عروسک های کشور به اراک می آیند

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، پانزدهمین جشنواره سراسری نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حالی از فردا پنج شنبه در اراک کلید می خورد که آخرین بار در سال ۸۲ این میزبانی متعلق به اراکی ها بوده است.

در این جشنواره ۱۲ گروه نمایشی از هفت استان کردستان، آذربایجان غربی، اردبیل، چهارمحال بختیاری، خراسان جنوبی، تهران و سیستان و بلوچستان در قالب هشت گروه نمایشی از اعضا و چهار گروه نمایشی مربیان شرکت دارند.

تئاتر عروسکی، تئاتری برای هم مردم ایران با تئاتر عروسکی قرابت دارند. با نگاهی گذار به نقاط مختلف ایران، رابطه مردم با هنر نمایش عروسکی بخوبی دیده می شود. تمدن ایران در طول تاریخ عروسک‌ها، پیکرک‌ها و سیماچه‌های بسیاری را داشته که اکنون زینت بخش موزه‌های معتبر جهانی است. که پژوهش بر این آثار یک هویت و یک فرهنگ عروسکی متفاوت را به جهانیان معرفی می کند.

از طرفی همیشه تصور براین بوده که تئاتر عروسی خاص کودکان است اما باید به این نکته توجه کرد که تئاتر عروسکی کوچک شده تئاتر بزرگسال نیست، بلکه ژانری جداگانه و با زیبایی‌شناسی جداگانه است. تئاتر در یونان سابقه‌ای دو هزار و ۵۰۰ ساله دارد، اما سابقه تئاتر عروسکی چهار هزار سال است.بنابراین این گونه از تئاتر الفتی دیرینه با انسان دارد.

پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی کشور ۳۱ مرداد تا ۲

یکی از ویژگی‌های تئاتر عروسکی قدرت فانتزی فوق‌العاده جادویی آن نسبت به تئاتر صحنه‌ای است و این قدرت جادویی جذابیت تئاتر عروسکی را دوچندان می‌کند.

در تاریخ فرهنگ و هنر ایرانی ۸۰۰ نوع عروسک وجود داشته که در مراسم‌ها، آئین‌ها و بازی‌های ملی ایران استفاده می‌شدند اما هم اکنون از بین این تعداد تنها ۱۰ عروسک از جمله «مبارک» حفظ شده و ۷۹۰ نوع دیگر از بین رفته‌اند.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی در خصوص این جشنواره گفت: پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی کشور ۳۱ مرداد تا ۲ شهریور
در اراک برگزار می شود.

محمدتقی حقی افزود: چهار جشنواره منطقه‌ای نمایش عروسکی کانون با ۴۰۰ گروه نمایشی کشور در روزهای چهار تا ۱۳ تیر ماه امسال به میزبانی استان‌های خراسان جنوبی، فارس، کهگیلویه و بویر‌احمد و اردبیل برگزار شد که برگزیدگان آن به مرحله کشوری راه یافتند.

تمرین جامعه پذیری کودکان از اهداف جشنواره

وی با بیان اینکه جشنواره در دو بخش اعضا و مربیان برگزار می شود، افزود: هشت گروه نمایش نمایش های “دوستی باور نکردنی” از استان خراسان جنوبی، “به دنبال فلک” از استان چهار محال و بختیاری، “سنگ‌ها بی‌گناهند” و گموری‌ها و تاتاری” هر دو از آذربایجان غربی، “خاله سوسکه” از اردبیل، “گرگ قصه‌ها” از تهران، “بزک جنگلی شاه” سیستان و بلوچستان و “پرپروک”از کردستان در بخش اعضا و نمایش های “گرگ‌نامه” از کردستان،”پرنده‌های قالی” از اردبیل، “مرغک بودن” از آذربایجان غربی و “یخی که عاشق خورشید شد” از چهار محال و بختیاری در بخش مربیان در جشنواره حضور دارند.

وی تمرین جامعه پذیری کودکان، انتقال پیام های خاص به مخاطبان و نقادی و رتبه بندی مهارت های هنری را از اهداف جشنواره در بخش های مختلف بیان کرد.

حقی در خصوص برنامه ها ی جنبی جشنواره گفت: برگزاری سه کار گروه تخصصی در حوزه تقویت مهارت های نمایشی و آشنایی با تخصص های خاص کار با عروسک و
نمایشنامه نویسی و نمایشنامه خوانی، و حضور مدیران و اعضای کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور، هشت میهمان خارجی نیز از اتفاق های مهم جشنواره است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.