تجمع معترضین مقابل فرمانداری اراک

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، طاقت مردم اراک تمام شده و ازدو ماه و نیم گذشته تا به امروز روزهای اول هفته با اعتراض آلودگی هوا توسط مردم شروع شده است و مردم با اعتراض هفتگی خود مسئله آلودگی هوای اراک را به مسئولین این شهر تذکر داده اند.

مردم در این اعتراض شنبه های اول هفته از مسولین خواستند که اقدامی اساسی برای رفع آلودگی هوا کنند، آلودگی ای که اراک را به رتبه بالای بیماری های سرطانی و ام اس کشور رسانده است. و حال پس از ۹ هفته سکوت مسئولین، شنبه گذشته فرماندار اراک در جمع معترضین حضور پیدا کرد و از آن ها خواست تا عصر روز دوشنبه در فرمانداری برای گفتگو حضور پیدا کنند.

اعتراض کنندگان نیز با حضور در فرمانداری اراک خواسته های خود را با فرماندار، مدیر کل محیط زیست، شهردار اراک و معاون دانشگاه علوم پزشکی اراک در میان گذاشتند. دغدغه ای که تا شامگاه دوشنبه به درازا کشید.

قبول داریم که شهر اراک آلوده است

فرماندار اراک در ابتدای این نشست گفت: قبول داریم که شهر اراک به واسطه صنایع، ریزگردهای ناخوانده، کویر میقان و خودروها  آلوده است و آماده شنیدن هر پیشنهادی از سوی مردم برای اصلاح امور آب و هوای اراک هستیم و بنا داریم با استمرار این جلسات  نظرات سازنده را جمع آوری و اجرا کنیم.

مسلم پورقاسمیان با اشاره به برخی آمارهای ارائه شده در خصوص بالاترین بیماران سرطانی و ام اسی در اراک افزود: موضوع برای پیگیری به دانشگاه علوم پزشکی ارسال شده است که در صورت تائید آمار از سوی دانشگاه به طور جدی باید راه حلی برای آلودگی اندیشید.

اولین نماینده پس از قرار گرفتن در پشت تریبون از مسئولین خواست که در قبال سخنانشان پاسخگو باشند.

وی با اعتراض به سخن فرماندار که منتظر اعلام گزارش از سوی دانشگاه علوم پزشکی برای اقدامات بعدی است، افزود: آیا مسئولین شهر اراک تاکنون داشتن آمار از بیماران سرطانی و ام اسی را ضروری قلمداد نمی کردند که با شروع چنین اعتراض هایی و اعلام آمارهای تعداد بیماران از انجمن های مربوطه به این فکر افتادند.

این شهروند اراکی با اشاره به اینکه در سومین هفته اعتراض به آلودگی معاون فرماندار با حضور در جمع اعتراض کنندگان از آن ها خواسته که برای ادعاهای خود مستندات بیاورند، اظهار کرد: در تمام دنیا مسئولین کشورها در پی آگاه کردن مردم نسبت به ضرورت سلامت محیط زیست هستند، ولی در شهر ما سعی بر متوقف کردن این اعتراض بوده است.

در شهر ما سعی بر متوقف کردن این اعتراض بوده است

این فعال محیط زیست ادامه داد: وجود چنین افراد آگاه و مسئولیت پذیری، ظرفیتی است که مسئولین می توانند از آن برای آموزش مردم به مسائلی چون پاک نگهداشتن محیط زیست استفاده کنند.

وی بیان کرد: هم اکنون از دشت میقان به عنوان یکی از علل آلودگی نام برده می شود در حالی که میقان یکی از نعمت های طبیعی در اراک بود که به واسطه بی تدبیری مسئولین از فرصت به تهدید تبدیل شد.

این فعال محیط زیستی با اشاره به طرح کاهش آلودگی محیط زیست که پس از شش سال هنوز در مراحل اولیه است، گفت: مسئولین بدانند آمارها و بیلان کاری دردی را درمان نمی کند و باید نگاهی حساس تر و متعهد تری به این مسئه داشته باشند.

