مقالی با نمایندگان مردم شریف استان مرکزی

بعدازبرگزاری انتخابات یازدهم در استان مرکزی بارقه امید برای انجام رفرم و اصلاحات در همه سطوح اجرایی و اداری دراستان فراهم شد.گروه ها، جریانها ،نخبگان، احزاب، اقشاراجتماعی،کارکنان ،کارشناسان،کارگران،کارفرمایان،….تغییرات مثبت و سرنوشت سا زو همه جانبه را انتظار می کشند مثلا سوال می کنند که آیا استاندار تغییر می کند؟آیا فرماندار تغییر می کند؟آیا فرماندار،رییس سازمان،شرکت،موسسه،….تغییر می کند؟؟؟؟؟و در مجموع آیا خط مشی سیاسی-اداری-اجرایی استان دچار تحول و تغییر خواهد شد؟

عموما این سوال از اراده های تک تک آحاد ملت سرچشمه می گیرد زیرا وقتی به پای صندوقهای رای می روند به نوعی اراده خود را ابراز می کنندو خواستار به دست گرفتن سرنوشت خود در سطوح مختلف اجرایی،تقنینی و قضایی و غیره هستند.این امر ملهم ازقانون اساسی بر مبنای اصل تعیین سرنوشت و بر گرفته از مفهوم استقلال ،آزادی،جمهوری اسلامی می باشدکه آحاد مردم را ملزم به رای دادن نمود و همچنین به تبع آن،خواستارپاسخگویی مستمر مسولین می باشند.برهمین مبنا در استان مرکزی در ماه های گذشته اذهان و افکار عمومی به سوالت پیش گفته مشغول شده است.البته سوالاتی بجا و به حق می باشد.(نبینی باغبان چون گل بکارد       چو مایه غم خورد تا گل بر آرد)

زیرا عقل سلیم ایجاب می کندکه بعد از انجام انتخابات مردم به دنبال مطالبات حقه خود باشند.یکی از این مطالبات ایجاد تغییرات معقول،موزون،موثر،مثبت،در سطوح اجرایی استان می باشد تا بتواند توسعه و رشد متعادل و متوازن را فراهم آورد تا این که جای جای خطه استان مرکزی از این تحول بهره مند گردند.بنابراین یکی از مسائلی که در وهله اول و در گام نخست مدنظر است نگاه و بینش مردم استان به چگونگی برخورد،خط مشی،مجمع نمایندگان استان در مواجه با کادر اداری-اجرایی یا مدیریت استانها و شهرستانها می باشد که در انتخاب مدیران اجرایی استان چه شاخص ها و معیارهایی رادر نظر خواهند گرفت.

در هرحال نمایندگان محترم باید کسانی را برگزینند که نگاه توسعه گرا و تحولخواه داشته باشند.یقینا در بین جمعیت بالغ بر یک میلیونی استان نخبگان سیاسی ،اقصادی، اجتماعی، فرهنگی، صنعتی،…وجود دارند که می توانند فارغ از گرایش های فکری،سیاسی،بتوانند گوشه ای از مسئولیتها و وظایف را به عهده بگیرند اما شرط لازم آن نادیده گرفتن مرزبندی های مرسوم شخصی،فردی و قوم مدارانه و دوری از واگرایها ودر نهایت همگرایی و همسویی مجمع به عنوان جمعی از نخبگان سیاسی استان نگاه خود را هرچه جامع تر و عمیق تر به نقاط قوت و ضعف استان بیندازند چون مردم هوشیارانه فعالیت ها و حرکتهای نمایندگان را زیر زربین خود دارند بوی‍‍ژه آن که یک سال دیگر به طور غیر رسمی فعالیت های انتخاباتی کاندیدای رقیب برای انتخابات بعدی مجلس شروع خواهد شد و نقاط منفی نمایندگان موجود را رقبا علم خواهند کردو به بزرگ نمایی آن ها خواهند پرداخت.

