تماشاگرانی که پشت درهای بسته ماندند

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، اولین روز جشنواره تئاتر استان مرکزی روز ۲۷ شهریور با اجرای ۴ نمایش برپا شد. روز پر مشغله ای برای اهالی تئاتر استان که با نمایش آپارتمان، بچه سارافینا، هملتک و همه چیز درباره خانم شین اجرا شد.

جشنواره ها همیشه محلی برای تعامل و انتقال تجربه ها و اندیشه ها بوده است و جشنواره تئاتر استان مرکزی نیز از ابتدای آغازش از این قاعده مستثنی نبوده است. در روزهای برگزاری جشنواره شور و هیجان خاصی در محل برگزاری جشنواره برپاست، حضور پیشکسوتان، هنرمندان، جوان ها و حتی علاقمندان به تئاتر محفلی تشکیل می دهد که برای چندین روز حس خوبِ زنده بودن تئاتر را در شهر و استان جان می گیرد.

جشنواره بیست و پنجم تئاتر استان، امسال در حالی برگزار می شود که با وجود حضور هنرمندان و علاقمندان تئاتر استان، به دلیل کمبود فضا، دلخوری بسیاری را فراهم آورده است.

پس از اعلام نتایج بازبینی جشنواره، ۹۰ درصد گروه های اجرایی اصرار داشتند که نمایش های خود را در سالن باکس اجرا بروند و همین امر موجب شد تا انجمن نمایش استان مرکزی برای تامین خواست کارگردانان، تنها سالن آمفی تئاتر استاندارد شهر را داربست زده تا شاید بتوانند سالنی که کمی شبیه بلک باکس است را تهیه بینند و موجبات رضایت کارگردانان را پدید اورند و همین امر موجب شد تا سالنی که ظرفیت بیش از ۳۰۰ نفر را دارد کمتر از ۷۰ نفر را آن هم در شرایطی نامساعد بپذیرد.

تئاترِ درست قابلیت اجرا در همه جا را دارد

عضو کانون ملی منتقدان کشور نیز با ابراز تاسف از اجرای غیرضروری در سالن باکس گفت: اینکه کارگردانان بخواهند حتما اجرای خود را در سالن باکس بروند، آن هم در شرایطی که سالن باکسی در شهرنیست، جز آزار مخاطب و ضربه زدن به کارشان نتیجه ای نخواهد داشت.

مصطفی محمودی افزود: اینکه برخی کارگردانان بدون اگاهی کامل از سالن باکس استفاده کرده بودند به پیکره کارهایشان آسیب وارد کرده بود.

وی ادامه داد: بیشتر کارهای اجرا شده در روز اول، به اشتباه در سالن باکس اجرا رفتند و اگر این نمایش ها در قاب صحنه ای کار شده بودند کیفیت کارشان را چندبرابر می کرد.

وی گفت: هنرمند اگر کار خود را خوب پرداخته باشد در هر سالنی می تواند اجرا برود و دیگر نیازی به این نیست که با نبود سالن باکس، در شرایط سخت و غیراستاندارد داوران و مخاطبان را در محیطی بسته و بدون تهویه مجبور به دیدن کار کنند.

عضو کانون منتقدان کشور با اشاره به اینکه اهالی تئاتر استان از نبود سالن باکس گلایه دارند، افزود: این کمبود در بیشتر شهرهای استان است و به نظر من اگر هنرمند به دنبال ایجاد خلاقیت و اندیشه در کارهایش باشد، با این بهانه ها ارزش کار خود را پایین نمی آورد.

مسئول انجمن نمایش استان مرکزی گفت: سالن بلک باکس یکی از نیازهای کنونی تئاتر استان است که با توجه به قول های داده شده هنوز تامین نشده است.

علیرضا گلستانی افزود: در جلسه ای که با کارگردانان حاضر در جشنواره داشتیم بیشتر آن ها درخواست سالن باکس برای اجراهاشان را داشتند.

وی ادامه داد: با توجه به تعدا نمایش ها و محدودیت زمانی و مکانی جشنواره تصمیم بر این شد که علاوه بر سالن پروفسور حسابی فرهنگسرای آئینه، سالن آمفی تئاتر فرهنگسرا نیز به سالن باکس تبدیل شود.

گلستانی بیان کرد: البته ایجاد سالن باکس به این شکل، تنها راه حل برای ایجاد خواست کارگردانان آن هم در چنین مدت کوتاهی بود و سعی شد از لحاظ ایمنی تمام نکات فنی برای سلامت گروه اجرایی و حاضران ایجاد شود.

وی گفت: هم اکنون کمبود سالن مشکل تئاتر استان است که امیدواریم بتوانیم در آینده با ایجاد تعامل با سازمان های فرهنگی استان این مشکل را مرتفع کنیم.

مخاطبان پشت درهای بسته

اجراهای بعدازظهر روز اول جشنواره در حالی برگزار که شد که بسیاری از علاقمندان پشت درهای بسته سالن مادند و بسیاری نیز ایستاده در کنار داربست ها کار را دیدند.

یکی از علاقمندان که پشت در مانده بود، گفت: به نظر من مسئولین برگزاری جشنواره باید فکری به حال مخاطبان می کردند، اینکه علاقمند بیاید و پشت درهای بسته بماند اصلا درست نیست.

وی که کارمند بود، افزود: من هر سال برای دیدن اجرای نمایش ها می آیم و  حتی برای دیدن کارهای نمایش راه یافته استان به فجر، نیز به تهران می روم و اینکه الان اولویت ورود به سالن با افرادی است که اهالی تئاتر هستند و کارت ورود دارند درست نیست.

یکی دیگر از مخاطبان نیز گفت: کاش برای اجراها بلیت فروشی می کردند ما حاضر بودیم برای دین کارها هزینه پرداخت کنیم .

این خانم جوان افزود: اینکه نتوانم حتی کارهای، کارگردانان مورد علاقه ام را ببینم خیلی  آزاردهنده است، هرچند دوستانی که از اجراها می آیند از وضعیت بد مکان نشستن و گرمای سالن ها شکایت دارند.

و اما نکته ای که باقی می ماند این است که با توجه به اینکه در روزهای آخر هفته و اطلاع رسانی مخاطبان روز دوم قطعا بیشتر از روز اول خواهند بود، آیا برای افرادی که پشت درهای بسته خواهند ماند راهکاری اندیشیده شده است؟

و مهم تر اینکه آیا کارگردانان استان اجرای در باکس را به از دست دادن مخاطب علاقمند خود ترجیح می دهد و دیگر اینکه چرا مسئولین جشنواره بدون نگاه کارشناسی با اجرای نمایش ها در باکسی که البته فقط کمی شبیه سالن باکس هست موافقت کردند.

و اینکه مسئولین فرهنگی که در سال های گذشته  چندین بار در مصاحبه هایشان در سایت های خبری، از ساخت سالن بلک باکس خبر داده بودند چرا به وعده های خود عمل نمی کنند و  چراغ تنها محفل تئاتر استان را روشن نگه نمی دارند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.