دو عامل اصلی تشدید آلودگی هوای اراک چیست؟

به گزار ش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا، علی اکبر شعبانی فرد روز یکشنبه در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک افزود: خشکسالی های پیاپی در پنج سال اخیر در استان مرکزی موجب افت سفره های زیرزمینی ، از بین رفتن رطوبت خاک و افزایش فرسایش خاک شده که این معضل در شهر اراک بشکلی حاد مشاهده می شود.
وی اظهار کرد: یکی از پدیده های محلی در شهرستان اراک وقوع گردبادها است و به رغم تلاش های زیاد در بوته کاری و مارچ پاشی حجم بزرگی از ریزگردها را به فضای شهری اراک منتقل می کند.
وی اظهار کرد: گزارش های رسمی از مناطق مختلف استان حاکی از این است که میزان فرسایش بادی در هر هکتار خاک استان در سال ۱۵ تن است و این پدیده مخرب در تالاب کویری میقان به ۱۰۰ تن فرسایش بادی درهر هکتار از اراضی در سال می رسد و این درشرایطی است که خشکسالی بر عرصه های کشور همسایه نیز تاثیر شدیدتری داشته و با کوچکترین باد حجم وسیعی از ریزگرد به سمت کشور ما سرازیر می شود.
شعبانی فرد توضیح داد: یکی از راهکارهایی که برای جبران کم ابی دشت اراک و مهار ریزگردها در دست انجام است تعیین سهمیه و هدایت پساب های فاضلاب به میزان ۱۵۰ لیتر در ثانیه به تالاب میقان است که اجرایی شدن آن کلید حل مشکل بحرانی کنونی است.
وی عنوان کرد: تالاب میقان اراک میراث ثبت شده زیست محیطی استان مرکزی است که ارزشهای بکر زیستی ، اقتصادی و گردشگری دارد و باید در سایه مدیریت هوشمندانه و قوی از کانون بحران الودگی هوا به قطب درامدزا و موثر فرهنگی و زیستی ارتقا یابد.
استاندار مرکزی بر ضابطه مندی تولید سولفات سدیم از ذخایر غنی معدنی این تالاب تاکید کرد و گفت: دوره تولید به هر قیمت و بها به پایان رسیده و هر صنعت و صاحب حرفه و کسبی باید رعایت و حفظ موازین زیست محیطی را سرلوحه خود قرار دهد.
شعبانی فرد ادامه داد: حساسیت دولتها در یک دهه اخیر نسبت به وضعیت الودگی هوای اراک قابل تقدیر است و تصویب دو سد اجرایی کاهش الودگی هوا در سالهای ۸۶ و ۹۰ و تخصیص اعتبار و اجرایی کردن برنامه های متعدد این حوزه موید آن است.
وی گفت: اگرچه برنامه های زیادی در توسعه فضای سبز، اصلاح نواقص زیرساخت های حمل و نقل شهری، کنترل منابع آلاینده صنعتی و ترافیکی و فرهنگ سازی و اموزش انجام شده اما بدلیل کمبود اعتبارات هنوز فصولی از مطالبات مردمی باید با جدیت دنبال شود.
استاندار استان مرکزی بیان کرد: تخصیص زمین برای انتقال واحد آندسازی آلومینیم ایران به شعاع مناسب شهری درشهرک صنعتی خیرآباد از مطالبات جدی مردم اراک بوده که اینک تحقق یافته و در سه ماه آینده با راه اندازی آن دیگر اجازه تولید آند در واحد فعلی داده نخواهد شد.
شعبانی فرد انتقال خطوط و لوله های قدیمی نفت از محدوده درون شهری،گازسوز کردن سوخت نیروگاه حرارتیشازند، خارج شدن ۳۷۸ دیگ خطوطقدیمی ایرالکو از مدار تولید در سال های اخیر و تکمیل طرح مطالعاتی اجرای فضای کمربند سبزدر دو ورودی پرتردد و شلوغ اراک را از راهبردهایی عنوان کرد که به برکت برنامه های محوری اسناد کاهش آلودگی هوا انجام شده است.
وی گفت: بر اساس نظر کارشناسان محیط زیست استان مرکزی، تردد خودروها مبنع ۴۰ درصد آلایندگی هوای کلانشهر اراک است که به برکت اجرایی شدن طرح ترزیق سوخت یوروچهار در اراک این سهم نسبت به سالهای قبل کاهش محسوس نشان می دهد.
استاندار مرکزی افزود: احداث چندین تقاطع زیرگذر کلیدی و پارکینگ های طبقانی در سطح شهر اراک و آغاز عملیات اجرایی شهرک خودرویی و انتقال مشاغل آلاینده به خارج از محدوده مسکونی شهر نیز از دیگر اقداماتی است که تاثیرات خود را در دراز مدت بر کیفیت هوای این شهر هویدا خواهد کرد.
شعبانی فرد بر تکمیل حلقه گازسوزشدن تمامی کوره های آجرپذیری درحوالی شهر اراک با کمک فرمانداری و شرکت گاز تاکید ویژه کرد.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته طرح آزمایشی تعطیلی روزهای پنجشنبه به مدت دوماه ادارات و نهادهای دولتی اراک اجرا شد که ۳۰ درصد در کاهش الودگی تاثیر داشت و با توجه به اینکه با بازگشایی مدارس حجم ترافیکی در کلانشهر اراک افزایش می یابد و در فصل زمستان پدیده وارونگی هوا نیز زمینه ای در تشدید آلودگی ها است ، اجرای مجدد این طرح در دستور کار قرار گرفته است.
وی توضیح داد: در نظرسنجی اولیه بیشتر ادارات و نهادها و طیف های مردمی در اراک با اجرای آن موافق هستند و با تکمیل کار کارشناسی نتایج نهایی به مردم اعلام می شود.
در این نشست گزارش مبسوطی از شرایط روزهای آلوده هوای اراک در سال جاری و مقایسه آن با هشت کلانشهر دیگر کشور ارائه شد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.