صدا و سیما نسبت به انعکاس  آلودگی هوا ضعیف عمل کرده است

نماینده بعدی معترضین که خود از بیماری ام اس رنج می برد، گفت: هم اکنون در یک سو حرف مردم است و در سوی دیگر مسئولین، در حالی که این دو گروه قبل از هرچیز در یک گروه بزرگتر به نام همشهری و هموطن قرار می گیرند.

وی افزود: شاید افرادی چون من که از آلودگی هوا آسیب دیده اند بیشتر اهمیت موضوع آلودگی هوا را درک کنند ولی آیا حتما باید به این درد دچار بود تا فهمید که آلودگی هوا چه تبعات وحشتناکی دارد.

وی با انتقاد از صدا وسیما در انعکاس تجمع ها و از سوی دیگر نپرداختن به مسئله حاد آلودگی هوای اراک، اظهار کرد:  صدا و سیما در این خصوص ضعیف عمل کرده است و در ۹ هفته گذشته به یک برنامه یک ساعته با حضور سه تن از مسئولین اکتفا کرده است.

این فعال محیط زیست معتقد است که مسئولین باید حق مردم را بگیرند و در مقابل کارخانه هایی چون آلومینیوم، پالایشگاه و نیروگاه بایستند و با تخلفشان برخورد کنند.

این شهروند اراکی ترافیک را یکی از عوامل آلودگی اراک عنوان و ادامه داد: راهنمایی و رانندگی نظارتی بر نحوه گواهینامه دادن ها ندارد و ماشین های تک سرنشین در شهر هر روز بیشتر می شوند که باید در این خصوص تدبیری اندیشیده شود.

می خواهیم بدانیم طرح کاهش آلوگی هوای اراک چه شد

امیر دایی دیگر نماینده معترضین گفت: طبق مصوبه هیئت دولت در سال ۸۶ طرح جامع کاهش الودگی هوای اراک در ۱۹ ماده به تصویب رسید و اعتبار آن تعیین شد، ما می خواهیم بدانیم این طرح چه شد و مسئولین برای اجرایی شدن آن چه پیگیری هایی کردند؟ آیا تا کنون محیط زیست استان در خصوص روند این طرح به علوم پزشکی گزارش داده است؟ متولی سلامت مردم اراک تاکنون چه کرده است؟

وی افزود: در یکی از بندهای این طرح آمده است که کارخانه آلومینیوم موظف است که خطوط قدیمی خود (احیا و اند) را از رده خارج کند، اما با گذشت شش سال در این زمینه هیچ اتفاقی نیفتاد و همچنان مردم اراک خصوصا اهالی شهرک های الهیه و مشاور همچنان گاز سمی فلوئور حاصل از این کارگاه ها را استنشاق می کنند.

دایی در ادامه سخنانش به استفاده نیروگاه شازند از سوخت مازوت در زمستان و کارکردن دودکش های پالایشگاه در شب برای ناتوانی از عکاسی از دودش را از دیگر موارد آلودگی دانست که از سوی مسئولین جدی گرفته نشده است.


یکی دیگر از شهروندان اراکی گفت: هم اکنون بحث پیشگیری بر درمان مقدم است و اگر در زمینه آلودگی هوا اقدامات اصلاحی انجام شود در آینده از بسیاری هزینه های و سختی های درمان کاسته می شود.

وحیدرضا مومنی افزود: وجود استاندارد برای صنایع و اجرای آن از عوامل موثر در پیشگیری آلودگی هو است.

وی با بیان اینکه وجود ذرات معلق و گازهای سمی در هوای شهر و عوارض ناشی از آن، خود نشان دهنده بالا رفتن آمار بیماری هاست، اظهار کرد: باید با صنایع آلاینده برخورد و یا اصلاحشان کرد و از طرفی محیط زیست در صدور مجوز به صنایع باید دخالت داشته باشد.

مومنی معتقد است که از سوی محیط زیست در خصوص آلودگی هوا به مردم اطلاع رسانی دقیق نمی شود.

