جشنواره فصلی مطبوعات و خبرگزاری ها،رقابتی در بسط دانایی و غنای قلم

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا، ظهور نشریه وقایع اتفاقیه که به دستور میرزا تقی خان امیرکبیر منتشر شد و برای مدت طولانی میهمان محافل اهالی فرهنگ و دانایی کشور بود، نمونه ای شاخص از جایگاه و سابقه غنی استان مرکزی در بسط علوم ارتباطی کشور است.
میرزا عیسی قائم مقام ( پدر میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی، معروف به میرزا بزرگ از سادات حسینی و از مردم هزاوه فراهان، از توابع اراک ) از دیگر شخصیت های اثر گذار در حوزه چاپ و نشر کشور در دوران قاجار بوده است، او از مشوقان و حامیان میرزا صالح شیرازی برای نشر کاغذ اخبار نخستین روزنامه ایران بوده است .
بیش از یک قرن از اولین نشریه منشره استان به مدیریت میرزا حبیب الله خان طاهری عکاس باشی که در اسناد تاریخ مطبوعات ایران تولد آن به سال ۱۲۸۶ شمسی برمی گردد گذشته است و امروز خانواده بزرگ مطبوعات از نوپایی به بلوغ رسیده و شاخ و برگ های زیادی داده است .
بر اساس آمارهای موجود درحال حاضر ۵۰ نشریه محلی و ۲۰ نشریه تخصصی در کنار سرپرستی نشریات سراسری و خبرگزاری ها و پایگاه های خبری در استان مرکزی با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت دارند و هر یک با تکیه بر مشی حرفه ای خود داستان بخش های مختلف استان را روایت می کنند.
در سال جاری به ابتکار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پدیده نوینی در جزیره دانایی استان ها رقم خورده و آن جشنواره فصلی مطبوعات و خبرگزاری هاست که با هدف ارتقای دانش حرفه ای، رشد کیفی تولیدات و پویایی کار رسانه ها و مطبوعات شکل گرفته است.
این جشنواره در واقع، نشاط حرفه ای و انگیزه تولیدات فاخر را در بین اصحاب مطبوعات استان برانگیخته است و خبرنگاران و دست اندرکاران حوزه اطلاع رسانی استان مرکزی با استقبالی کم نظیر، خود را برای دومین میهمانی فرهنگی امسال در حوزه رسانه آماده می کنند.
مهیمانی که در آن با گزارش ها و خبرهای قوی و اثرگذار، عکس های ماندگار، تیترهای هنرمندانه و تحلیل های خلاق و علمی از اصحاب قلم پذیرایی می شود و بار دیگر شکوفه های آثار فاخر بر درخت ریشه دار اطلاع رسانی استان می شکفد.
جشنواره بهارانه مطبوعات و خبرگزاری های در استان مرکزی همزمان با پانزده استان کشور فصل گذشته برگزار شد و داوری آثار فاخر موجب شد که اهالی اصحاب قلم و مطبوعات برای دومین رقابت های حرفه ای با برنامه در جاده تولیدات برجسته و ارزشمند گام بگذارند و نگاه تیزبین ، پرداختن به سوژه ای بکر و استفاده از شیوه های نوین نگارشی و هنری را سرلوحه کار خود قرار دهند.
آرزو حیدری مدیرسرای روزنامه نگاران استان مرکزی با اشاره به فراخوان دومین جشنواره فصلی مطبوعات استان مرکزی افزود: اهل قلم و عکاسان رسانه ای استان همچون جشنواره فصل گذشته در بخش های تیتر،گزارش،گفتگو،صفحه آرایی، یادداشت، سرمقاله، مقاله، عکس و گزارش تصویری باید آثار فاخر خود را تا پایان شهریور ماه جاری به دبیرخانه تقدیم کنند.
جشنواره تابستانه مطبوعات وخبرگزاری های استان مرکزی در حالی آغاز شده که تحت تاثیر اولین جشنواره عکاسان، خبرنگاران و گزارش نویسان بیشتری این روزها با دبیرخانه تماس دارند و فصلی جدید در ارتقای سطح حرفه ای تولیدات رسانه ای استان در سایه رقابت های سازنده در حال رقم خوردن است.
در فصل بهارانه این جشنواره ۳۶۶ اثر از نشریات محلی،خبرگزاری ها و نشریات سراسری استان مرکزی به دبیرخانه رسید که در مرحله اولیه داوری،۶۰ اثر برتر به مرحله نهایی راه یافت و در پایان آثار ۱۸ اثر فاخر در شش بخش حرفه ای معرفی و از خالقان این آثار تقدیر شد.
به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، سرای روزنامه نگاران استان مرکزی قصد دارد با حمایت و همکاری سرای ایران و با بهره مندی از توانایی اساتید و بزرگان دانش روزنامه نگاری کشور و نیز ظرفیت و توان اساتید بومی و یاری اصحاب رسانه روند کیفی سازی روزنامه نگاری این استان را افزایش دهد.
مصطفی مشایخی اضافه کرد : مطبوعات محلی باید بتوانند در کنار شناخت و خود آگاهی، رسالت واقعی خود وظیفه خطیر آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به آحاد جامعه را بر عهده بگیرند.
سرای روزنامه نگاران استان مرکزی که در اسفند ماه ۹۱ آغاز به کار کرده مکانی برای تضارب افکار و برنامه های آموزشی و حرفه ای اصحاب رسانه است که با وجود سابقه کم فعالیت توانسته با جذب ۳۵۰ عضو که ۱۸۶ نفر آنان خبرنگار هستند را جذب کند .
این سرا تاکنون ۱۲ کارگاه آموزشی در زمینه سردبیری، مقدماتی خبرنویسی،گرافیک،صفحه آرایی مطبوعات و طراحی صفحه برگزار کرده و این مهم بستر رشد حرفه ای رقابت ها در جشنواره فصل بهار مطبوعات را مهیا کرد.
آنچه که در این سخن کوتاه باید مورد تاکید قرار گیرد این است که جامعه مطبوعاتی استان مرکزی همانطور که در پایه گذاری دانش ارتباطی ایران پیشرو بوده است ،باید در عرصه حرفه ای تولیدات فاخر امروز نیز پیشگام باشد با تکیه برجستگی ها و امتیازات که معرف استان مرکزی است تمامی تلاش خود را برای ایجاد تحولات شگرف در این حوزه بکار گیرد.
شکی نیست که برگزاری جشنواره های فصلی مطبوعات و رسانه با آورد های حرفه ای می تواند در سایه تدبیر و برنامه و تلاش آگاهانه اهالی رسانه بستر تحول در روش های سنتی رسانه ای را هموار کرده و این حوزه را از هاله روزمرگی و درجازدن خارج کند.
این اتفاقی است که جامعه رسانه ای استان مرکزی به شدت نیازمند آن است تا بتواند با مشخص کردن وزن هر رسانه و قابلیت ها و ظرفیت های رسانه های شنیداری، نوشتاری، دیداری ، فضاهای مجازی و مولتی مدیا ، بستر رشد و توسعه استان را با همکاری ابزار کارآمد دانایی و راهبری افکار عمومی سرعت ببخشد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.