 لذا بایستی از بین افرادی که به عنوان مدیر ارشد استان(استاندار) مطرح هستند باید افراد فارغ از گرایش سیاسی و منطقه ای،‌حزبی، بررسی شوند و شخصی به مدیریت استان انتخاب شود و سکان  اداره استان به دست فردی داده شود که اگر به این سمت انتخاب شد جامع و مانع تمام شرایط  باشد. شخصی باشد که نقاط قوت و ضعف استان، شهرستان ها،‌بخش ها ،‌دهستان ها،‌گروهها،‌احزاب جمعیت ها،‌اقوام،‌فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها ، نقاط قوت و ضعف بخش های مختلف اقتصادی از جمله، صنعت، معدن، تجارت،‌خدمات، کشاورزی و …استان را بشناسد و راهکار ارائه دهد و آنچه که امروزه باب شده(برنامه)، البته برنامه هم نباید  در حد لفظ توقف کند یعنی واقعا کسی که کاندیدای مدیریت ارشد استان و شهرستان می شود چه در سمت استاندار و چه فرماندار مدیرسازمان اجرایی استان و …. باید هم اعتقاد به کار و برنامه و تشکیلات داشته باشد و هم واقعا برنامه بدهد. اولین جزء در برنامه ریزی منطقه ای شناخت است. اگر هر کسی  که از استان شناخت نداشته باشد چه برنامه جامعی می تواند ارائه دهد اگه کسی نداند که جمالک، استیجک، تخمار،‌پل زرشک، پلنگ آباد، رازین،‌قره داش،‌آقلاش،‌طریزآباد،‌چاقر،‌لوئین،‌مرقکان،‌چهارحدو … کجاست چگونه می تواند در برنامه خود- برنامه توسعه روستایی،‌توسعه کشاورزی معقول  ارائه دهد. اگر کسی که بدنه کارشناسی استان و شهرستا نها را نشناسد چگونه می تواند برنامه های عمقی و معنادار توسعه را ارائه دهد. از طرف دیگر چون بابعضی اعضای مجمع نمایندگان دوستی و رفاقت دیرینه دارم و گرچه همه نمایندگان استان را دوست دارم و برای من قابل احترام هستند ولی خواهشم این است که در انتخاب استاندار خواسته مردم را مد نظر قرار  دهید. اگر واقعا کسی لایق این سمت نیست کمک نکنید که به این سمت انتخاب شود یا اگر کسی حائز شرایط است حتما کمک کنید که اگر استانداردها و شاخص های لازم را دارد به این سمت انتخاب شود. در ارتباط با مدیر فعلی هم اگر فکر می کنید شرایط لازم و کافی را دارد حق این است که به این سمت ابقا شود کمک کنید،‌اما اگر فرد دیگری را انتخاب کردید و دیدید که شرایط لازم را دارد همگی پای اون بایستید و زودتر انتخاب کنید که ثبات و تعادل در استان نهادینه شود. گرچه همیشه نظر شخصی ام مبنی بر این بوده مدیرفعلی اگر کادر مجرب تری   در کنار خود انتخاب می کرد ظرفیت ارتقاء به وزارت را هم در دولت قبلی و هم در دولت فعلی داشت و این انتقاد دائم و همیشگی من به ایشان بوده و هست و در هفته پیام  مرکز هم یک سال و نیم قبل بیان کرده ام، در بین کاندیداهای موجود احراز سمت استانداری هم تا جایی که من مطلع هستم ایشان  می تواند از گزینه های جدی باشد.

  لکن پیش از همه اعتقاد دارم که استاندار استان مرکزی باید فردی باشد که به آلام و دردهای مردم استان واقف باشد یک نمونه بارز در حوزه بهداشت و درمان بیمارستان ولی عصر اراک با حوزه خدمات رسانی گسترده استانی و فرا استانی  هنوز عملیات اجرایی و ساختمانی آن رشد فیزیکی معقولی ندارد. چیزی که مردم به وفور آن را مشاهده می کنند و معیاری برای سنجش عملکرد مسئولان می باشد.

در پایان لازم است در شرایط سکوت فعلی در استان که کمتر کسی حرف میزند نتوانستم ساکت بمانم و خود را به مردم استانم متعهد می دانم که نسبت به نوشتن سطور مذکوره اقدام نمایم من حتی خود را نسبت به گیاهان بیابان های استانم نیز خودم را متهد می دانم تا چه رسد به مردم ،گرچه اغلب اوقات به همین خاطر مغضوب تنگ نظری ها هم بوده ام. ادامه این مقال را به وقت دیگری موکول می نمایم باشد که مقبول حضرت حق افتد

به قلم : اسداله رضایی-مدرس دانشگاه

ممکن است بپسندید...

۴ دیدگاه

  1. دلسوز گفت:

    جانا سخن از زبان ما میگویی ولی کو گوش شنوا _
    به قول شاعر گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من
    آنچه البته به جایی نرسد فریاد است

  2. شاگرد استاد گفت:

    سلام استاد رضایی
    از شما بعیده اینقده دو پهلو حرف زدن!!!!
    درسته که دلتون برا مردم میسوزه اما یه جوری حرف زدید انگار اول دلتون برا خودتون میسوزه بعد…..
    متاسفانه مشکل استان و مسئولین ما همین دورویی هاست!!!!
    فعلا باشه حسش نیست ادامه بدم…

  3. سینا گفت:

    تا حلا انقدر تناقض توی یه متن ندیده بودم!!!

  4. سینا گفت:

    نکته جالب اینه که استاندار رو اصولا نمایندگان انتخاب نمی کنند و شما علی الحساب پاجه خواری نماینده ها رو می کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.