بازارهای جهانی در فضایی به وسعت ۱۰ هزار متر مربع در قالب ۱۵۶ غرفه دایر شده است.

برگزاری این نمایشگاه دلیلی شد برای واکاوی چند و چون سنگ محلات.

 

سنگ های درخشانی که مکدر می شوند

استان مرکزی استانی ست که به دلیل موقعیت خاص و ارزشمند جغرافیایی محل عبور معادن مختلفی است که سنگ نمونه ای از آن است که این روزها روزگار خوشش مکدر می شود و سودی که می تواند به جیب فرزندان این آب و خاک برود را از آنان دریغ کرده است.

عبدالهی از تولیدکنندگان سنگ محلات، با بیان اینکه، سنگ در محلات دارای سابقه ای بیش از ۵۰ سال دارد و بهترین سنگ ها از معادن محلات و نیمور تولید می شود افزود: مقاومت بالا ، برش و صیقـل پذیری ایده ال و زیبایی از دیژگی های سنگ این منطقه است.

در کنار این ویژگی ها، ارزانی قیمت در مقایسه با سایر سنگ ها و شرایط مناسب استخـراج ، از مزایای صنعت سنگ محلات است که حدود دو هزار نفر را به کار مشغول کرده است که البته استفاده ارزش و اقتصادی از سنگ محلات به آن اندازه که باید باشد نیست و این امر از نظر کارشناسان دلایل مختلفی دارد.

مدرن نبودن روش برداشت و تولید،و از دیگر سوی استفاده  نکردن از فارغ‌التحصیلان بخش معدن و روش برداشت سنتی چالش های این بخش است.

بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ تن ذخائر معدنی استان مرکزی / یک سوم ذخائر سنگ تزئینی و ساختمانی

ذخایر معادن استان مرکزی به بیش از  یک میلیارد و ۲۰۰ تن می رسد که به گفته محمد مهدی حسنی معاون امور معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیش از ۱۰۰ معدن سنگ و ۲۰۰ واحد سنگبری در استان و عمدتا در محلات و نیور فعال شده است.

از میان معادن استان می توان به معادن سنگ آهن در شمس آباد اراک ، معادن سرب ، روی ، منگنز ، بارتیتین ، سنگ تراورتن ، گچ و سنگ نمک به عنوان معادن شاخص اشاره کرد و البته معادن سنگ ساختمانی و تراورتن حسابی جدا در میان معادن دارند و یک سوم آن به میزان بیش از  ۳۵ میلیون تن، را شامل می شود که همچنان در اطراف محلات و نیمور قرار دارند.

محلات رتبه اول پراکندگی معدنی/ فعالیت ۸۲ معدن سنگ تراورتن در استان

شهرستان محلات در خصوص پراکندگی اکتشافات مواد معدنی رتبه نخست را در استان مرکزی دارد و شهرستان های ساوه و زرندیه در جایگاه دوم قرار دارند که معاون امور معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ۲۰ درصد سنگ تراورتن کشور دراین استان تولید می شود افزود: اکنون ۸۲ معدن سنگ تراورتن با ظرفیت تولید دو میلیون و ۳۳۹ هزار و ۶۰۰ تن در سال در استان مرکزی و به ویژه در شهرستان محلات فعال است که با ۳۹۵هزار و ۹۷۹میلیون ریال سرمایه گذاری زمینه اشتغال یک هزار و ۴۳ نفر را فراهم کرده است.

حسنی با اشاره به اینکه، ظرفیت بهره برداری تراروتن در این استان در سال آینده بیش از سه میلیون تن در سال خواهد رسید اضافه کرد: با توجه به مزیت های کلان، سنگ ساختمانی استان مرکزی، نمایشگاه بین المللی سنگ، معدن و صنایع وابسته در این شهرستان برگزار شد که تلاش می کند ظرفیت های استان را برای سرمایه گذاران و مردم معرفی کند.

کم توجهی به فرآوری سنگ مشکل اول

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی کیفیت سنگ‌های ایرانی را بالاتر از  نمونه‌های خارجی آن دانست و افزود: سنگ محلات در بازارهای جهانی از ارزش بالایی برخوردار است که متاسفانه به علت کم‌توجهی به فرآوری سنگ‌های معدن محلات، عایدات از این منبع، نصیب دیگران می‌شود.

علیرضا زواشی گفت: تولیدات شاخص معدنی استان مرکزی مانند سولفات سدیم، سرب و روی پس از فرآوری صادر می‌شود، اما حلقه گمشده در بخش تولیدات معدنی در استان مرکزی کمبود یا نبود صنایع فرآوری است که به ناچار بخش عمده تولیدات یا صادر نمی‌شود یا به‌صورت خام صادر می‌شود که ارزش افزوده چندانی به‌دست نمی‌آید.

صادرات چند درصدی سنگ / مهمترین راهکار افزایش تولید

وی با بیان اینکه، صادرات سنگ با توجه به میزان ذخائر آن کم است گفت: تنها سه درصد سنگ‌های تزئینی استان مرکزی به وزن حدود ۷۰ تن به خارج از کشور صادر می‌شوند که این میزان بسیار کم است و باید افزایش یابد.

حسنی مهم‌ترین راهکارهای افزایش صادرات سنگ را افزایش تولید دانست و افزود: و این امر محقق نمی‌شود مگر با سرمایه‌گذاری بیشتر و کامل شدن چرخه تولید که همان، صنایع تبدیلی و فرآوری است.

توسعه ماشین آلات معدنی نیاز دیگر

احمد غلامی رئیس سازمان نظام مهندسی معادن استان نیز با بیان اینکه بزرگترین معادن سنگ کشور به خصوص سنگ با ارزش تراورتن در استان مرکزی و شهرستان محلات قرار دارد افزود: توسعه تولیدات و جلوگیری از خام فروشی سنگ ها، نیازمند توسعه ماشین آلات معدنی است.

وی با شاره به اینکه درصد معادنی که با ابزارآلات جدید و مدرن کار می کنند کم است گفت: در کنار خام فروشی، قطعات زیادی از سنگ ها در کنار فرآوری پرت شده و درو ریخته می شود که ضروری است با توسعه ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز از هدرروی سنگ ها جلوگیری کرد.

مراکز جهانی مبادله سنگ محلات باید ایجاد شود / لزوم استفاده از روش های نوین بهره برداری

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکهب اید مراکز جهانی تجارت و مبادله سنگ محلات ایجاد شود گفت: دیگر وقت آن رسیده است که نگاه جدی ای به سنگ محلات و توسعه تولید وصادرات آن صورت گیرد.

 

حجت الاسلام علیرضا سلیمی افزود: زمینه صادرات سنگ محلات به کشورهای منطقه، حاشیه خلیج فارس و حتی اروپا وجود دارد و در این زمینه باید تلاش ها مضاعف شود.

وی توسعه تکنولوژی تولید را نیز از نیازهای سنگ محلات دانست و گفت: استفاده از روش نوین استخراج و سنگبری در معاون سنگ گام نخست تولید بهینه و تهیه محصول مرغوب برای صادرات است.

حال برگزاری نمایشگاه سنگ محلات فرصتی است برای بررسی مشکلات و تدوین راهکارهای کارشناسی شده است تا تولید و صادرات سنگ محلات را متحول کند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.