کنترل سالانه ۱۰۱ میلیون متر مکعب از روان آبهای استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی ،در گفت و گو با خبرنگار پانا، ابوالفضل نوری با اشاره به اینکه کنترل روان آبها یکی از اهداف حوزه آبخیزداری است افزود: این اقدام بهترین راه برای حفاظت از آب و خاک، تقویت منابع آب زیر زمینی، جلوگیری از فرسایش خاک و حفظ آبخیزها، بهبود شرایط رطوبتی خاک و فراهم شدن شرایط رشد و تقویت پوشش گیاهی، حفظ کیفیت آب و کاهش آلودگی، جلوگیری از وقوع سیل های مخرب و ایجاد یک دبی پایدار و دائمی، کاهش آثار زیان بار خشکسالی و تبخیر بارش ها آب است.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود از محل اعتبارات استانی در سالجاری حدود ۷۰۰۰ هکتار از حوزه های آبخیز استان تحت پوشش فعالیت های اجرایی آبخیزداری قرار گیرد.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطرنشان ساخت: در صورت تخصیص اعتبار، عملیات مکانیکی شامل بند خاکی، بند گابیونی، بند سنگی ملاتی، بندهای خشکه چین و مرمت سازه های مکانیکی در ۱۶ حوزه آبخیز استان اجرایی می شود.

نوری تصریح کرد: با اجرای این پروژه ها حدود یک میلیون متر مکعب از روان آبهای سطحی کنترل و عمدتا جذب سفره آب زیر زمینی می شود و حدود ۲۰۰۰۰ تن از رسوبات در مواقع سیلابی توسط این اقدامات کنترل خواهد شد .

وی بیان داشت: شرایط توپوگرافی و دخالتهای انسانی سبب فرسایش شدید خاک و هدر رفتن منابع آب در حوزه های آبخیز می شود که این امر باعث از بین پتانسیل های کشاورزی و منابع طبیعی این مناطق خواهد شد.

گفتنی است استان دارای ۸ حوزه آبخیز و ۳ سد مخزنی در محدوده استان است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.