شعبانی فرد:افتتاح ۲۲۳ پروژه به ارزش ۱۵۳ میلیارد تومان در استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار موج از اراک-علی اکبر شعبانی فرد در جمع خبرنگاران در نشستی به مناسبت هفته دولت با اعلام این خبر افزود: از این تعداد، ۲۷ پروژه شهری و ۱۸۵ پروژه روستایی است که با اجرای این طرح ها برای یک هزارو ۶۲ تن زمینه اشتغال فراهم می گردد.
وی با اشاره به تعداد طرح های هر شهرستان بیان داشت: اراک ۵۲ ، زرندیه ۴ ، محلات ۱۰، خمین ۳۴، خنداب ۱۴، تفرش۱۹، کمیجان ۱۹،فراهان ۹، آشتیان ۶، دلیجان ۱۴، ساوه ۴، شازند ۳۹ طرح عمرانی ذر آن افتتاح خواهد شد.
شعبانی فرد افزود: این طرح ها در حوزه های تولیدی، کشاورزی، خدمات، بهداشت و درمان، زیرساخت های اساسی است.
وی از پروژه های مهم در دوماه آینده خبر داد و بیان کرد: پروژه نورد پروفیل و آماتور در شازند هر کدام باتولید سالیانه یک میلیون تن با سرمایه گذاری بالغ بر ۴۵۰میلیارد تومان با اشتغال زایی ۳۰۰۰تن ، احداث کارخانه ذوب آهن امیر کبیر در شهرک صنعتی خیر آباد با تولید ۶۰۰هزارتن در فاز اول و یک میلیون تن در فاز دوم با ۶۰۰میلیارد تومان سرمایه گذاری و اشتغال ۴۰۰نفر در مرحله اول و ۱۲۰۰نفر در مرحله دوم، بهره برداری از کارخانه یخچال سازی زرندیه با تولید سالیانه ۵۰۰هزار یخچال ویترینی با سر مایه گذاری مشترک ایران و ترک ها با سرمایه ۴۰۰میلیارد تومان و زمینه کار ۱۰۰۰تن از مهمترین پروژه ها می باشد .
استاندار استان مرکزی آلودگی هوای استان را یکی از مشکلات این شهر عنوان کرد و اضافه کرد:آلودگی هوای شهر یکی از معضلات مورد توجه است که احداث پارک ۴۵ هکتاری در کنار کمربندی شمالی، جمع آوری لوله های عبوری از وسط شهر ،انتقال پساب ها به دشت اراک به منظور جلوگیری از ایجاد و حرکت ریزگردها، انتقال صنایع آلاینده به شهر صنعتی خیرآباد از اقدامات لازم برای کاهش آلودگی است.
وی درباره آلودگی هوا توسط نیروگاه اظهار کرد: نیروگاه اراک تنها نیروگاه در کشور است که از گاز استفاده می کند و این نیروگاه به دلیل آلودگی هوای اراک حق استفاده از مازوت به عنوان سوخت مورد نیاز را ندارد و در واقع پالایشگاه شازند روزانه ۷۰هزار بشکه مازوت را تبدیل به مواد دیگر مانند بنزین یورو ۴ کرده و مازوت مازاد ندارد.
وی بیان داشت: انتقال پساب به دشت اراک تا دو ماه دیگر عملی خواهد شد که در فاز اول اجرای این طرح هزار لیتر در ثانیه آب وارد این دشت خواهد شد که ضمن احیای تالاب میقان با این اقدام به دلیل تثبیت خاک این محل از ایجاد ریزگردها جلوگیری شده و هم یک هزار و ۵۰۰هکتار زیر کشت خواهد رفت . سرمایه گذاری در این حوزه ۱۵میلیارد تومان است.
این مقام مسوول استفاده از پساب در کشاورزی را بلا اشکال دانست و افزود:پساب ها در تصفیه خانه اراک برابر آخرین استاندارد های روز دنیا در حد قابل شرب تصفیه می شود و آزمایشگاه مجهز این بخش برای کنترل کیفیت آب، آب را در دو نوبت صبح و بعدازظهر مورد آزمایش قرار می دهد.
وی استفاده دیگر از پساب را در بخش صنعت دانست و تصریح کرد: با توجه به اکوسیستم فعلی آب در کل دنیا رو به کاهش است و بنابرین باید از راه کارهای دیگر مانند استفاده از پساب ها سود برد کاری که کشورهای پیشرفته از آن بهره می برند.

شعبانی فرد در باره شهر صنعتی خیرآباد به عنوان یکی از سه منطقه ویژه اقتصادی غرب کشور بیان داشت:این منطقه یکی از مناطق خوب برای سرمایه گذاری به مساحت یک هزار و ۳۰۰هکتار است که صنایع عمده و آلاینده اراک به این مکان انتقال می یابد.
وی به پروژه های بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: ۵۰ طرح برابر برنامه پنجم در حوزه کشاورزی است زیرا این بخش در تولید نقش اساسی دارد و با اجرای طرح های کشاورزی علاوه بر خرید ۱۲۰هزار تن گندم، نزدیک به ۵۰تن گوشت قرمز و مرغ مازاد بر نیاز استان آماده ارسال به دیگر شهر هاست.
استاندار استان مرکزی
شعبانی فرد بهینه سازی آب در بخش کشاورزی را یکی از اولویت ها دانست و گفت: ۵۰هزار هکتار کشاورزی در استان مجهز به سیستم آبیاری قطره ای است که این نوع آبیاری هم در کیفیت و کمیت و هم در افزایش سطح آبیاری نقش موثری دارد و تا ۳۵ درصد از هدر رفت آب جلوگیری می کند و مدیریت آب را آسان تر می نماید.
وی به قانون توزیع عادلانه آب اشاره کرد و افزود: برای این منظور از بهره برداری یا احداث چاه های غیرقانونی جلوگیری می شود و در چاه های کشاورزی نیز از کنتور حجمی که نشان دهنده آب مورد نیاز هر هکتار برای آبیاری است، استفاده می گردد.
وی درباره طرح آمایش سرزمین در حوزه کشاورزی خاطر نشان کرد: نام دیگر آن اصلاح الگوی کشت است یعنی دادن برنامه به کشاورزان برای کاشت محصولات استراتژیک و محصولاتی که بهره وری مناسب داشته باشد و همچنین کشاورزی مدرن مانند گلخانه ها که بیشترین بهره وری را دارند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.