سرای آقایی بازار تاریخی اراک در معرض تخریب

این مجموعه بزرگ شامل مدرسه سپهداری (حوزه علمیه کنونی با نام امام خمینی(ره) )، حمام، مسجد، آب انبارها، گذرها و کاورانسراهایی است که در زمان فتحعلی شاه قاجار توسط یوسف خان گرجی در سال ۱۲۲۸ هجری قمری بنا نهاده شد.

بنای اولیه بازار توسط حاکم وقت اراک، سپهدار اعظم در اوایل قرن ۱۳ احداث شد.

به گزارش مرکی دیلی، سید محسن رحمتی، معاون میراث فرهنگی استان مرکزی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)-منطقه مرکزی، در خصوص تخریب سرای آقایی در بازار سرپوشیده اراک گفت: خطر ریزش جدی طاق ها از سوی کارشناسان میراث فرهنگی در سال ۹۲ تشخیص داده شد.

وی در ادامه افزود: به علت عدم بودجه کافی و عدم ابلاغ اعتبارات استانی، تا به امروز موفق به مرمت اساسی این سرا نشده ایم.

رحمتی با اشاره به اینکه تعمیر فضاهای عمومی بازار به عهده سازمان می باشد و در تعمیر سراها و تیمچه ها نیازمند مشارکت کسبه می باشیم؛ افزود: سراها پیکره بازار می باشند و اعلام آمادگی نمایندگان هرکدام از سراها به منظور مشارکت بیشتر با سازمان میراث فرهنگی الزامی است.

این مقام مسوول در ادامه اظهار کرد: اقدام سازمان میراث فرهنگی به منظور جلوگیری از تخریب سرای آقایی و رفع خطر جدی، نصب داربست بوده است.

وی با اشاره به اعلام درخواست کمک سازمان میراث فرهنگی از بخش مدیریت بحران استانداری جهت تعمیر سرای آقایی و عدم تأمین مالی از سوی این بخش، افزود: سازمان میراث فرهنگی استان فقط توانست از محل اعتبارات امانی سال گذشته، اقدام به نصب داربست کند.

معاون میراث فرهنگی استان مرکزی، در پایان خواستار همکاری بیشتر کسبه و نمایندگان سراهای بازار به منظور حفظ بافت تاریخی این مجموعه شد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.