مسئولین در پیشگاه خداوند پاسخگو هستند

یکی دیگر از سخنرانان تجمع گفت: مسئولین تاکنون برای حفظ فضای سبز چه اقدامی کرده اند؟

جمالی فزود: مسئولین باید جلوی تغییر کاربری زمین های کرهرود و سنجان را بگیرند و نگذارند این سرمایه با ارزش که از اجدادمان به ما رسیده به راحتی در چنگال سودجویان ازبین برود.

وی ادامه داد: مسئولین باید بر این موارد نظارت داشته باشند و باید بدانند که در قیامت در برابر مسئولیتشان از آن ها سئوال خواهدشد.

 مسائل زیستی جدای از مسائل سیاسی است

محمدحسین محمدی به عنوان آخرین سخنگوی معترضین گفت: متاسفانه در کشور ما بین مسائل تفکیک قائل نمی شوند، در حالی که مسائل اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی جدای از سیاست است.

این فعال زیست محیطی با اشاره به اینکه نزدیک ۳۰ سال پیش اراک یک باغ شهر بود، افزود: باغ های  خلج، جهانگیری و راه آهن کم کم از بین رفتن و جایشان را ساختمان ها گرفتند.

وی تاکید کرد در طرح جامع کاهش آلودگی هوا اعتبار اعلام شد، ولی برای تخصیص اعتبار تلاشی صورت نگرفت که مردم انتظار دارند با صراحت و شفافیت از سوی مسئولین در این خصوص پاسخ داده شود.

محمدی برگزاری نشست های هم اندیشی بین اساتید و مسئولین را موثر عنوان و اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از اساتید دانشگاه در این مسئله وارد نشده اند و از طرفی مسئولین نیز ارتباط با این قشر را بعنوان کارشناسان امر از یاد برده اند.

پس از پایان سخنان مردم، فرماندار برای توضیح و پاسخ به برخی صحبت ها به پشت تریبون رفت.


مطالبه سلامت و هوای پاک حق مردم اراک است

مسلم پورقاسمیان گفت: این جلسه برای ارائه نظرات دوستان، جمع آوری واولویت بندی آن ها در جهت اجرا برگزار شد و تا حصول نتیجه قطعی هر هفته ادامه خواهد داشت.

وی افزود: پس از اولویت بندی اجرا و نظارت بر امور آغاز می شود که از مردم برای انجام آن یاری می طلبیم.

پورقاسمیان با اشاره به اینکه استان مرکزی دومین شهر در صنایع مادر و چهارمین شهر صنعتی کشور است، اظهار کرد: صنایع استان مرکزی باید مباحث زیست محیطی را رعایت کنند در غیر این صورت فعالیتشان تعطیل خواهدشد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون تعدادآلاینده های استان از ۴۰۵ مورد به ۸۹ واحد رسیده است، ادامه داد: از اول سفند سال ۹۱ جلوی استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه شازند گرفته شده است و تحت هیچ شرایطی اجازه استفاده از آن صادر نخواهد شد.

فرماندار اراک خاطرنشان کرد: تمام تلاشمان برای انتقال کارگاه آند آلومینیوم  به نقطه ای دیگر است و تاکنون نیز ۳۷۸ دیگ از الومینیوم به حکم قضایی تعطیل شده است.

وی بخشی از آلودگی هوای اراک را از خودروها دانست و گفت: مجموعه فرمانداری تمام تلاش خود را برای احقاق حق مردم شهر اراک انجام می دهد.

پورقاسمیان ادامه داد: این حق مردم است که سلامتی خود را طلب کنند و بدانند که فرمانداری در این راه همراهشان است و مطالبات بحقشان را پیگیری خواهد کرد حتی اگر فرماندار هم عوض شود، فرماندار بعدی موظف به انجام اموری  است که فرماندار قبلی قولش را داده است.

امید که با خواست مردم اراک و پیگیری مسئولین باز هم شاهد روزهایی باشیم که آسمان اراک آبی است و می توان بدون هیچ نگران و بدون هیچ ماسکی به دیدن زیبایی های شهر رفت. به امید روزی که دیگر بیمارستان آیت الله خوانساری اراک مملو از بیماران سرطانی و خاص نباشد. به امید روزهای پاک برای دل هایی پاک…

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.